سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به پیشنهاد زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان برای پیوستن ایران به توافقنامه صلح این کشور با طالبان، با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران حتما از ظرفیت های خود برای کمک به صلح و ثبات در افغانستان استفاده میکند گفت:ما هیچ صداقتی در رفتار و گفتار آمریکاییها نمی بینیم و به آنها اعتماد نداریم.

پاسخ موسوی به پیشنهاد زلمی خلیل زاد نماینده ترامپ در امور افغانستان/ حرف زدن مفت است اما هوک زیاد حرف می‌زند

قدس آنلاین: سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر محمد جواد ظریف به مسکو و گفت و گوی یک ساعته وی با ولادیمیر پوتین درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بینالمللی اظهار داشت ثمرات این سفر در آینده مشخص و نمایان می‌شود.

وی درباره محتوای پیام روحانی برای پوتین که توسط ظریف به مسکو برده شد و زمان انجام این سور با بیان اینکه برنامه حضور آقای ظریف در روسیه از پیش برنامه ریزی شده بود به همین دلیل هم ایشان در زمان سفر آقای کاظمی نخست وزیر عراق به تهران حضور نداشتند، گفت: رایزنی ها و تماسهای ما با مقامات روسیه مداوم و مستمر است چون مسائل و ارتباطات مختلف و زیادی داریم، اما با توجه به اهمیت شرایطی که در آن قرار داریم و تحولاتی که در پیش است، لازم بود که این سفر انجام شود به نحوی که هم گفت‌وگوها بین آقای ظریف و همتای ایشان انجام شود و هم  پیام ریاست جمهوری اسلامی ایران به رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه منتقل شود.

وی افزود: این سفر دو هدف داشت یکی درباره تلاش آمریکایی‌ها برای ادامه ممنوعیت‌ها و تحریم های تسلیحاتی ایران که لازم بود گفت‌وگویی با روسیه داشته باشیم و دیگری تمدید قرارداد جامع بیست ساله‌ای که با  روسیه داشتیم.

وی با یادآوری اینکه قرارداد ایران و روسیه سال ۱۳۷۹ امضا شده و در ابتدا ده سال بود، خاطرنشان کرد: این قرارداد پس از آن  در فواصل ۵ ساله تمدید شده بود، لذا گفت‌وگوهایی انجام شد که بر اساس آن می‌توانیم این قرارداد را به صورت طویل‌المدت داشته باشیم .زمان این قرارداد در اسفند ماه به پایان می‌پذیرد و با توافق دو طرف بنا شد که آن را با اصلاحاتی تمدید کنیم.

تن دادن شورای امنیت به خواست نامشروع آمریکا بعید است

موسوی با اشاره به اینکه  آمریکایی‌ها فشارهای زیادی را  برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران به اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت سازمان ملل  وارد آورده‌اند، گفت: ما به شورای امنیت تاکید کردیم این که که ما را از قطعنامه ۲۲۳۱ محروم کنند برای جمهوری اسلامی ایران غیرقابل قبول است و تا جایی که رایزنی کرده‌ایم احتمال تن دادن کشورهای عضو این شورا مختلف به این خواسته نامشروع آمریکا بعید است..

به آمریکایی‌ها اعتماد نداریم

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان درباره موافقت ترامپ با پیشنهاد حضور و پیوستن ایران به روند مذاکرات و قرارداد صلح با طالبان و ادعای او در مورد اینکه ایران همکاری کافی را در مورد روند صلح افغانستان ندارد، با بیان اینکه ما هیچ صداقتی در رفتار و اظهارات آمریکایی ها به ویژه در مورد مسایل منطقه و خاصه افغانستان  نمیبینیم، گفت: حضور آمریکایی‌ها باعث ناامنی و بی ثباتی در منطقه ما است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران گفت و گوهای بین الافغانی اولویت دارد که باید با مدیریت و رهبری خود افغان ها انجام شود.

موسوی با تاکید بر اینکه ما هر نوع مداخله خارجی از جمله آمریکا در امور منطقه مان محکوم می کنیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت هایش برای بطور حتم برای کمک به صلح و ثبات در افغانستان. استفاده خواهد کرد اما آمریکایی ها به دلیل آنکه در منطقه شکست خورده اند به مذاکره با برخی گروهها روی آورده‌اند که برای نجات خودشان است نه مردم افغانستان و نیتشان خیرخواهانه نیست.

پشیمانشان می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تعرض و ایجاد مخاطره از سوی جنگنده‌های آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه هم این اتفاق را یک تهدید تروریستی بسیار خطرناک عنوان کرد و با بیان اینکه آمریکایی ها به انواع و اقسام راهزنی ها در زمین و آسمان و دریا علیه ملت ایران روی آورده‌اند، گفت: این حرکت خلاف تمام موازین بین‌الملل بود و ما با کمک قوه قضائیه، سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد کل نیروهای مسلح اقدامات لازم را برای پیگیری حقوقی موضوع و پشیمان کردن آمریکایی‌ها انجام می‌دهیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر اقدامات بین المللی را از طریق دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل آغاز کرده‌ایم و در انتظار گزارش جزئیات حادثه هستیم تا از کانال دیپلماتیک شکایت علیه آمریکا را انجام دهیم. البته در وقت مقتضی به این اقدام خصمانه پاسخ متناسب داده خواهد شد.

پاسخ تهران به تهدید نتانیاهو، خودت را جمع و جور کند

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره تهدیدهای اخیر نتانیاهو و ادعایش درباره اینکه اجازه نخواهد داد ایران در مرزهای شمالی این رژیم حضور و فعالیت داشته باشد، با بیان اینکه نتانیاهو هم مثل برایان هوک زیاد حرف می‌زند، گفت: ما نه حضور نظامی در لبنان یا جای دیگر داریم و نه قصد داریم حضور دائمی یا بلند مدت در جایی داشته باشیم.

وی حضور ایران در سوریه را به درخواست دولت این کشور و یک حضور مستشاری خواند و اظهار داشت: این رژم صهیونیستی است که باید خودش را جمع و جور کند.

موسوی تصریح کرد: گرچه از اساس موجودیت آنها برای ما و کشورهای منطقه و حتی در سطح جهانی غیرمشروع و غیرقانونی است. آنها در جایگاهی نیستند که به جمهوری اسلامی ایران بگویند کجا حضور داشته باشد و چگونه حضور داشته باشد. اینها حرف‌های زیادی است که آقای نتانیاهو بیان می‌کند.

دموکرات یا جمهوری‌خواه برای ما مهم نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره ادعای مایک پمپئو درباره مداخله ایران در انتخابات آمریکا هم با تاکید بر اینکه انتخابات آمریکا به ما مربوط نیست، گفت: اما در چهار دهه گذشته ما رفتار دولت‌های مختلف آمریکا و خصومت‌های آنها را با هر گرایشی، دموکرات یا جمهوری‌خواه در ذهن خود ثبت کرده و به خاطر سپرده‌ایم. برای ما مهم نیست چه کسی در آمریکا به سر کار می‌آید بلکه عملکرد و رویکرد آنها مهم است و  بعد از مشخص شدن رویکرد آنها درباره واکنش‌ها و رفتار مقتضی تصمیم‌گیری‌ خواهیم کرد.

کره برای ندادن پول مردم ایران تحریم را بهانه می‌کند

وی درباره وضعیت پول‌های بلوکه شده کشور در کره جنوبی و اقدام غیر سازنده کره جنوبی در احضار سفیر ایران در پی اعتراض تهران به امتناع سئول از دادن طلبش، نیز با اشاره به دیدارهای متعدد در تهران و پایتخت کره جنوبی بین مقامات دو کشور ، اقدام کره جنوبی در عدم بازگرداندن پول های ایران را بر خلاف روابط دوستانه و سنتی بین دو کشور خواند و تصریح کرد: آنها نباید سیاستهای کشور ثالثی را در روابطشان با ما دخالت دهند.

وی اظهارات مقامات کره درباره محدودیت ناشی از تحریم های آمریکا را بهانه و غیر قابل قبول خواند و گفت: ما انتظار داریم سئول به تعهداتش عمل کند و اگر مدعی است، استقلالش را ثابت کند.

حرف زدن مجانی است اما هوک زیادی حرف می‌زند

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در واکنش به تکرار اظهارات و ادعای برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره اینکه ترامپ در کنار ملت ایران است، با بیان اینکه حرف زدن مجانی است اما هوک زیاد حرف می‌زند، اظهار داشت: او این روزها با توجه به شرایط ترامپ و آمریکا به دوره‌گردی افتاده و با توهماتی که دارد حرف های بی اساس می‌زند.

موسوی به فشارهای اقتصادی و تحریم های ترامپ علیه مردم ایران اشاره کرد و تصریح نمود: این حرف ها مضحک است زیرا اقدامات آمریکا علیه مردم ایران تروریسم اقتصادی است تا آنجا که تحریم دارو موجب شده برخی بیماران و کودکان به دلیل کمبود دارو جانشان را از دست بدهند. آیا این رفتار کنار مردم ایران بودن است؟

وی افزود: آنها قهرمان ملت ایران در عرصه مبارزه با تروریسم را بزدلانه ترور کردند. مردم ایران به این حرف های بی پایه و بی اساس مقامات آمریکایی توجهی ندارند.

از تلاشها برای رابطه متوازن با ریاض استقبال می‌کنیم

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشور در پاسخ به سوال دیگری درباره گمانه ها در مورد اینکه  نخست وزیر عراق پیامی از سوی عربستان به تهران خواهد آورد، با اشاره به لغو سفر کاظمی به ریاض یک روز قبل از عزیمت او به تهران در پی بیماری پادشاه سعودی‌ها گفت: وقتی مقامات یک کشور به کشور دیگر می‌روند علاوه بر مسائل دوجانبه، در خصوص مسائل منطقه‌ای هم صحبت می‌شود. مسائل منطقه‌ای، برخی ناسازگاری‌ها و سوءتفاهم‌ها هم می‌تواند محور چنین گفت‌وگوهایی باشد.  

وی افزود: منطقه و همسایگان اولویت اصلی‌ و نخست ما هستند و ما می خواهیم روابط متوازن و متقابلی با کشورهای مختلف از جمله عربستان داشته باشیم و جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده از نزدیک کردن دیدگاه‌های دو کشور به یکدیگر استقبال می‌کند و حاضریم در این زمینه همکاری کرده و با حسن نیت کارها را پیش ببریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.