کاهش بارندگی‌ها و تغییر اقلیم سبب افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی خراسان رضوی شده و ۳۴ دشت از ۳۷ دشت استان در وضعیت بحرانی قرار دارد.

سفره های آب زیرزمینی خراسان رضوی، تشنه اند

به گزارش قدس آنلاین، سیدابراهیم علوی  مدیرعامل آبفای خراسان رضوی گفت: ۹۷ درصد آب مورد نیاز استان از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌شود.

او با بیان اینکه کاهش بارندگی‌ها و تغییر اقلیم سبب افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی شده است، افزود: ۳۴ دشت از ۳۷ دشت استان نیز در وضعیت بحرانی قرار دارد.
مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب خراسان رضوی با اشاره به تأثیر کاهش بارندگی‌ها و تغییر اقلیم بر افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی ادامه داد: نتیجه این تغییر مواجه‌شدن ۵۲۴ روستا و ۳۰ شهر در تابستان سال گذشته با تنش آبی بود.

علوی بیان کرد: تغییر بارش‌ها از برف به باران و ریزش نزولات یک سال آبی فقط در چند هفته، نشان‌دهنده تأثیری است که تغییرات اقلیمی بر آب‌وهوای این استان دارد.
او تصریح کرد: این نوع بارش‌ها تأثیری بر تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی ندارد و تا حدودی به تقویت روان‌آب‌های سطحی کمک می‌کند، بارش‌های سال آبی جاری نشان‌دهنده ورود به دوره ترسالی نبوده است و به چند سال بارش به‌ویژه از نوع برف نیاز داریم تا سفره‌های آب زیرزمینی استان که با کسری مخزن یک میلیارد مترمکعب مواجه است، تقویت شود.
مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب خراسان رضوی همچنین از آب به‌عنوان عامل مؤثر و تأثیرگذار برای مقابله با ویروس کرونا نام برد و تاکید کرد: پایه تمام توصیه‌های بهداشتی به‌نوعی به آب برمی‌گردد و افزایش فزاینده مصرف روزانه این ماده حیاتی در شهرها و روستاهای خراسان رضوی حکایت از نقش بی‌بدیل آب در مقابله با ویروس کرونا دارد.
علوی به رسالت شرکت آب‌وفاضلاب خراسان رضوی در سقایی ۵/۳ میلیون نفر از جمعیت ساکن در شهرها و روستاهای استان اشاره و اظهار کرد: چنانچه هر فرد در شبانه‌روز ۱۰ مرتبه و هر دفعه (۲۰ ثانیه) ۴ لیتر آب فقط برای شستن دست‌های خود مصرف کند، ۱۴۰ میلیون لیتر به میزان مصرف شبانه‌روز استان افزوده می‌شود که پیش‌بینی می‌شود این عدد به‌طور خودکار ۳۰ درصد مصرف آب استان را نسبت به سال گذشته افزایش دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.