رئیس گروه اطلاع‌رسانی بیماری کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: متاسفانه روزانه و بایک روند رو به رشد، شاهد مراجعه بی دلیل افراد مختلف به مراکز خدمات سلامت جهت انجام تست کرونا هستیم.

بی دلیل به مراکز خدمات سلامت مراجعه نکنید

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: حمیدرضا رحیمی، رئیس گروه اطلاع‌رسانی بیماری کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص تاثیرات استفاده از ماسک در روند افزایش شیوع بیماری کرونا توضیح داد: هر  تغییری در رفتار مردم اگر به حد مطلوب یعنی به بالای ۷۵ درصد در جامعه نرسد تقریبا هیچ مزیتی ندارد.

وی ادامه داد: اگر این عادات رفتاری در بالای ۷۵ درصد از کل جمعیت اتفاق افتاد ما می توانیم شاهد تاثیرات آن در دو هفته آتی باشیم. طرح اجباری شدن ماسک از نیمه تیر ماه آغاز شد پس با این توجه احتمالا تا اواخر این هفته یا هفته آینده باید منتظر تاثیرات استفاده از آن باشیم.

رحیمی افزود: خوشبختانه در این مدت شاهد همکاری بسیاری خوبی از سمت مردم در استفاده از ماسک بوده وهستیم که همه اینها را از ترددهای مردم با ماسک در سطح شهر به خوبی مشاهده می کنیم.

وی در باره تاثیر تبلیغات استفاده از ماسک در فضای مجازی و پویش هایی که در این خصوص ایجاد شده گفت: این گونه تبلیغات تاثیرات بسزایی در تشویق و ترغیب مردم به استفاده از ماسک دارد و هر چقدر مردم بیشتر در این خصوص همدلی کنند شاهد تاثیرات بیشتر این گونه اعمال خواهیم بود. حتما به خاطر دارید که اول عید امسال صدای آشنایی بر روی خط تلفن همه بود که مردم را تشویق میکرد از خانه خارج نشوند همان صدا و یک جمله تاثیرات بسیار خوبی از خود بر جای گذاشت که من امیدوارم در وضعیت کنونی تکرار شود.

رئیس گروه اطلاع‌رسانی بیماری کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد:هر اندازه راه های پیشگیری از راه های انتقال کرونا به مردم یاداوری شود مطمئنا روند بهتری را در بهبودی این بیماری همراه خواهد داشت و من مطمئنم که اگر این یاداوری ها مرتب و ممتد باشد قطعا به زودی تاثیر خودش را با کاهش امار ورودی و کاهش  ابتلا به این بیماری خواهد داشت.

وی در خصوص اینکه ممکن است آزمایشات کرونا منفی باشد در حالیکه فرد ناقل و بیمار است گفت: برخی از آزمایش های کرونا خطای کاذب دارد و آن به این معنا است که کسی که مراجعه می کند،  بیمار است ولی آزمایش به خطا میگوید فرد مبتلا نیست که من در اینجا از مردم خواهش می کنم قبل از هر گونه اقدامی در صورتی که علامتی از بیماری در خود احساس کردند دروهله اول با شماره تلفن ۱۹۱ مشاوره کنند و به تشخیص بالینی پزشکان  ما اعتماد کنند و در صورتی که نیاز بود به مراکز خدمات سلامت جهت انجام تست کرونا مراجعه کنند. همکاران من در این بخش روزانه به ۱۰۰۰ مورد مشاوره پاسخ می دهند و آماده هستند هر گونه کمکی که لازم باشد را ارائه بدهند.

رحیمی ادامه داد: متاسفانه روزانه شاهد مراجعه بی دلیل افراد مختلف به مراکز خدمات سلامت جهت انجام تست کرونا هستیم که به نظر من این یک تقاضای کاذب در جامعه محسوب می شود و بدبختانه روند به رشدی هم دارد. مراکز جامعه سلامت براساس دستور العمل کار می کنند و اصلا این طور نیست که سلیقه ای باشد بلکه یک چک لیستی دارند از بیمار پر می کنند و بر همان مبنا امتیاز می دهند و می گویند که چقدر احتمال دارد که شما مشکوک بوده و نیاز به قرنطینه در منزل دارید و یا نیاز به پیگیری بیشتری لازم است. یکی دیگر از اقدامات همکاران ما بعد ازمراجعات افراد به این مراکز بعد از ثبت کد ملی افراد در سامانه غربالگری ثبت شده و بعد از آن مدام با آن فرد تماس گرفته شده و جویای احوال او می شوند و شرایطتش را بررسی می کنند.

وی در خصوص افزایش آمار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی در دوهفته اخیر را ناراحت کننده دانست و گفت: متاسفانه آمار مراجعه به اورژانس ها و مراکز بهداشتی افزایش پیدا کرده است و افراد مبتلا در بیمارستان های شریعتی، بیمارستان امام رضا و یک تعداد مختصری هم در بیمارستان قائم بستری و تحت درمان قرار گرفته اند. البته قرار بر این شده که بیمارستان ۲۲ بهمن هم که وابسته به دانشگاه آزاد است، با یکسری تغییرات برای این مهم درنظر گرفته شود.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.