رییس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خواف گفت: نسخه‌ای از گواهینامه ثبت جهانی دوتار که به ۲ زبان انگلیسی و فارسی نگارش شده، به استاد عثمان محمدپرست اهدا شد.

اهدای گواهینامه ثبت جهانی دوتار به استاد عثمان محمدپرست

به گزارش قدس آنلاین، محمود باعقیده افزود: این گواهینامه از طرف دکتر بهروز وجدانی که عهده‌دار پرونده ثبت جهانی دوتار با عنوان "مهارت سنتی ساختن و نواختن دوتار" در یونسکو بود به استاد عثمان محمدپرست اهدا شده است.

در بخشی از پیام دکتر وجدانی به استاد محمدپرست آمده است: سپاس فراوان من را خدمت استاد عثمان محمدپرست (عثمان خوافی) نوازنده منحصر به فرد دوتار برسانید، برای این انسان شریف و نوازنده بی‌ادعا که خیلی از هنرمندان طراز اول کشور برخی از آلبوم های معروف خود را مرهون نغمه‌های دلنشین دوتار او هستند آرزوی سلامتی و شادی دارم.

این پیام می‌افزاید: با توجه به این حقایق و شخصیت شجاع، بی‌ریا و مهربان او بود که اینجانب که پژوهش و نگارش و مدیریت پرونده ثبت شده در سال ۱۳۹۸ در یونسکو را به عنوان میراث جهانی عهده‌دار بودم گواهینامه انگلیسی را همراه با متن فارسی که خودم تهیه کرده بودم با عنوان "مهارت های سنتی ساختن و نواختن دوتار" به خانواده ایشان تقدیم کردم که زینت بخش اتاق محل زندگی ایشان باشد.
این لوح به نمایندگی از دکتر وجدانی توسط محمود باعقیده رییس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خواف و علی تاجیک رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان به استاد محمدپرست تقدیم شد.
عثمان محمدپرست در سال ۱۳۰۷ در شهر خواف استان خراسان رضوی متولد شد و از ۱۰ سالگی با دوتار مأنوس گردید.
استاد محمدپرست آثار مطرح و معروفی دارد که از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام‌های این دیار، اجراهای گوناگونی را درعین وحدت آفریده ‌است.
وی همچنین دارای فعالیت‌های خیرخواهانه در حوزه مدرسه سازی است.
هشتم شهریور ۱۳۹۶ نیز نخستین کاشی ماندگار خراسان ‌رضوی در راستای حفظ میراث ناملموس کشور از سوی اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان‌ رضوی بر سردر منزل عثمان محمدپرست نصب شد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.