«سید محمد پاک مهر» نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس معتقد است رئیس سازمان نظام پزشکی در زمینه مقابله با کرونا، می‌خواهد کمترین مسئولیت را عهده‌دار شود.

قابل پذیرش نیست بگوییم نظارت بر مطب‌ها تنها وظیفه وزارت بهداشت است/نظام پزشکی می‌خواهد کمترین مسئولیت را در مبارزه با کرونا عهده‌دار شود

قدس آنلاین: دیشب «ایرج حریرچی» معاون کل وزارت بهداشت در تشریح آخرین وضعیت کرونا در کشور با حضور در شبکه خبر، با بیان اینکه وضعیت اصلاً خوب نیست،تهران را منبع پخش کرونا در کل کشور خواند و گفت: تا زمانی که بستریها کاهش نیابد، مرگ ۲۰۰تایی مهمان ماست.

وی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی برخی مراکزی که وضعیت نامناسبی داشتند، وضعیت‌شان بهتر شده است، افزود: رعایت پروتکل‌ها در ادارات و سازمان ها به ۷۹درصد، آرامستان‌ها به ۸۰ درصد، رستوران‌ها ۷۷ درصد، رسیده و وضعیت در دفاتر پیشخوان هم بهبود داشته است.در داروخانه‌ها رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۲۷ درصد بوده است. متاسفانه پاساژگردی هم وجود دارد.

حریرچی اما در ادامه با بیان اینکه متأسفانه رعایت پروتکل‌ها در مطب‌ها در حد ۱۰ درصد و ۹ درصد است، گفت: در این زمینه با سازمان نظام پزشکی مکاتباتی داشتیم و درخواست کردیم که رعایت کنند. در بخش دولتی جامعه پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی‌مان، حماسه آفریدند و شهید، مبتلا و جانباز دادند اما تعدادی متأسفانه در مطب‌های خصوصی موارد را رعایت نمی کنند.

این بخش از سخنان حریرچی اما به مذاق سازمان ظام پزشکی کشور خوش نیامد تا جایی که ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به دکتر «علیرضا رئیسی» معاون بهداشت وزیر بهداشت در مورد اختلافات این دو ارگان نکاتی را ذکر کرد.

در این نامه آمده است:

جناب آقای دکتر علیرضا رئیسی

معاون محترم بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

با سلام و احترام

عطف به مکاتبه شماره ۱۴۸۳/۳۰۰ مورخ ۱/۵/۹۹ جنابعالی به استحضار می‌رساند همانطور که می‌دانید خدمات ارزشمند، ایثارگرانه و نجات بخش جامعه معزز پزشکی کشور در ایام بیماری کووید-۱۹ چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی همواره مورد تحسین و تقدیر مردم و مسئولین نظام و دولت بوده است.

لذا وظیفه خود می‌دانم ضمن تقدیر از زحمات جنابعالی و همکارانتان به دلیل اثرات مترتب بر مکاتبه فوق‌الذکر نکاتی را متذکر شوم:

۱- با توجه به قوانین و مقررات موجود و سازوکار مشخص نظارتی بر مطب‌ها و دفاتر کار از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌ها، احاله موضوع و مکاتبه برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌ها به سازمان نظام پزشکی، بلاوجه و بر خلاف قواعد و مقررات است.

۲- به نظر می‌رسد در مواردی که حل و فصل مشکلات با توجه به اختیارات قانونی در حوزه  سلامت و در ستاد مبارزه با کرونا در داخل خانواده پزشکی کشور میسر است، اتخاذ روش‌های تهدیدی و ارجاع موضوع به قوه قضاییه و دادستان کشور نه تنها نتیجه مثبتی نخواهند داشت بلکه موجب آزردگی خاطر و روحیه پزشکان خدوم و فداکاری خواهد شد که در شرایط کنونی از جان خود مایه گذاشته‌اند. لازم به ذکر است اگرچه ممکن است آغاز این روش‌ها و ارجاعات غیر معمول به دست و قلم شما جاری شود ولی مطمئن باشید ادامه و پایان آن در اختیار شما نخواهد بود.

۳- همانطور که در مکاتبه قبلی عرض کردم اساساً مقایسه حرفه پزشکی و طبابت چه در مطب‌ها و چه در بیمارستان‌ها با کسب و کارها و مشاغل دیگر و استخراج نتیجه و اعلام آن «قیاس مع الفارق» و فاقد مبنای صحیح و علمی است.

در جایی که انبوه بیماران از شدت بیماری، درد و اضطرار به پزشکی مراجعه می‌کنند و پزشک علیرغم احساس خطر ابتلا و گرفتار شدن به بیماری صرفاً برای انجام وظیفه انسانی و پزشکی ناگریز به کار و ادامه طبابت است و به حکم قواعد و اخلاق پزشکی نمی‌تواند از پذیرش بیماران امتناع کند، اینگونه قیاس کردن ثواب نیست. در اینجا باید زبان تقدیر و چاره گشود نه قلم به تهدید و تخویف.

در این میسر خطیر به‌ جاست بررسی و اعلام شود که علیرغم مکاتبات و پیگیری‌های مکرر، تاکنون چه حمایت عملی و اجرایی از مدافعین فداکار سلامت و حتی شهدای این راه صورت گرفته است؟

۴- در مورد قطع زنجیره انتقال بیماری هم ضمن تأکید مکرر بر ضرورت رعایت ضوابط بهداشتی در همه مراکز بهتر است به جای آدرس غلط دادن و پرداختن به معلول‌ها و معضل مراجعه تعداد زیاد بیماران به طوری که فاصله‌گذاری فیزیکی را عملاً غیر ممکن می‌سازد، به صورت علمی و علتی دلایل اصلی و تصمیم‌هایی که منجر به اوج‌گیری مجدد بیماری کرونا شد، بررسی و به مردم اعلام شود.

لازم به ذکر است سازمان نظام پزشکی مجموعه علمی و مستندی در این زمینه فراهم کرده که در صورت لزوم ارائه خواهد شد.

در خاتمه وظیفه خود می‌دانم ضمن تعظیم و تجلیل از فداکاری‌ها و ایثار کادر درمان و جامعه معزز پزشکی کشور که در خطوط مقدم این عرصه خطیر به مردم شریف این مرز و بوم خدمت می‌کنند و در این راه با بیش از ۵۰۰۰ مورد ابتلا به بیماری و ۱۵۰ شهید خدمت نماد ماندگاری از شرف و افتخار را برافراشته‌اند، مجدداً از همکاران ارجمند درخواست می‌نمایم، برای حفظ سلامت خود و کادر درمان و امکان ادامه خدمت به بیماران نیازمند ترتیبی اتخاذ فرمایید که با نظارت و رعایت دقیق و بیش از پیش ضوابط بهداشتی و اصول حفاظتی در مطب‌ها و محل کار، از اشاعه بیماری جلوگیری شود.

جایگاه نظام پزشکی در مقابله با کرونا کجاست؟

چنانکه از محتوای نامه در بندهای ۱ و ۲ برمی آید سازمان نظام پزشکی وظیفه نظارت بر مطب ها و دفاتر کار را برعهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دانسته و احاله موضوع و مکاتبه برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی به سازمان نظام پزشکی را بلاوجه و برخلاف قواعد و مقررات قلمداد کرده است.

قدس آنلاین برای روشن‌تر شدن مسئله، موضوع اختلاف وزارت بهداشت و درمان با سازمان نظام پزشکی بر سر نظارت بر مطب‌های پزشکی را با «سید محمد پاک مهر» نائب رئیس کمیسون یهداشت مجلس مطرح کرده است.

پاک مهر با اشاره به اینکه اگر محل اختلافی بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در این موضوع وجود دارد و هر یک از دو طرف نقطه نظری در این رابطه ارائه می‌دهد ما در کمیسیون بهداشت که سعی می‌کنیم موضوع رادر جلسات هفتگی با سازمان های درگیر در امر بهداشت کشور داشته باشیم  مستندات ارائه شده از سوی دو طرف را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم نظر قاطعی در این رابطه ارائه کنیم.

وی ادامه داد: اینکه نظارت بر مطب‌ها برابر قانون بر عهده وزارت بهداشت و درمان است و ما حوزه نظارت بر مسائل پزشکی درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها جایگاه ویژه‌ای در وزارت بهداشت داریم اظهر المن الشمس است اما این  به معنای این نیست که سازمان نظام پزشکی هیچ نقشی را ایفا نکند.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: امروزه در زمان مقابله با کرونا اینکه بگوییم نظارت بر مطب‌ها آنهم در شرایط کنونی وظیفه ذاتی وزارت بهداشت است در حالی که شاهد حضور تمام ارگان‌ها پای کار هستیم قابل پذیرش نیست. به عنوان یک نماینده مجلس و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که نقش سازمان نظام پزشکی در شرایط کرونایی به عنوان یک صنف درگیر با مسائل بهداشت و درمان ولو بخش خصوصی کجاست؟ درواقع من تقاضا دارم سازمان نظام پزشکی بیاید جایگاه خودش را در این مسئله روشن کند.

وی بااشاره به بدون علائم بودن مبتلایان کرونا عدم نظارت بر مطب‌ها را برابر با به خطر افتادن جان مردم، پرسنل و کادر درمانی آن مطب و مرکز درمانی برشمرد و تأکید کرد: وظیفه سازمان نظام پزشکی این است که به نحو احسن در رعایت پروتکل‌های پزشکی در زمینه کرونا وزارت بهداشت را همراهی و کمک کنند. اگر ما الان در شرایط کنونی وزارت بهداشت را تنها بگذاریم واقعا دور از انصاف است.

باید با مطب‌های متخلف برخورد کرد

پاک مهر افزود: اگر ما می‌خواهیم تلفات‌مان کم بشود و شهدای مدافعین سلامت‌مان کم بشود نیاز است که همه با هم در حوزه بهداشت کمک کنیم. اکنون که وزارت بهداشت تشخیص داده است که ۱۰ درصد شیوع ابتلای کرونا مربوط به بخش خصوصی است باید سازمان نظام پزشکی ببینند کدام مطب‌ها و دفاتر پزشکی پروتکلها را رعایت نمی‌کنند و تخلف می‌کنند و با آنها برخورد کنند. اینکه وظیفه را به عهده وزارت بهداشت بدانیم و از وظیفه شانه خالی کنیم کار درستی نیست. به نظر می‌رسد رئیس سازمان نظام پزشکی در وادی ایفای نقش در مسئولیت مقابله کرونا می‌خواهد کمترین مسئولیت را عهده دار شود بعید می‌دانم این جملات را حتی طیف پزشکان بخش خصوصی هم بپذیرند.

وی ادامه داد: ما با یک اپیدمی جهانی مواجه هستیم و با ویروسی مواجه هستیم که رفتارهای مبهم و متفاوتی از خود بروز می‌دهد بنابراین اینکه بخواهیم به جای کمک کردن و همراهی با وزارت بهداشت و درمان صرفا به این دلیل که در این وزارتخانه بخشی برای نظارت بر مطب‌ها پیش بینی شده از زیر بار مسئولیت خودمان شانه خالی کنیم به هیچ عنوان قابل قبول نیست.امروز وقت ان است که بخش خصوصی و پزشکان این بخش در امر مقابله با کرونا به کمک بخش دولتی و وزارت بهداشت بیایند. به نظر بنده این موضوع اگر به کمیسیون بهداشت ارجاع داده شود حتما مورد بررسی قرار خواهد گرفت. چنانکه طبق برنامه بر اساس تصمیم هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قرار بود از دوستان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در رابطه با شرایط کرونایی دعوت به عمل بیاید اما بنا به دلایلی این دیدار میسر نشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.