باند ۶ نفره سارقان بی‌رحمی که شبانه به گله‌های گوسفندان یورش و پس از ضرب و شتم چوپان، دام‌ها را به غارت می‌بردند با تیزهوشی کارآگاهان اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان‌رضوی در حالی شناسایی و تعدادی از آن‌ها دستگیر شدند که در برخی از آن‌ها  حین دستگیری سرگرم طراحی نقشه سرقتی دیگر بودند.

پایان یورش شبانه باند «گرگ» ها به گله

قدس آنلاین: باند ۶ نفره سارقان بی‌رحمی که شبانه به گله‌های گوسفندان یورش و پس از ضرب و شتم چوپان، دام‌ها را به غارت می‌بردند با تیزهوشی کارآگاهان اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان‌رضوی در حالی شناسایی و تعدادی از آن‌ها دستگیر شدند که در برخی از آن‌ها  حین دستگیری سرگرم طراحی نقشه سرقتی دیگر بودند.

چند روز پیش بود که پرونده قضایی سرقت‌های سریالی احشام در استان به پلیس آگاهی ارسال و روی میز سرهنگ «شفیع‌زاده» رئیس پلیس آگاهی خراسان‌رضوی قرار گرفت.

هجوم شبانه برای سرقت دام

بررسی‌های اولیه  گواه این ماجرا بود که عاملان سرقت‌های شبانه که به صورت وحشیانه‌ای به گله‌ها حمله‌ور می‌شدند افراد خطرناک و در عین حال حرفه‌ای در انجام جرم هستند. از همین رو برای اینکه هرچه سریع‌تر ردی از سارقان زده شود و اعضای باند نیز دستگیر شوند، این مأموریت مهم با دستور رئیس پلیس آگاهی استان به سرهنگ «نوریان» سرپرست اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی استان سپرده شد. این گونه بود که این مقام انتظامی برای جمع‌بندی ماجرا چندین جلسه با کارآگاهان اداره عملیات ویژه برگزار و تمامی مستندات ماجرا تک به تک مورد بررسی قرار گرفت.

در این میان مشخص شد اعضای ۶ نفره باند «دزدمو گله می‌زنم» در شهرهای مختلف استان نظیر مشهد، چناران، قوچان و...دست به سرقت‌های متعددی زده‌اند. همچنین آن‌ها که در حین حمله به گله‌ها به انواع سلاح سرد مانند چاقو و قمه هم مسلح بودند، برای آنکه کسی مانع کارشان نشود، دست، پا، دهان چوپان‌ها را بسته و گوسفندان را با استفاده از دو خودرو سبک و سنگین (پژو ۴۰۵ و ایسوزو) از محل سرقت کرده‌اند.

در این مرحله از اقدام‌های پلیسی، پرونده به کارآگاه «بخشی» سپرده شد تا با توجه به سرنخ‌های بدست آمده، اقدام‌های میدانی و ردزنی سارقان با سرعت بیشتری طی شود.

ماجرای دست و پای بسته چوپان‌ها

ازهمین رو تعدادی از مالباختگان مورد تحقیق قرار گرفتند که برخی از آن‌ها مدعی شدند در شب واقعه فردی که سر و صورت خود را پوشانده بود به بهانه پرسیدن آدرس به گله نزدیک و در ادامه پنج نفر دیگر که سلاح سرد همراه داشتند، پیش از هر واکنشی ما را مورد ضرب و شتم قرار داده و در ادامه با خیال راحت مال‌ها را بار خودرو ایسوزو و پژو۴۰۵ کرده و از محل متواری می‌شدند؛ حتی عده‌ای دیگر هنگامی که به خواب فرو رفته بودند، مورد هجوم سارقان واقع شده بودند.

در زاویه دیگری از تحقیقات تکمیلی، مأموران پلیس آگاهی خراسان‌رضوی به این نتیجه رسیدند که سارقان در این سلسله اقدام‌های مجرمانه و طی چند مرحله، ۵۰۰، ۴۰۰، ۱۰۰ و... گوسفند را نیمه‌شب بار خودروها کرده و به سمت شهرهای مرزی در شرق کشور حرکت کرده‌اند.

جمع‌بندی این سرنخ‌ها که به صورت شبانه‌روزی ادامه داشت آن‌قدر نفسگیر بود که در یکی از موارد کار به جایی رسید که تیم بررسی کنند وقتی در امتداد یک سرنخ به شهرستانی رفت، اطلاعات بعدی موجب شد برای ردزنی اعضای باند، کارآگاهان اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی راهی بیابان‌ها و ارتفاعات مختلفی شوند که حتی تلفن همراه هم در آن مکان‌ها آنتن‌دهی نداشت. همین ماجرا موجب شد در نهایت هویت چهار نفر از اعضای باند که در میان آن‌ها سرکرده سارقان نیز دیده می‌شد، مورد شناسایی قرار بگیرد.

عملیات پلیسی پیش از سرقتی دیگر

چتر اطلاعاتی به سرعت در مناطق هدف پهن و موجب شد سه عضو باند در انتهای بولوار توس مشهد ردزنی و به سرعت محل اختفای آن‌ها به محاصره مأموران درآید.

هماهنگی با مقام‌قضایی در شبعه ۲۰۵ دادسرای مشهد برای وارد آمدن ضربه کاری به باند «دزدمو گله می‌زنم» صورت گرفت، وقتی مأموران پشت در خانه رسیدند، تعدادی از آن‌ها مسیرهای فرار احتمالی را مسدود کردند. از سوی دیگر روشنایی و تحرکات داخل خانه اعضای باند حاکی از آن بود که برای سرقتی دیگر آماده می‌شوند و ماموران عملیات غافلگیرانه خود را کلید زده و هر سه نفر را در یک چشم به هم زدن زمینگیر و دستگیر کردند.

با ورود مأموران معلوم شد دلیل تحرکات آن‌ها، آماده شدن برای اجرای نقشه سرقت از یک گله دیگر در شهر چناران بوده است که اقدام پلیسی آن‌ها را در رسیدن به آن ناکام گذاشت.

از همین رو ردگیری سرکرده باند نشان می‌داد او پس از سرقت احشام از یک شهرستان به مشهد آمده و در همان نزدیکی‌ها و در محلی دیگر مخفی شده است.

لحظاتی بعد او هم دستگیر شد. از ناحیه متهمان انواع سلاح سرد و خودرو سواری مورد استفاده در سرقت‌های شبانه کشف و در حالی توقیف شد که وجود مدفوع گوسفند در اتاق خودرو مهر تأییدی بر وقوع اقدام مجرمانه دیگری داشت.

در ادامه اعضای باند سرقت به مقر پلیس آگاهی منتقل و مورد بازجویی دقیق قرار گرفتند و وقتی در مقابل برخی متناقض‌گویی‌های خود و مستندات موجود راهی برای دور زدن قانون ندیدند، به انجام سرقت‌های شبانه احشام اعتراف کردند.

آن‌ها ضمن لو دادن هویت دو عضو دیگر باند، اعتراف کردند پس از هر سرقت، دام‌ها را در شهرهای مرزی مانند سرخس و... یا می‌فروختند و یا ذبح می‌کردند و پس از آن به فروش ثمره زحمت دیگران اقدام می‌کردند.

عملیات در منطقه سخت گذر برای یافتن مال مردم

در میان محاصره مستندات ارائه شده از سوی گارآگاهان، یکی از اعضای باند مدعی شد تعدادی از دام‌ها پس از سرقت به یکی از شهرهای مرزی و به میان دره‌ای منتقل و آنجا نگهداری می‌شود. این گونه بود که مأموران به سرعت به سمت شهرستان مورد نظر عزیمت کردند و در حالی توانستند دام‌های سرقت شده را در میان دره دورافتاده و سخت گذر بیابند که بیش از چهار ساعت مسیر را پیاده طی کردند تا به محل رسیدند، چرا که مسیر تردد خودرو در منطقه فراهم نبود.

پس از آن ۲۱ نفر از شکات پرونده که در جریان عملیات نفسگیر کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان‌رضوی قرار گرفته بودند با مراجعه به پلیس آگاهی و شناسایی سارقان، از این اقدام قاطع پلیس قدردانی کردند.

از سوی دیگر دستگیری دو عضو دیگر باند همچنان در دستور کار پلیس قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.