عباس مقتدایی گفت: دستگاه دیپلماسی ضرورتاً باید از موضع قبلی سیاست خارجی که مبتنی بر روال‌های ستنی گذشته بوده و صرفاً به مباحث سیاسی، دیپلماتیک و سفارتخانه‌ای پرداخته رها شود و به عنوان یک بخش فعال مرتبط با تسهیل تجارت و رشد اقتصادی کشور قرار بگیرد. کشورمان بدلیل حضور برخی دیپلمات‌ها و کارشناسانی که با رویکرد کلاسیک به حوزه سیاست خارجی نگاه می‌کنند سالهاست مباحث اقتصادی را آنگونه که باید و شاید با موضوعات سیاسی همراه نکرده است.

وزارت خارجه همراه با سیاست خارجی، اقتصاد را هم دنبال کند

قدس آنلاین: چرخش وزارت خارجه از نگاه صرف سیاسی به مسائل مختلف به سمت دیدگاهی جامع نگر و فعالسازی ظرفیت‌های این وزارتخانه، موضوعی است که مجلس نیز این روزها آنرا مطالبه جدی خود از وزارت خارجه می داند و بر آن تاکید دارد و در همین زمینه نیز مهم‌ترین دستاورد نشست هفته قبل ظریف با اعضای کمیسیون صنایع منجر به تشکیل کمیته کاری بخش اقتصادی وزارت امور خارجه با مسئولیت معاون اقتصادی و کمیسیون برای تشویق صادرات از سوی کمیسیون صنایع شد.

بر همین اساس قرار است این کمیته مسیرهای صادرات غیر نفتی را باز کرده و به رفع برداشته شدن موانع قانونی کمک کند، از سوی دیگر به موازارت این موضوع نیز بنا شده طرح الزام دولت به فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی در آینده نزدیک در صحن علنی مطرح گردد تا از طریق آن موانع صادراتی رفع شود.

صادرات غیر نفتی نه تنها به عنوان یک راه حل، بلکه در شرایط کنونی کشورمان و نیز قرار داشتن تحت فشارهای شدید تحریمی می‌تواند به منزله یک راهبرد کلان درنظر گرفته شود که دیپلماسی اقتصادی در مسیر دستیابی به این موضوع نقش برجسته ای دارد.

وزارت خارجه در سیاست خارجی رویکردی کلاسیک دارد

در همین خصوص، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر این باور است که دستگاه دیپلماسی ضرورتاً باید از موضع قبلی سیاست خارجی که مبتنی بر روال های ستنی گذشته بوده و صرفاً به مباحث سیاسی، دیپلماتیک و سفارتخانه ای پرداخته رها شود و به عنوان یک بخش فعال مرتبط با تسهیل تجارت و رشد اقتصادی کشور قرار بگیرد.

عباس مقتدایی در گفت و گو با قدس اظهار داشت: گرچه آقای ظریف نیز در دیدار با اعضای کمیسیون صنایع بر این موضوع اذعان داشت، اما واقعیت این است که کشورمان بدلیل حضور برخی دیپلمات‌ها و کارشناسانی که با رویکرد کلاسیک به حوزه سیاست خارجی نگاه می کنند سالهاست مباحث اقتصادی را آنگونه که باید و شاید با موضوعات سیاسی همراه نکرده است. در حالی که امروزه در دنیا نیز سیاست خارجی دامنه ای از سیاست های اقتصادی، روابط تجاری و بازگارنی یک کشور با سایر کشورها قلمداد می شود و جمهوری اسلامی ایران می‌توانست در سال های گذشته از ابزارهایی مانند نفت در جهت پیشبرد سیاست خارجی بهره ببرد که از آن بهره برداری .درستی نداشت

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: متاسفانه امروزه حضور در بازار ایران منوط به روابط سیاسی شده، بدین صورت که اگر اروپاییان بخواهند از بازار ایران استفاده کنند نمی توانند جهتگیری سیاسی خلاف منافع ملی خود داشته باشند. اتفاقی که متاسفانه در سال های گذشته افتاده و علیرغم بدقولی های اروپا همچنان بخش قابل توجهی از بازار ایران در اختیار کشورهای غربی است. معتقدم اکنون اگرچه دیر هنگام است اما باید هرچه سریعتر موضوع دیپلماسی اقتصادی و مرتبط کردن روابط اقتصادی و بازرگانی با تعاملات سیاسی را با جدیت دنبال کنیم و وزارت خارجه از اقدامات منحصراً سیاسی به سمت فعالیت های با نفع اقتصادی تغییر مسیر دهد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: رویکرد وزارت خارجه مبنی بر منتظر نتیجه تحولات داخلی آمریکا ماندن یک اشتباه استراتژیک است که متاسفانه در داخل کشور از سوی برخی افراد دارای جایگاه در حال پیگیری است. آقای ظریف و وزارت امور خارجه باید در گفتار و حتی موضعگیری خودشان دائما این پیام را به طرف مقابل بدهند که ایران کشوری مستقل و دارای توانمندی بالاست و برای ادامه مسیر خود منتظر آمریکا یا کشورهای غربی نخواهد ماند. ما تعاملات گسترده ای با همسایگان و نیز کشورهای مخالف قدرت های غربی داریم که همگی این قدرت های نو ظهور مسیری را طی می کنند که از طریق آن افول آمریکا در عرصه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.