رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه خطر کنونی کرونا را درک می‌کنیم و نسبت به شرایط کنونی بی‌تفاوت نیستیم، گفت: کنترل شرایط، دغدغه جدی ما است ولی اعمال محدودیت زمانی موثر است که تصمیمات یکپارچه‌ای اخذ شود.

اعمال محدودیت‌های کرونایی مستلزم تصمیمات یکپارچه/ احداث ۲۰۰۰واحد مسکونی برای اقشار کم درآمد مشهد تصویب شد

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا حیدری در نود و نهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، به شرایط قرمز مشهد از نظر شیوع ویروس کرونا و رشد ۳۰۰ درصدی آمار مبتلایان اظهار کرد: در موج نخست کرونا، با هماهنگی مدیریت استان و همراهی مردم و اعمال محدودیت‌ها، شرایط کنترل شد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد به درخواست‌های مکرر شهروندان از مدیریت شهری برای بازگرداندن محدودیت‌ها هم اشاره و عنوان کرد: نوع مواجهه و سیاست کلان کشور در بحث مقابله با کرونا تغییر کرده و بیشتر تمرکز، معطوف به رفتارهای خودکنترلی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توسط افراد است.

وی افزود: در موج نخست شیوع ویروس که مراکز تجاری و اصناف و بخش‌های مختلف تعطیل شدند، تقاضا برای حمل‌ونقل عمومی به صفر رسید و شورای شهر هم نسبت به تعطیلی ناوگان اقدام کرد، در چنین شرایطی، تعداد پروازهای ورودی به مشهد بیش از ۹۰ درصد کاهش یافت و اعمال محدودیت‌های مختلف هم پاسخ داد ولی در شرایط کنونی که همه بخش‌های مختلف فعال هستند، اعمال محدودیت کارکردی نخواهد داشت و بلکه آثار منفی نیز به همراه دارد.

حیدری خاطرنشان کرد: در عین حال بسیار خرسندیم که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان به شدت افزایش یافته و میزان استفاده از حمل‌ونقل عمومی نیز به یک پنجم رسیده است.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه خطر کنونی را درک می‌کنیم و نسبت به شرایط کنونی بی‌تفاوت نیستیم، تصریح کرد: کنترل شرایط، دغدغه جدی ماست ولی اعمال محدودیت زمانی موثر است که تصمیمات یکپارچه‌ای اخذ شود.

وی به ممنوعیت اتراق در پارک‌ها و بوستان‌های سطح شهر هم اشاره کرد و گفت: حوزه خدمات شهری شهرداری نیز باید مدیریت و مراقبت بیشتری داشته باشد؛ برنامه‌های فرهنگی در کوه‌پارک هم متوقف شده تا سلامت مردم به خطر نیفتد.

حیدری متذکر شد: ویروس کرونا تفاوتی بین افراد قائل نیست و همه را تهدید می‌کند، خبر فوت رئیس فقید بیمارستان اکبر و نیز حجت‌الاسلام طباطبایی در این روزها بسیار تاثر برانگیز بود؛ شهردار و بخش زیادی از کارکنان شورای شهر و شهرداری نیز درگیر این ویروس شده‌اند که برای آنها آرزوی بهبود و سلامتی داریم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر اینکه مردم باید در الگوی زندگی و به‌ویژه رفتارهای جمعی خود تغییر ایجاد کنند، گفت: این موج همچنان ادامه دارد و اگر از اصول و چارچوب‌ها تبعیت نکنیم، بدون شک گرفتار خواهیم شد.

وی ضمن تقدیر از تلاش‌ها و خدمات مجموعه ارکان سلامت اعم از پزشکان، پرستاران و مجموعه‌های جهادی، افزود: شرایط برای این افراد بسیار دشوار است و ظرفیت محدودی هم دارند بنابراین همه باید در حد وسع و بضاعت خود به این عزیزان کمک کنیم.

حیدری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت ۶ مردادماه، روز ترویج آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و روز ملی مهارت، اظهار کرد: شورای پنجم و مدیریت شهری در این دوره تعاملات و همکاری‌های خوبی با اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای داشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد یکی از نکات مهم در ماموریت‌های مدیریت شهری به‌ویژه برای سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق کم‌برخوردار، را توانمندسازی افراد عنوان کرد و گفت: این رسالت، علاوه بر رشد و توسعه مناطق بوده و «توانمندسازی» یکی از کارهای بنیادین و اساسی است که همه صاحبنظران در حوزه سکونتگاه‌های غیررسمی به آن باور دارند و تجربه کشورهای موفق نیز گواه بر این مدعا است.

وی افزود: توانمندسازی اینگونه معنا می‌شود که فرد مهارتی را آموزش ببیند تا متکی به خود باشد؛ این اقدام، بزرگترین خدمت به جامعه اعم از زنان سرپرست خانوار و یا نسل جوان است.

حیدری گفت: تجارب چند دهه‌ای آموزش فنی و حرفه‌ای سبب شده تا این مجموعه از ظرفیت خوبی در بحث توانمندسازی برخوردار باشد، زمانی که به دنبال راه‌حلی برای مقابله با آسیب‌ها در هر حوزه‌ای هستیم، توانمندسازی اولین راهکاری است که به ذهن خطور می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: مدیریت شهری مسئولیت دارد که به این بخش کمک کند که برهمین اساس تاکنون همکاری‌ها و تعاملات مختلفی را با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای داشته‌ایم.

وی ظرفیت‌های شهرداری همچون فرهنگسراها، سراهای محله و دفاتر تسهیلگری از جمله بسترهایی دانست که در این تعامل دوسویه می‌توانند راهگشای توانمندسازی اقشار مختلف جامعه و رسیدن به رشد و توسعه شهر باشند.

حیدری در ادامه افزود: امیدواریم با توجه به جایگاه و اهمیت مهارت‌آموزی، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای بیش از پیش برای جامعه و خانواده و جوانان ما ایفای نقش کند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: نظام آموزشی رسمی ما دارای نقص جدی است و بسیاری از فارغ‌التحصیلان، فاقد مهارت هستند، امیدواریم موضوع شکل‌گیری سازمان ملی مهارت مجدد از سوی مدیران ارشد کشوری، نمایندگان مجلس و دولت محترم پیگیری شود تا افزایش و ارتقای توانمندی و مهارت جایگزین رویکرد مدرگ‌گرایی شود؛ از این طریق می‌توان نیروی جوان کشور را تقویت کرد و گام اساسی در جهت اشتغال آنها برداشت.

وی با تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت امام‌ محمدباقر(ع)، گفت: این امام همام از موقعیت ممتاز علمی در بین دانشمندان عصر خود برخوردار بود؛ این رجحان علمی و نیز اختلافات سیاسی در نظام حاکم فرصت مناسبی برای امام فراهم شد و ایشان شاگردان برجسته‌ای تربیت کردند که آثار و برکات فراوانی داشت.

حیدری در ادامه با اشاره به نهم مردادماه، روز ملی اهدای خون، اظهار کرد: براساس گزارش‌ها، شرایط ذخایر خونی استان مطلوب نیست؛ استان خراسان رضوی در قیاس با سایر استان‌ها از شرایط متفاوتی برخوردار است چراکه علاوه بر جمعیت ثابت، میزبان خیل عظیمی از زائران و مسافران نیز هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: خوشبختانه اداره کل اهدای خون استان شرایط بهداشتی و بسیار مناسبی را در پایگاه‌های انتقال خون ایجاد کرده که همشهریان عزیز می‌توانند با آسودگی خاطر و در سالم‌ترین شرایط نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

وی با تبریک و گرامیداشت ۱۰ ذی‌الحجه، روز عید قربان، این روز را یکی از اعیاد مهم و بزرگ مسلمانان توصیف کرد که مورد اتفاق نظر تمام فرق اسلامی نیز هست.

حیدری افزود: موضوع قربان، امتحان الهی حضرت ابراهیم(ع) در برابر بندگی و تسلیم در برابر خداوند متعال است و همه ما شاید به نوعی با امکانات و ظرفیت‌های دیگری در حال امتحان هستیم، خدا سرمایه اصلی ابراهیم حنیف را به امتحان گرفت و همین مهم مبنایی برای قرب الهی شد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بخش دیگری از صحبت‌های خود را به سیاست توسعه متوازن و عدالت‌محور شورای پنجم اختصاص داد و تصریح کرد: این مهم، یکی از بحث‌های شاخص در این دوره از مدیریت شهری بوده که در عمل هم پیوسته به آن تاکید داشته‌ایم.

وی عدالت به معنای عام، اعم از عدالت سیاسی، قضایی، اجتماعی و اقتصادی را یکی از آرمان‌های بزرگ نظام و انقلاب و مورد تاکید آموزه‌های دینی و فلسفه بعثت پیامبران و سیره ائمه(ع) دانست.

حیدری خاطرنشان کرد: بدون شک نظام برنامه‌ریزی و بودجه و بحث‌های مربوط به آمایش سرزمینی روی این موضوع تاثیرگذار است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: توسعه متوازن و عدالت‌محور شهر، عهدی بوده که شورای پنجم به شهروندان مشهدی بسته و به این عهد وفادار است، ۵۰ درصد از مجموع فضای سبز ایجاد شده در این دوره، در مناطق کم‌برخوردار و پیرامونی است.

وی با تاکید بر اینکه متن و حاشیه باید باهم پیوند بخورند، افزود: متاسفانه بزرگراه صدمتری موجب ایجاد فاصله‌ای بین دوطرف بزرگراه شده و رویکرد ما، کاهش این فاصله اجتماعی است؛ برهمین اساس احداث تقاطع‌ غیرهمسطح مصلی و پل شمالی-جنوبی ابوطالب در دستورکار شهرداری قرار گرفت تا اتصالی بین دوطرف برقرار شود و آثار اجتماعی و اقتصادی بسیاری برای ساکنان خواهد داشت.

حیدری گفت: احداث بلوار کشاورز، جاده محمدآباد به طرق و ۷۵ متری رضوان از جمله پروژه‌های دیگری است که در مناطق کم‌برخوردار شهر مشهد و به منظور رفاه حال ساکنان این محدوده اجرایی شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد یادآور شد:خط ۴ قطارشهری مشهد براساس برنامه زمان‌بندی می‌توانست در سال ۱۴۰۰ کلید بخورد اما یک سال زودتر آغاز شد و تعهدی هزار میلیارد تومانی را عهده‌دار شدیم؛ خطی که خواجه‌ربیع را به شهرک شهید باهنر متصل می‌کند.

وی با بیان اینکه در بخش کشف‌رود هم همانگونه که کوه‌پارک داریم، رودپارک شکل خواهد گرفت، اظهارکرد: متاسفانه شرایط و زیرساخت‌های کشف‌رود در طول زمان خسارات جدی دیده‌اند ولی با جدیت به این موضوع ورود کرده‌ایم و در راستای بهبود شرایط قدم‌هایی تاثیرگذار برداشته شده است.

حیدری تاکید کرد: همه باید در جهت خدمت به مردمی که پای نظام و انقلاب ایستاده‌اند و به گردن ما حق دارند، با قوت بیشتری گام برداریم و در نقاط مختلف شهر توازن برقرار کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه بودجه‌های مصرفی در مناطق کم‌برخوردار هیچ سنخیت و تناسبی با درآمدهای این مناطق ندارد، گفت: امیدواریم با نگاه مدیریتی و هدایت‌کننده در بودجه، بتوانیم منابع را به این سمت سوق دهیم.

حمایت از مشاغل خرد و خانگی با ایجاد بازارچه‌های حمایتی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی هم که به مناسبت ششم مردادماه، روز ترویج مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، میهمان این جلسه علنی بود، اظهارکرد: در حال حاضر هزار و ۵۰۰ واحد صنفی در محیط واقعی کار مشمول مهارت‌آموزی هستند و بیش از ۲۵ مجموعه صنعتی هم به عنوان شرکای آموزش فنی و حرفه‌ای در حوزه صنعت فعالیت می‌کنند.

افشین رحیمی گل‌خندان، با بیان اینکه اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان در ۸۵ درصد دانشگاه‌های استان حضور فعال دارد بر مهارت‌آموزی توام با کسب دانش تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: در مقطع دانش‌آموزی نیز علاوه بر برنامه‌های هرساله، طرح «ایران مهارت» ویژه دانش‌آموزان متوسطه اول درنظر گرفته شده تا هرسال یک مهارت را فرابگیرند و پس از فارغ‌التحصیلی توانمند باشند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی در ۱۱ کمپ استان آموزش ارائه می‌شود، افزود: علاوه بر این در کل زندان‌های استان و مناطق کم‌برخوردار نیز در قالب طرح نجات آموزش‌های مهارتی به مخاطبان داده می‌شود.

رحیمی گفت: محصول تولیدی باید با افزایش کیفیت همراه باشد و این افزایش کیفیت حاصل دست انسان توانمند و ماهر است؛ جهش مهارت، پیش‌نیاز جهش تولید است و با این رویکرد و شعار، ۶ مرکز تخصصی کسب‌وکار در برنامه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ۶۶۰ نفر از افرادی که مهارت لازم را آموخته‌اند، اکنون در انتظار دریافت تسهیلات هستند، از شورای شهر مشهد و مدیریت شهری درخواست کرد با ایجاد بازارچه‌های حمایتی ویژه مشاغل خرد و خانگی برای این افراد، حمایت پس از آموزش را محقق سازند و با بهره‌گیری از ظرفیت فرهنگسراها، تنوع و کیفیت خدمات ارائه شده در این مراکز کمک را بهبود ببخشد.

خلاصه مصوبات نود و نهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد

نام‌گذاری خیابان حدفاصل میدان شهدا تا حرم مطهر به نام «بالا خیابان» و نامگذاری خیابان حدفاصل میدان شهدای گوهرشاد (پنجراه) تا حرم مطهر به نام «پایین خیابان»، برگزاری سلسله جلسات نشست‌های نقد عملکرد و گفت‌وگوی جامعه متخصصان شهری در خصوص عملکرد شهرداری و تأمین زمین جهت احداث ۲هزار واحد مسکونی اقشار کم درآمد در مناطق پیرامونی شهر مشهد مصوبات امروز شورای شهر مشهد بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.