حجت الاسلام احمد حسین زاده گفت: یکی از عظمت‌های ماه ذی الحجه این است که اگر شما می‌خواهید به نتیجه برسید باید با امام زمانتان باشید. حضرات معصومین(ع) فرموده‌اند هر کس حج برود اما حجش را به زیارت ما تمام نکند در حقیقت حج انجام نداده است.

پیام اصلی حج، ضرورت ولایتمداری است/با زیارت امام رضا(ع)جای خالی مراسم حج امسال را پر کنیم

حجت الاسلام احمد حسین زاده کارشناس امور دینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلان با اشاره به اهمیت و فلسلفه حج و ماه ذی‌الحجه گفت: راوی ازیکی از حضرات معصومین سؤال کردند بعضی افراد هستند که وقتی یک بار به حج  رفتند می‌گویند برای بار دوم و سوم نیازی به رفتن به حج نیست و بهتر است که هزینه آن را صدقه دهند و به فقرا کمک کنند. حضرت فرمودند: این افراد دروغ می‌گویند، خدای متعال حج را برای قوام کار شما گذاشت و اگر این گونه باشد که هر کس به هر بهانه‌ای حج نرود خانه خدا تعطیل می‌شود و این ضررش بیشتر است لذا حضرت رسول فرمودند که بسیار به خانه خدا بروید.

حجت الاسلام احمد حسین زاده توضیح داد که امام صادق (ع) نیز فرمودند: یکی از فلسفه‌های زیارت خانه  خدا این است که شخص حج گزار از ترس و هراس بزرگ روز قیامت درامان است اگر در حال احرام بمیرد، لبیک گویان از قبر بلند می‌شود و نامه اعمال او گشوده نخواهد شد. اگر کسی بخواهد به حج برود اما موفق نشود این به خاطر گناهانی است که انجام داده است. حضرت فرمودند تا می‌توانید به زیارت خانه خدا بروید که زیارت‌های پی در پی شما باعث می‌شود ناخوشی‌ها و سختی‌های دنیا و هراس‌های قیامت دور شود. بنا بر این اگر کسی از سختی‌های دنیا و قیامت می‌ترسد فلسفه حج این است که آنها را برای شما مبارک می‌کند.

فضیلت ماه ذی‌الحجه

این کارشناس امور دینی با نقل سخنی از آیت الله جوادی آملی گفت: سی روز ذی القعده و دهه اول ذی الحجه بین علما معروف بود که چله می‌گرفتند یعنی این ایامی است که خدای متعال دعای شما را مستجاب می‌کند. حضرت موسی (ع)به قومش گفت من سی روز شما را ترک می‌کنم اما خداوند ده روز دیگر تمدید کرد. در همین ده روز شد آنچه که بر سر بنی اسرائیل آمد یعنی فقدان امام زمان آنان باعث شد که به گمراهی بروند.بنابراین یکی از عظمت‌های ماه ذی الحجه این است که اگر شما می‌خواهید به نتیجه برسید باید با امام زمانتان باشید.

وی ادامه داد: یکی از بهترین چیزهایی که ذکر شده، وجود شیطان است. در آیه ۱۶۸ سوره بقره خداوند وقتی این آیه را به رخ بندگان می‌کشد می‌گوید من شیطان را برای شما خلق کردم چرا فکر می‌کنید که شیطان به ضرر شما است. در آیه ۱۶۸ می فرمایند: «کلوا مما فی الارض حلالا طیبا و لا تتبعو خطوات الشیطان انه لکم عدو مبین» از حلال و طیب روی زمین بخورید اما از چشمک زدن‌های شیطان بپرهیزید؛ این شیطان را من به نفع شما خلق کردم نه به ضرر شما. نسبت به بنی اسرائیل نیز همین گونه است وجود فرعون برای بنی اسرائیل نعمت است نه به ضرر آنها چرا که تا وقتی فرعون وجود داشت موسی هر چه امر می‌کردند بنی اسرائیل در هر زمانی و مکانی تابستان و زمستان می‌پذیرفتند و اطاعت می کردند و از همه مهمتر اینکه  وقتی به کوچه بن بستی به نام رود نیل رسیدند، نیلی که یکی از رودهای خروشان است، حضرت فرمودند بزنید به قلب نیل، بنی اسرائیل گفتند چشم و نگفتند چرا اگر برویم غرق می‌شویم و بن بست است. دلیل آن وجود فرعون بود. پس وجود فرعون برای بنی اسرائیل مانند وجود شیطان برای ما آدمها منفعت بود نه ضرر. بنابراین ماه ذی الحجه می خواهد بگوید شیطان به نفع شما است و این پیام را دارد که پیرو امام زمانتان باشد که با توجه به غیبت امام زمان (ع) در عصر ما باید تابع ولایت فقیه باشیم . و نیز شیطان و فرعون و امثال آنها را عدو مبین بدانید یعنی دشمن نه بلکه دشمن آشکار بدانید.

اهمیت روزهای عرفه و عید قربان

حجت الاسلام حسین زاده گفت: روز عرفه آن قدر مهم است که امام صادق (ع) فرمودند اگر کسی ماه رمضان را درک کند اما آمرزیده نشود، دیگر امیدی به آمرزش او نیست مگر اینکه عرفه را درک کند. پس روز عرفه که روز قبل عید قربان و نصف روز از بعد نماز ظهر و عصر تا نماز مغرب و عشا است (نصف روز برابر با ۳۰ روز ماه رمضان) به ما یک کلام می‌گوید انسان گوشه خلوتی پیدا کرده و با خدای خویش راز و نیاز کند که هدف از خلقت ما چه بوده چرا من به دنیا آمدم و امثال چنین پرسش‌های فلسفی. خداوند می‌فرماید:«ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدوا»(من  جن و انسان را نیافریدم جز برای آنکه عبادت کنند). حضرت فرمودند عرفه هم یکی از اعیاد است چرا که شناخت به دست می‌آید و بالاترین مقامی که در روز عرفه می‌توانیم به آن متوسل شویم دعای امام حسین در روز عرفه است.

کارشناس امور دینی افزود: خداوند فرموده است روز عرفه به قدری مهم است که روزه گرفتن که در طول سال غیر از آن دو روز مشهور "عید فطر وعید قربان" که نباید روزه گرفت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اما خداوند می فرماید اگر در روز عرفه روزه بگیرید و بدن شما ضعیف شود و توان دعا و ثنا نداشته باشید من از حق خودم می‌گذرم و شما روزه نگیرید و به دعا بپردازید. یعنی اهمیت دعا در این روز از روزه گرفتن بیشتر است بنابراین در روز عرفه باید با خالق خود حرف بزنیم که امام علی(ع) در غرر الحکم می‌فرمایند: من عرف نفسه فقد عرف ربه.

حجت السلام حسین زاده در مورد اهمیت عید قربان نیز گفت: عید قربان  نماد از خود گذشتگی حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل است؛ کسی که خداوند در سن پیری اسماعیل را به او داده و سال‌ها از اسماعیل  دور بوده حالا که می‌خواهد برود فرزندش را ببیند امر می شود فرزندنت را ذبح کن . ابراهیم این موضوع را با اسماعیل در میان می گذارد و آن حضرت می‌فرماید امر خدا را اجرا کن. ابراهیم (ع) کارد را در آن لحظه حساس به گلوی نازک ابراهیم می‌کشد اما نمی‌برد آن حضرت ناراحت می‌شود که لیاقت قربانی کردن فرزندش را ندارد. کارد را به سنگ می زند سنگ به دو نیمه می شود کارد خطاب به ابراهیم می گوید «الخلیل یامرنی و الجلیل ینهانی» اینجا آن آیه مخصوص روز غدیر می‌آید «وفدیناه بذبح عظیم» جناب ابراهیم ما قبول کردیم از تو و ذبح عظیم را به جای فرزندت فرستادیم.

وی ادامه داد: ذبح عظیم چیست؟ بر می‌گردد به عالم ذر. خالق متعال در عالم ذر چند عهد و پیمان از بندگان خود گرفته است. «ألست بربکم مؤمنا أو کافرا» آیا من خدای همه شما اعم از مومن یا کافر نیستم؟  پس کافر هم خدا را قبول کرده است؛ چرا که همان کافر هم هنگامیکه به مصیبتی برخورد می کند سرش را بالا می‌گیرد و این یعنی کسی هست که کمکش کند. زیرا او در عالم ذر فطرتا خدا را قبول کرده است. یکی دیگر از اقرارهایی که ما در عالم ذر کردیم، نبوت خاتم الانبیا(ص) و خاتم الاوصیا امام زمان(عج) است اما پیامبر چگونه به مقام خاتم الانبیا رسید.

این کارشناس دینی توضیح داد: در عالم ذر خداوند پیامبر را بلند کرد و گفت ایشان از پدری به نام اسماعیل به دنیا می‌آید اما اسماعیل قرار است به دست پدرش ذبح شود چه کسی حاضر است به جای رسول خدا ذبح شود یک آقایی بلند شد خلایق نگاه کردند دیدند ابا عبدالله الحسین (ع) است و فرمود من می‌خواهم به جای پیامبر ذبح شوم. پس فدیناه بذیبح عظیم امام حسین (ع) است به ظاهر گوسفند آمده اما آن اصلاً لیاقت ندارد که به جای اسماعیل ذبح شود و باید کسی که مقامش بالاتر است به جای او ذبح شود. خداوند متعال برای بار دوم فرمودند این حبیب من است و قرار است که از این آقا عبدالله به دنیا بیاید اما عبدالله به دست پدرش عبدالمطلب قرار است ذبح شود آیا کسی هست که بخواهد به جای عبدالله ذبح شود. این بار نیز آقایی بلند شد و خلایق دیدند که دوباره حسین (ع) فرمود: من حاضر هستم ذبح شوم.

 حجت الاسلام حسین زاد اضافه کرد: لذا پیامبر ص فرمودند: انا ابن ذبیحتین: من پسر دو ذبح شده هستم یکی اسماعیل یکی عبدالله اما حسین دو بار مرا نجات داد به همین دلیل جمله طلایی پیامبر فرمود: حسین منی و انا من حسین مطرح شده است. حسین از من است قابل فهم است: اگر من نبودم فاطمه نبود و سپس حسین نبود اما من از حسین هستم یعنی چه؟ اگر حسین نبود من نبودم راز چیست: فدیناه بذبح عظیم اگر حسین نبود اسماعیل و پدرم عبدالله ذبح می‌شدند و هر کدام از آنها نبودند من نیز نبودم. پس اگر عید قربان برکت پیدا کرده به ظاهر به خاطر اسماعیل و ابراهیم است اما در باطن به خاطرحسین فاطمه(ع) است.

وی با اشاره به اینکه مراسم حج امسال به صورت محدود برگزار می شود گفت: برنامه‌ریزی‌های ما باید به شکلی باشد که حال و هوای حج و و معنویت از آن احساس شود. فرموده اند که امام رضا حج فقراست . بروید سراغ امام رضا(ع)  که هر چه بخواهید در این خانه است. ما از غصه می‌میریم اگر حج و محرم و اربعین تعطیل باشد ما در حج چه پیامی داریم؟می گوییم ابراز برائت از مشرکان، خداوند سوره توبه را با بسم الله شروع نمی‌کند به دلیل برائت از مشرکان. بنابراین ما اگر می خواهیم حج خود را انجام دهیم باید برویم در خانه ولایت که امام رضا(ع) است و آیه اول سوره توبه را عملیاتی کنیم: «بَرَاءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَی الَّذِینَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِکِینَ» این اعلام بیزاری خدا و رسول اوست به مشرکانی که شما مسلمین با آنان عهد بسته‌اید (و آنان عهد شکستند). راهپیمایی خود را با همان محدودیت مانند روز قدس انجام دهیم بنابراین به زیارت ائمه و امام رضا(ع) توجه داشته باشیم با همان پروتکل‌های بهداشتی در بارگاه‌های زیارتی و مشاهد مشرفه جمع شویم و ابراز برائت از مشرکان کنیم.

حجت الاسلام حسین زاده افزود: اگر اربعین امسال تعطیل شد موکب‌ها را به سمت خراسان و مشهد الرضا با اصول بهداشتی روانه کنیم . امام صادق ع فرمودند استطاعت شرط وجوب حج است اگر ما استطاعت جسمی و مالی و طریقی نداریم، پول نداریم و یا سلامتی نداریم و یا راه ناامن است حج وتجب نیست، اما درباره امام حسین(ع) فرمودند که در هر حالتی به زیارت ایشان بروید حتی اگر کشته شوید هیچ نوع استطاعتی مطرح نیست. پس بیایید حج را در ایران زنده کنیم و پیام حج را برسانیم . وحدت و تمسک به ریسمان الهی پیام حج است، تفرقه را کنار گذاریم و پیرو ولایت باشیم که وجود نازنین حضرت فرمودند هر کس حج برود اما حجش را به زیارت ما تمام نکند در حقیقت حج انجام نداده است و زیارت ما قبولی حج شما است. پس پیروی از ولایت ما را به پیام حج می رساند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    0 0
    اولویت اصلی جامعه ما کنترل کرونا است.در این راستا کلیه مکانهایی که موجب تجمع افراد و انتشار ویروس می شوندباید تعطیل شونداز جمله حرمهای شریف ائمه معصومین علیه السلام .امام رئوف علی ابن موسی الرضا هرگز راضی نمی شوند که زائران وشیعیان دوستدارشان بدلیل مسافرت وزیارت مرقد شریف شان بیماری کرونا بگیرند ودچار آسیب شده ویا خدای نکرده جانشان را ازدست بدهند.مردم می توانندرو به حرم ایستاده و از راه دور مرقد شریف ائمه معصومین را زیارت کنند تا زمانی که این ویروس منحوس از جامعه رفع شود.مردم مطمئن باشند ائمه بزرگوار ما براحوالات آنها اشراف دارندوزیارت آنها را درک می کنند.