زاهدان- شدت گرفتن وزش بادهای۱۲۰روزه شمال سیستان و بلوچستان را با توفان و کاهش دید افقی روبرو کرده اما در جنوب این استان مردم به دلیل فعالیت سامانه مونسون هند با بارش‌های سهمگین روبرو بوده و افزون بر شش هزار نفر را در محاصره سیل قرار داده است.

۲۰ هزار نفر از روستائیان جنوب سیستان و بلوچستان در محاصره سیل قرار دارند

قدس آنلاین-گروه استان ها: حدود یک ماه از آغاز فعالیت سامانه مونسون هند می‌گذرد و لذا فعالیت این سامانه موجب شده تا بارندگی‌های مستمر در جنوب سیستان و بلوچستان موجب جاری شدن روان آب‌ها، طغیان رودخانه های محلی و انسداد راه‌های روستایی شود.

فعالیت سامانه مونسون هند همه‌ساله در جنوب این استان با بارش‌های سهمگین و رگباری شدید همراه است که نتیجه‌ای به‌جز سیل و محاصره مردم روستایی ندارد و لذا این مشکل در طی سه هفته گذشته شهرستان‌های خاش، ایرانشهر، دلگان، نیکشهر و سرباز را با خود درگیر کرده است.

در جنوب سیستان و بلوچستان متأسفانه اغلب راه‌های روستایی خاکی و از میان رودخانه‌های محلی عبور می کند از همین رو ذا با کمترین بارش باران راه ارتباطی مردم با شهر و یا مراکز درمانی قطع می‌شود و مردم این روستاها تا زمان فروکش کردن آب به‌هیچ‌وجه توان خروج از روستا را ندارند.

مردم کاجو چشم‌انتظار کمک‌رسانی

رودخانه کاجو در جنوب سیستان و بلوچستان ازجمله رودخانه‌هایی است که این روزها به دلیل طغیان مسیر ارتباطی بیش از ۴۰ روستای قصرقند  با جمعیت حدود ۲۰ هزار نفر را قطع کرده است و افزون بر یک ماه است که اجازه دسترسی روستائیان را برای عبور از خود نداده و هم چنان خانواده‌های بسیاری در محاصره سیل هستند.

متأسفانه در طی یک ماه گذشته بسیاری از اراضی کشاورزی حاشیه رودخانه براثر سیلاب تخریب‌شده و خانه‌های خشتی گلی مردم یکی پس از دیگری در حال تخریب و فروریختن است.

بنا بر گفته مردم محلی در طی ماه گذشته افزون بر ۲۸ بار سیل مردم این منطقه را در محاصره خود قرار داده است.

بارندگی‌های فصلی جنوب سیستان و بلوچستان در این فصل مونسون از قبل از تیر آغاز و در یک ماه اخیر به اوج رسیده و با هر بارندگی تلفن این روستاها نیز قطع و دسترسی به روستاییان سخت می‌شود.

متأسفانه بسیاری از زنان و کودکان به دلیل بیماری اما امکان خروج از این روستاها و رسیدن به مراکز درمانی برای آن‌ها امکان‌پذیر نیست  لذا تاکنون از اورژانس هوایی برای کمک به بیماران استفاده‌شده است اما بنا بر گزارش‌های محلی در حال حاضر مردم روستاهای پیرامون رودخانه کاجو نیازمند تهیه اقلام خوراکی هستند که این موضوع به‌سختی تأمین می شود.

تلاش بی‌نتیجه مسئولان

بنا بر گزارش‌های رسیده تاکنون تلاش‌های فرماندار، مسئولان محلی و نیروهای امدادی برای خدمات‌رسانی به مردم روستاهای حاشیه رودخانه کاجو بی‌نتیجه بوده است و تمامی مسئولان هم چون مردم گرفتار در سیل منتظر نشستند تا سیلاب آب فروکش کند.

متأسفانه مردم برای تأمین مواد غذایی و نیازمندی‌های خود در سخت‌ترین شرایط ممکن قرار دارند زیرا امکان تردد در عرض رودخانه پرآب کاجو وجود ندارد.

این در حالی است که پیش‌ازاین نیز در اردیبهشت‌ماه امسال  به دلیل تخریب سیل بندهای پایین‌دست رودخانه کاجو افزون بر ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی قصر قند تخریب و به ۱۳۰ رشته قنات این شهرستان خسارت وارد شد که درنهایت با همکاری قرار سپاه در جنوب شرق بخشی از این سیل بند ترمیم شد.

مشکلی که با پل و احداث جاده حل می‌شود

بارش های سیل آسا،طغیان رودخانه کاجو و محاصره مردم در سیل سوژه کهنه و تکراری است که هرسال در همین زمان به وقوع می‌پیوندد.

از آن جا  که مردم  و مسئولان این منطقه سال هاست به این وضعیت عادت کرده‌اند لذا در زمره حوادث غیرمترقبه از آن یاد نشده و شاید از همین رو است که هنوز تصویری در رسانه‌ها از این مردم در محاصره سیل دیده نمی‌شود.

فرماندار قصر قند با اشاره به سرگردانی و بی‌اطلاعی از مردم بیش از ۴۰ روستا با حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت حوزه مسیر رودخانه کاجو در زمان بارندگی‌ها  اظهار می‌کند: طول جاده دسترسی حوزه کاجو درمجموع ۵۴ کیلومتر است که در پنج سال گذشته ۲۰ کیلومتر آن بازگشایی‌شده و ۳۴ کیلومتر باقی‌مانده حداقل ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

رحیم بخش پاک اندیش اظهار می‌کند: با پیگیری‌های مکرر قرار است برای بازگشایی راه کاجو در بازه زمانی سه‌ساله در فاز اول ۲۸ میلیارد تومان از سوی بنیاد مستضعفان و از منابع استانی دو میلیارد تومان تخصیص پیدا کند.

وی می‌افزاید: از اول تیر تاکنون هرروز شاهد طغیان رودخانه کاجو هستیم و با این وضعیت امکان دسترسی زمینی به روستاها نیست ولی بااین‌وجود دو مورد بیمار اورژانسی با تلاش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر به‌وسیله بالگرد به مراکز بهداشتی و درمانی انتقال پیدا کردند.

فرماندار قصر قند بابیان اینکه بسته مواد غذایی از سوی بنیاد علوی آماده‌شده و چندین هفته است که امکان تردد خودرو به روستاهای کاجو وجود ندارد، خاطرنشان می‌کند: به‌زودی یک هزار و ۲۰۰ بسته غذایی در بین خانوارهای ساکن در آن منطقه توزیع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.