۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۷
کد خبر: 713464

چندی پیش بود که برای انجام گفت‌وگویی با اسماعیل یزدانی، سازنده مینی جیپ، سفری تا بجنورد رفتم. در آن سفر بود که خبردار شدم کودکی در بجنورد زندگی می‌کند که با سن کم توانسته است چیزهایی بسازد.

قدس آنلاین: چندی پیش بود که برای انجام گفت‌وگویی با اسماعیل یزدانی، سازنده مینی جیپ، سفری تا بجنورد رفتم. در آن سفر بود که خبردار شدم کودکی در بجنورد زندگی می‌کند که با سن کم توانسته است چیزهایی بسازد. به لطف مهندس فیروزه با خانواده ایشان قراری گذاشتم تا با وجود فرصت کم این کودک خلاق را ببینم. آن روز امیرمحمد مظلومیان همراه پدر و مادرش به محل قرار ما یعنی پارک آفرینش بجنورد آمدند. با یکی از آخرین ساخته‌هایش که روبات نجاتگر بود.

 امیرمحمد با ذوق و شوق فراوان از روباتی که ساخته بود حرف زد و پدر و مادرش از این گفتند که مسئولان پارک علم و فناوری خراسان شمالی به تازگی پس از دیدن ساخته‌های مختلف امیرمحمد قول کمک 5/3 میلیون تومانی به او داده‌اند تا بتواند ایده بعدی خود را که ساخت یک روبات همیار است، اجرایی کند. امیرمحمد درباره روباتی که قرار است بسازد، گفت: طرح روبات را برای بررسی و داوری به پارک علم و فناوری داده‌ایم و روبات همیار می‌تواند در بیمارستان‌ها و اداره‌ها به خصوص بیمارستان نقش پرستار در توزیع دارو را انجام بدهد.

وقتی به روبات نجاتگر این کودک بجنوردی دقت کردم دیدم او از بعضی از قطعات اسباب بازی‌های مختلف خود در ساخت این روبات استفاده کرده است که نشان از ذهن پویا و خلاق او دارد؛ وسایلی از قبیل جعبه شکلات، گیربکس ماشین شارژی، قمقمه مدرسه و... و البته خانواده‌اش از این گفتند که او هواپیمایی که توانست پرواز کند، هلیکوپتر، ماشین فوتبالیست و جرثقیل هم ساخته است که در ساخت آن‌ها از دورریختنی‌ها کمک گرفته است.

امیرمحمد در ادامه حرف‌هایش نقشه تانکی را که قرار است ساخته بعدی او باشد نشانم می‌دهد و باز هم با ذوق و شوق از ایده‌اش برای ساخت و طریقه کار کردن آن می‌گوید: نزدیک به 6 میلیون خرج دارد که پارک هم کمک می‌کند. برای طراحی این تانک پدرم هم به من کمک می‌کند و می‌خواهم تانکی بسازم که شلیک هم می‌کند.

 پس از چند دقیقه صحبت با این کودک بجنوردی و دیدن روبات نجاتگر او که با برق کار می‌کند با خودم فکر کردم وقتی به کودکان از کودکی بها داده شود می‌توانند به خواسته‌هایشان برسند، تشویق می‌شوند و خودشان را باور می‌کنند و خودباوری در کنار حمایت از ایده‌ها می‌تواند دو عامل موفقیت کودکان این سرزمین باشد.

با خودم فکر کردم اگر می‌خواهیم آینده‌سازان این سرزمین بدرخشند و بتوانند برای این سرزمین کاری بکنند، باید از همان کودکی حواسمان به آن‌ها باشد و آن‌ها را جدی بگیریم، درست مانند کاری که پارک علم و فناوری خراسان شمالی در برابر ساخته‌های این کودک بجنوردی انجام داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.