ایلام- افزایش قیمت‌ها در طی دو ماه گذشته‌نگرانی مضاعفی را بر مصرف‌کنندگان تحمیل کرده است و از میان کالاهای اساسی و موردنیاز خانواده‌ها گوشت سفید با بیشترین فراز و نشیب و بی‌ثباتی همراه بوده است.

بی ثباتی قیمت مرغ در ایلام ؛ مرغ تولیدکنندگان یک پا دارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: قدس آنلاین-گروه استان‌ها: قیمت مرغ در طی یک ماه گذشته با افزایش دلار سر ناسازگاری برداشت و حتی تا کیلویی ۱۹ هزار تومان نیز در بازار گرانی را به رخ مردم کشید اما پس از مدتی در حال بازگشت به ثبات باری دیگر از دسترس مصرف‌کنندگان خارج‌شد.

درحالی‌که همین هفته گذشته عزیز قیصوری رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران استان ایلام افزایش خودسرانه قیمت مرغ در ایلام را تخلف عنوان کرد و مدعی شد  بر اساس تصویب کارگروه ستاد تنظیم بازار از ابتدای ماه جاری، قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ  ۱۵ هزارتومان است اما ظاهراً مرغداران و تولیدکنندگان اعتنایی به این نرخ نداشته و مرغ را به قیمت دلخواه در بازار به فروش می‌رسانند.

قیصوری در این راستا اعلام کرد: قیمت مرغ زنده درب مرغداری ۱۰ هزار تومان، کشتارگاه ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان و مصرف‌کننده ۱۵۰۰۰تومان است  و از آنجایی‌که روزانه بیش از ۱۵ تن مرغ کشتار روز در سطح استان توزیع می‌شود لذا  هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد!

این در حالی است که بسیاری از مردم ایلام در حال حاضر به دلیل کمبود مرغ و یا گرانی آن از مسئولان گلایه‌مند بوده و اذعان می کنند که مرغ به میزان کافی در بازار موجود نیست.

قیمت مصوب ضمانت اجرایی ندارد

در همین راستا یکی از مصرف‌کنندگان ایلامی بابیان اینکه مسئولان قیمت می‌دهند ۱۵ هزار تومان اما مرغ را می‌فروشند کیلویی ۱۸ هزار تومان به خبرنگار ما گفت: سازمان بازرسی نباید منتظر تلفن و شکایت مردم بماند تا یکی‌یکی از فروشگاهی شهر شکایت شود.

این شهروند ایلامی بابیان اینکه گران‌فروشی در بازار و باقیمت‌هایی که ستاد تنظیم بازار اعلام کرده کاملاً مغایرت داشته و در تضاد است ابراز کرد: این گران‌فروشی کاملاً علنی و آشکار است و لذا نه‌تنها تعزیرات بلکه دادستان به‌عنوان مدعی‌العموممی تواند به این گران‌فروشی ورود پیدا کند.

توزیع مرغ

یکی از فروشندگان مرغ نیز بابیان اینکه متأسفانه مرغداری‌ها مرغ تحویل کشتارگاه نمی‌دهند و مستقیم نسبت به زنده فروشی مرغ اقدام می‌کنند به ما گفت: مرغداران به دلیل قیمت‌های پایین مرغ تحویل کشتارگاه نمی‌دهند و خود آن‌ها مستقیم نسبت به فروش آن اقدام می‌کنند و لذا دود این لجبازی به چشم مردم و مصرف‌کننده می‌رود.

مرغداران به دلیل قیمت‌های پایین مرغ تحویل کشتارگاه نمی‌دهند و خود آن‌ها مستقیم نسبت به فروش آن اقدام می‌کنند و لذا دود این لجبازی به چشم مردم و مصرف‌کننده می‌رود

سهراب شیراوند ابراز می‌کند: بسیاری از تولیدکنندگان نسبت به قیمت عرضه مرغ به کیلویی ۱۰ هزار تومان مخالف هستند و لذا ترجیح می‌دهند که مرغ خود را از استان خارج کنند.

برخورد با متخلفان

گرانی و کمبود مرغ موجب شد تا در نشست کمیته تنظیم بازار استان ایلام مدیرکل حوزه استاندار از زنجیره نظارت انتقاد کرده و نظارت اصولی و به‌تناوب در همه مراحلِ تولید از کشتار تا عرضه را خواستار شود.

جهانگیر رستم زاد بابیان اینکه بر اساس بررسی‌ها و گزارش‌های واصله میزان جوجه ریزی و مرغ تولیدی استان همواره بیش از نیاز مصرف است و بخش اعظم آن به خارج از استان صادر می‌شود افزود: متأسفانه بااین‌حال در برخی مواقع با کمبود عرضه گوشت مرغ در بازار مواجه می‌شویم.

وی با تأکید بر این موضوع که نباید اجازه داد تا برخی از افراد سودجو آرامش بازار را برهم بزنند افزود: مرغدارانی که از عرضه مرغ متعهد شده سرباز می‌زنند به تعزیرات حکومتی معرفی و مجازات شوند.

رستم زاد خاطرنشان کرد: وقتی نهاده‌های دولتی در اختیار مرغدار باقیمت مناسب قرار می‌گیرد باید به‌تناسب آن مرغدار نیز بخشی از گوشت مرغ تولیدی خود را برای رفع نیاز بازار در اختیار کشتارگاه برای توزیع قرار دهد.

وی بیان کرد: باوجود همه تلاش‌ها و نشست‌های مکرر برای تنظیم بازار و رفع مشکل تأمین مرغ، اما باز شاهد کم‌کاری در این حوزه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.