کشت حبوبات آبی و دیم نسبت به پارسال ۵۰درصد در شهرستان تایباد افزایش داشته است.

رشد ۵۰درصدی کشت حبوبات در شهرستان تایباد

به گزارش قدس آنلاین، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تایباد گفت: کاشت حبوبات نقش مهمی در کاهش مصرف و استفاده بهینه از آب دارد و با توجه به خشکسالی ‌های اخیر و به دلیل دوره رشد کوتاه و نیاز آبی کمتر این گیاهان، هزینه‌های تولید محصول بسیار پایین است.

محمد میری افزود: با ترویج و آموزش‌های صورت گرفته سطح زیر کشت حبوبات آبی و دیم شهرستان امسال به بیش از ۴۵۰هکتار رسیده است که بخش زیادی از آن در منطقه میان ولایت این شهرستان است و کاشت آن نسبت به پارسال ۵۰درصد افزایش داشت.

وی افزود: شرایط اقلیمی منطقه میان ولایت به شکلی است که در همه فصول سال یکی از انواع حبوبات کشت می‌شود، به این معنی که کشت حبوبات به صورت‌های کشت بهاره (کشت از اوایل اردیبهشت لغایت اوایل تیر)، کشت پاییزه و کشت انتظاری (به منظور استفاده از نزولات آسمانی) انجام می‌شود.

میری با بیان اینکه کشت حبوبات با توجه به درصد پایین ماده آلی خاک‌های منطقه و کشت متوالی محصولات پُر توقع می‌تواند بهترین تناوب برای اصلاح خاک باشد اظهار کرد: بقایای حبوبات با تجزیه سریع و آسان در خاک کمترین تداخل را با محصولات بعدی موجود در تناوب ایجاد می‌کند.

وی افزود: اجرای مزارع الگوی کاشت حبوبات در منطقه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی کاشت، داشت و برداشت حبوبات، آموزش چهره به چهره بهره برداران، معرفی تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی، استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی با محوریت کشت مکانیزه، استفاده از بذور اصلاح شده، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری، تغذیه و مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها از جمله اقدامات مؤثر است.

منبع: صداوسیما

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.