توسعه شبکه آبرسانی از مهمترین الزامات رشد و شکوفایی در روستاها و عامل پویایی است که به صورت ویژه در دولت تدبیر و امید در سراسر کشور از جمله خراسان رضوی دنبال می‌شود.

پایداری آب نیاز دیرینه روستاهای خراسان رضوی

طبق آخرین سرشماری حدود ۲۶ درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند، جمعیتی که نقش مهمی در تولید و خودکفایی در بخش‌های مختلف به خصوص کشاورزی و دامداری دارند اما به دلیل مشکلات زیرساختی روز به روز از تعداد آنها کاسته می‌شود.

حفظ جمعیت روستایی و تامین زیرساخت‌های لازم برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان از مهمترین رویکردهای دولت تدبیر و امید است و در این خصوص در بخش‌های مختلف اقدامات چشمگیری داشته که افزایش جمعیت برخوردار روستایی از آب شرب از آن جمله است.

به گفته قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون وزیر نیرو، آبرسانی به روستاها در دولت تدبیر و امید بیشتر از ۱۰ برابر شده است، تا قبل از این دولت ۹۰۰ هزار نفر در روستاهای بالای ۲۰ خانوار سیستم آبرسانی پایدار داشتند که این پوشش اکنون به ۷.۷میلیون نفر رسیده و تا پایان دولت به ۱۰ میلیون نفر نزدیک خواهد شد.

درحال‌حاضر حدود ۶ هزار روستا در کشور با تانکر آبرسانی می‌شوند که بیشتر آنها زیر ۲۰ هزار نفر هستند، در خراسان رضوی نیز در آغاز فعالیت دولت یازدهم، هزار روستا با تانکر سیار آبرسانی می‌شدند اما با اقدامات صورت‌گرفته هم‌اکنون این رقم به ۲۸۰ روستا کاهش یافته ‌است.

برخورداری ۷۶.۷ درصد روستائیان خراسان رضوی از آب سالم بهداشتی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در خصوص وضعیت آبرسانی به روستاهای این استان گفت: شاخص کنونی بهره‌مندی روستانشینان از آب سالم و بهداشتی در این استان ۷۶.۷ درصد است.

سید ابراهیم علوی افزود: شاخص بهره‌مندی روستانشینان خراسان رضوی از آب سالم و بهداشتی تا پیش از اقدامات دولت تدبیر و امید ۶۶ درصد بود اما ظرف هفت سال اخیر ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در ابتدای کار دولت یازدهم جمعیت برخوردار از آب سالم و بهداشتی در روستاهای خراسان رضوی کمتر از ۹۰۶ هزار نفر بود که این تعداد اکنون به یک میلیون و ۵۳ هزار نفر افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: حجم مخازن ذخیره  آب روستایی نیز با ۲۸ درصد افزایش به حدود ۳۰۷ هزار متر مکعب رسیده ‌است.

اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به تامین آب پایدار در روستاها

وی افزود: هم‌اکنون ۲۸۰ روستا با مجموع جمعیت ۶۶ هزار نفر در خراسان رضوی با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند که آبرسانی سیار به ۱۳۰ روستا از این تعداد بطور دائمی و در ۱۵۰ روستا به شکل فصلی صورت می‌گیرد.

علوی ادامه داد: تامین پایدار آب و رفع مشکلات کم‌آبی روستاهای باقیمانده نیز با ساخت مجتمع‌های محلی آبررسانی با اعتبارات تخصیصی از صندوق توسعه ملی در دست انجام است.

وی گفت: این شرکت با وجود کمبود منابع اعتباری و ایجاد دیون، آبرسانی به روستاهای دارای مشکل را با بسیج  امکانات آغاز کرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به ۲۶ هزار کیلومتر خطوط و شبکه توزیع آب در دو هزار و ۴۰۰روستا و ۴ هزار کیلومتر در ۷۲ شهر زیرپوشش افزود: ۵۰ درصد این مقدار با بیش از  ۳۰سال قدمت نیاز به تعویض و اصلاح دارد.

وی ادامه داد: آبفای استان هزینه تامین آب تک روستاها را به هر شکل ممکن تامین میکند ولی در مورد مجتمع های آبرسانی که اغلب چندین روستا با چندهزار نفر جمعیت را آبرسانی می‌کنند  نیاز به اعتبار کلان دارد که منابع صندوق توسعه میتواند راهگشا باشد.

علوی گفت: وجود چندین میلیون راس دام سبک و سنگین و طیور، مصرف آب را دربرخی روستاها ۶۸ درصد ودر تعدادی دیگر تا ۱۰۰ درصد افزایش داده و بروز کم آبی و تشدید مشکلات تامین آب روستائیان را در پی داشته است.

وی افزود: وظیفه شرکت آبفای استان، تامین و توزیع آب شرب و بهداشت شهروندان و روستائیان و نه دام و طیور و بخش کشاروزی است و مشترکان باید مصرف خود را بر اساس میزان سرانه تنظیم کنند تا همه شهروندان و روستائیان از آب شرب بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با ۵۶۹ هزار و ۹۲۸ مشترک هم‌اکنون حدود ۱۱ درصد از مشترکان آب و فاضلاب روستایی کشور را به خود اختصاص داده است.

آبرسانی پایدار به روستاهای مشهد

یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی و شهری از طرح‌های خوب دولت تدبیر و امید در راستای افزایش کیفیت خدمات رسانی به روستاهاست و از ابتدای سال جاری با اجرای طرح یکپارچه‌سازی این شرکتها، روستاهای شهرستان مشهد زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب مشهد درآمدند و آبرسانی به این روستاها به این شرکت محول شد و رفع مشکلات آب این روستاها در دستور کار قرار گرفت.

فرماندار مشهد گفت: در پی شناسایی مشکلات روستاهایی که با مشکل آب مواجه هستند این تنگناها در قالب برنامه کوتاه ‌مدت و میان‌مدت در حال رفع هستند لذا در آینده نزدیک ارائه خدمات در حوزه آب و آبرسانی به روستانشینان این شهرستان پایدار می‌شود.

محمد رضا هاشمی افزود: با یکپارچه‌سازی شرکتهای آب و فاضلاب روستایی و شهری از ابتدای امسال به منظور تامین آب شرب روستاها و همچنین خدمات پایدار ۲۲۲ روستا به همراه سه شهر با مجموع جمعیت ۲۵۰ هزار نفر و ۹۰ هزار اشتراک در این شهرستان تحویل شرکت آب و فاضلاب مشهد شدند.

وی ادامه داد: در چارچوب برنامه‌ریزی صورت گرفته اقداماتی همچون حفر چاههای جدید، اجرای عملیات اصلاح شبکه، ساخت ایستگاههای پمپاژ آب، مخازن جدید و همچنین تعویض و تعمیر الکتروپمپها صورت می‌گیرد تا در آینده نزدیک شاهد ارائه خدمات پایدار آبرسانی به روستانشینان باشیم.

فرماندار مشهد گفت: مشکل بیشتر روستاهای این شهرستان وجود انشعابات غیرمجاز غیرمسکونی نظیر خانه‌باغها و اماکن تجاری، فعالیت پمپهای غیرمجاز، پوسیدگی و قدمت شبکه لوله‌کشی توزیع و خطوط انتقال آب است که این عوامل باعث بروز مشکل در امر توزیع عادلانه آب در روستاهای شهرستان مشهد شده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز با بیان اینکه ۱۰۰ درصد جمعیت شهر  مشهد از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار هستند گفت: با اجرای طرح یکپارچه‌سازی شرکتهای آب و فاضلاب روستایی و شهری، تامین آب پایدار برای روستاهای شهرستان مشهد نیز به صورت جدی پیگیری می‌شود.

حسین اسماعیلیان افزود: از مجموع ۳۵۳ روستا در شهرستان مشهد که خدمات رسانی آنها به شرکت آبفای مشهد واگذار شده، تاکنون ۲۲۲ روستا تحویل‌ شده است و آماده تحویل روستاهای باقی مانده و ارائه مسوولیت قانونی خود هستیم.

وی با بیان اینکه ۱۴۰ روستا در این شهرستان با مشکلات مختلف در تامین آب مواجه است، ادامه داد: برای رفـع مشکل این روستاها ۳۳۰ میلیارد ریال مورد نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: در این مدت مشکلات و کمبودهای این روستاها شناسایی شده و در قالب برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت در حال رفع آن هستیم و در حال حاضر اقدامات مختلف نظیر حفر ۲۲ حلقه چاه، اجرای ۸۰ کیلومتر خطوط انتقال و توزیع شبکه، احداث ۲۰ مخزن با ظرفیت پنج هزار و ۵۰۰ متر مکعب و بهسازی ۴۰ حلقه چاه در حال اجراست.

وی افزود: باغ ویلاها و انشعابات غیرمجاز نیز مشکل آب‌رسانی را حادتر می‌کند که امیدواریم با رعایت مدیریت مصرف و همچنین شناسایی انشعابات غیرمجاز شرایط خوبی برای روستائیان فراهم شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.