مازندران- زندگی مردم استان مازندران به دریا گره خورده است و این دریاست که سفره صید و صیادی و از همه مهمتر گردشگری را در این استان گسترانیده تا مردمانش از آن نانی صید کنند.

آب را گل نکنیم؛ سفره معیشت صیادان مازندران آب می رود

قدس آنلاین-گروه استان ها: خطه سر سبز شمال همه ساله میزبان میلیون ها مسافر و گردشگر از اقصی نقاط کشور است که متاسفانه امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا سفره معیشت بسیاری از افراد بومی و مشاغل وابسته به صنعت گردشگری  تا حد ممکن کوچک و حتی در مناطقی برچیده شد.

مردم محلی و بومی این استان که همواره از سخاوت دریا بهره مند بوده و الفبای صیادی را از بچگی می آموزند لذا تا دریا و صید هست نگرانی بابت معیشت ندارند اما متاسفانه طی سال های گذشته آنقدر در حق محیط زیست جفا شده که دیگر صید نیز از رودخانه ها و دریا فراری شده است و بنا بر آمار رسمی آمار صید ماهیان استخوانی تا ۴۸ درصد نسبت همین سال گذشته کاهش یافته است!

مرگ صید گاه ها

اسناد و اخبار تخریب محیط زیست در مازندران آنقدر زیاد است که حساب و کتاب آن از دست مسئولان نیز در رفته است.

بهمن ماه سال گذشته مرگ افزون بر ۴۰ هزار پرنده در تالاب میانکاله که بنا بر اظهارات کارشناسان به دلیل ورود پساب صنعتی و شیرابه‌ زباله‌ها  و فلزات سنگین تلف شدند خود یکی از همین اسناد سیاه در خصوص بی توجهی به محیط زیست و خطراتی است که در نهایت به خودمان باز می گردد.

مرگ دسته جمعی برخی ماهیان رودخانه مرکز شهر فریدونکنار در سال ۹۷ و تلف شدن هزاران قطعه ماهی آن هم در رودخانه ای که محل ارتزاق بسیاری از افراد بومی بود از جلوه های جفا به محیط زیست است که عده ای کثیفی بیش از اندازه رودخانه و برخی دیگر راه یابی سموم کشاورزی برای کشت دوم برنج  و برخی سرازیر شدن پساب را عامل این فاجعه عنوان کردند.

سفره معیشت صیادان

معیشت بیش از چهار هزار و ۲۰۰ ماهیگیر در قالب ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره در مازندران از طریق صید در دریای خزر تامین می شود.

کاهش حدود ۵۰ درصدی صید ماهیان استخوانی از یک سو و از رونق افتادن بازار عرضه به خاطر کرونا از سوی دیگر این توقع را در جامعه صیادی ایجاد کرده است که از حمایت های دولتی برخوردار شوند ، موضوعی که تاکنون راهکار مشخصی برای حمایت این قشر و جبران بخشی از کاهش درآمد آنها پیشنهاد و ارائه نشده است

صید ماهیان استخوانی در دریای خزر در مازندران هر ساله از بیستم مهر آغاز می شود و تا اواخر فروردین ادامه می یابد و گونه های کفال، ماهی سفید و کپور عمده ترین ماهیان استخوانی دریای خزر هستند که توسط ماهیگران صید و در بازار عرضه می شود.

کاهش حدود ۵۰ درصدی صید ماهیان استخوانی از یک سو و از رونق افتادن بازار عرضه به خاطر کرونا از سوی دیگر این توقع را در جامعه صیادی ایجاد کرده است که از حمایت های دولتی برخوردار شوند ، موضوعی که تاکنون راهکار مشخصی برای حمایت این قشر و جبران بخشی از کاهش درآمد آنها پیشنهاد و ارائه نشده است.

زهر در کام  رودخانه ها

مدیرکل شیلات مازندران وضعیت وخیم رودخانه ها در مازندران را دلیل اصلی کاهش صید ماهیان استخوانی می داند و می گوید: متاسفانه آمار صید ماهیان استخوانی در صیدگاه‌های پره مازندران ۵۳۰۰ تن در سال ۱۳۹۸ بوده که با کاهش ۴۸ درصدی همراه شده است.

حسن اسحاقی از دلایل مهم کاهش ماهی و صید را آلودگی رودخانه ها می داند  می افزاید: متاسفانه مواد آلاینده صنعتی، سنتی، فاضلاب خانگی و  سموم شیمیایی استفاده شده در کشاورزی وارد رودخانه شده و به دریا انتقال داده می‌شود.

وی در این رابطه گفته است همین عوامل موجب می شود ماهی نتواند به بالادست رودخانه برای تخم ریزی و ‌تکثیر برود و این تکثیر توسط ماهیان رودکوچ خزر انجام نشود در نتیجه این اتفاقات منجر به بحرانی شدن وضعیت رودخانه های مازندران شده است.

وضعیت صیادان خوب نیست

مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه وضعیت صیدپره در مازندران مناسب نیست می گوید: در حال حاضر با کاهش ۴۷ درصدی صید پره روبه رو هستیم، در سال گذشته در مباحث اقتصادی آسیب زیادی به مجموعه شیلات مازندران وارد شد و اتحادیه پره در استان ۱۰ میلیارد تومان بدهی بر جای گذاشت و  اگر طرح تعدیل صیادی اجرایی نشود میزان این بدهی افزایش یافته و به این شغل بومگردی ضربه شدیدی وارد خواهد شد.

 اسحاقی با بیان اینکه پیک صید در اسفندماه سال گذشته با آغاز شیوع کرونا و تعطیلی بازها همراه بوده است، خاطرنشان می کند: صیادان نیز تحت الشعاع این موضوع قرار گرفتند و این یکی از دلایل توسعه نیافتگی در بحث‌ صیادی است، در حال حاضر نیز حال و هوای صید و صیادی پره در دریای خزر خوب نیست و ‌نیاز به یک ترمیم اساسی دارد.

وی خاطر نشان می کند: با اجرای شیل گذاری و افزایش تولید بچه ماهی سعی در جبران این وضعیت داریم اما تا زمانی که طرح تعدیل صیادی در مازندران انجام‌ نشود اوضاع خوب نخواهد شد و در صورت عدم انجام طرح نزدیک به ۴۰۰۰ صیاد پره به طور مستقیم و حدود ۱۰ هزار نفر به طور غیر مستقیم تحت الشعاع قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.