خدمت به محرومان کلیدواژه ای است که مقام معظم رهبری در حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی برآن تاکید داشته‌اند. لذا محرومیت زدائی اهمیت ویژه‌ای در بین فعالیت‌های اجتماعی آستان قدس دارد.

محرومیت زدایی از مسیر کارآفرینی

به گزارش قدس آنلاین، محرومیت زدائی از مسیر توسعه همه جانبه و پایدار مناطق محروم اتفاق می‌افتد و آستان قدس رضوی به وسع خود بدنبال کارآفرینی و ایجاد چرخه‌کامل تولید در برخی مناطق محروم است تا فقر و محرومیت را از طرق اصولی و علمی حل کند.

این مجموعه با همه توان و امکانات موجود و با تکیه بر پشتوانه معنوی حضرت رضا(ع) و کمک های خیرین و مشارکت های مردمی در حوزه کارآفرینی ورود کرده است. مقصود این مجموعه از کارآفرینی، ایجاد ارزش افزوده در منابع و سرمایه‌ها است. یعنی از رهگذر پیشرفت اقتصادی در پی پیشرفت همه جانبه در حوزه های فرهنگ، سلامت و آموزش است. همزمان با روز ملی کارآفرینی به مهمترین اقدامات بنیاد کرامت رضوی در حوزه اشتغال زایی و کارآفرینی در سال‌های اخیر نگاهی می اندازیم:

اقدامات در حوزه دامپروری

بعد از وقوع بارندگی‌های شدید در فروردین ماه سال گذشته، آستان قدس رضوی به کمک استان های سیل‌زده سیستان و بلوچستان، لرستان، گلستان و خوزستان شتافت و اقدامات متنوعی را برای حمایت از آسیب دیدگان صورت داد که در این میان، کارآفرینی در اولویت قرار داشت.  

احیای مشاغل از دست رفته در سیل استان سیستان و بلوچستان، از اهداف اصلی آستان قدس رضوی در این منطقه بود، که پس از ارزیابی کارشناسی خسارات اقدامات لازم از سال ۹۸ تاکنون در حال انجام است. در این راستا، مجتمع پشتیبان اشتغال دام سبک در فاز نخست با ظرفیت هزار و ۴۰۰ راس دام سبک، به همراه ۱۱۰ دامداری خانگی در روستای علی آخوند شهرستان زهک به بهره برداری رسید.

اصلاح نژاد، حمایت و پایش غذایی، درمانی و بهداشتی واحدهای دام سبک و همچنین آموزش و توانمندسازی روستائیان از جمله فعالیت‌های این مجتمع است. در فاز دوم این طرح نیز۲۵۰ واحد دامداری خانگی نیز در دست احداث است. با گسترش این طرح پیش بینی می شود در استان سیستان و بلوچستان تعداد ۷ هزار واحد دامداری خانگی راه اندازی شود.

ایجاد مجتمع‌های گله پشتیبان در مشهد و سیستان و بلوچستان ثمرات فراوانی برای دامداران در پی داشته از جمله افزایش ضریب زایش گوسفندان از ۰.۷ به ۱.۴. همچنین تاسیس کارگاه خوراک دام در زابل نیز به همین نحو، باعث شد قیمت خوراک دام از کیلویی۱۴۰۰تومان به کیلویی ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان برسد و چرخه تولید گوشت در این منطقه به صرفه شود.

در منطقه سیل زده آق قلا در استان گلستان نیز تامین حدود هزار و ۵۰ شغل در نظر گرفته شد که تهیه زیرساخت گله داری از جمله تهیه ۹۰۰ جایگاه دام و شروع فرآیند تحویل دام به  خانوارهای کم برخودار منطقه و نیز ایجاد ۱۵۰ شغل در بخش صنایع دستی و خیاطی، اقدامات برجسته دیگری از سوی آستان قدس رضوی در راستای اشتغال زایی مردم این منطقه هستند. طرح دامپروری سبک در آق قلا از مردادماه سال جاری در دستور کار بنیاد کرامت رضوی قرار گرفت و تاکنون ۱۵۰ جایگاه دام از ۹۰۰ جایگاه ساخته شده است. روند اهدای دام‌ به سیل‌زدگان آق قلا هم آغاز شده و در اولین مرحله ۲۸۰۰ دام به ۱۴۰ نفر از افراد واجد شرایط در روستای «چن سویلی» آق قلا تحویل داده شد.

همچنین در اواخر سال ۹۸، ۳هزار و ۱۵۰راس دام سبک به محرومان روستاهای شهرستان‌های «خوراند» و «اهر» در منطقه ارسباران تحویل شد تا با ایجاد شغل پایدار برای۳۱۳ نفر، از مهاجرت روستائیان به شهرهای بزرگ و رشد نامتوازن جلوگیری شود.

 

اقدامات در حوزه کشاورزی

همچنین با مشارکت خادمیاران رضوی بیش از ۵۰ هکتار از باغات انجیرستان گرفتار گل و لای ناشی از سیل استان لرستان آزادسازی و شغل از دست رفته ۱۰۰ باغدار احیا شد. همچنین عملیات لوله گذاری جهت متصل کردن مسیرهای آب رسانی به باغات و مزارع آسیب دیده از سیل در استان لرستان به اتمام رسید. به علاوه، اجرای طرح‌های آبخیزداری در خراسان جنوبی و رضوی نیز از همین دست است. بهره برداری از ۱۲ طرح آبخیرداری در خراسان جنوبی شامل ۱۰ بند خاکی و ۲ بند سنگ ملات در شهرستان های درمیان، بشرویه و دهستان لانو از توابع شهرستان های سربیشه اقداماتی است که طی سال ۹۹ صورت گرفته است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.