معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: پلمپ موقت در بسیاری مواقع غیرموثر و فاقد بازدارندگی لازم بوده و تاثیر اندک در کاهش تخلفات صنوف بویژه نانوایی‌ها داشته است.

پلمپ موقت برخی صنوف خراسان رضوی متخلف بازدارندگی لازم را ندارد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از   استانداری خراسان رضوی، علی رسولیان در نشست کارگروه آرد و نان استان در مشهد افزود: پیشنهادات این کارگروه مبنی بر جلوگیری از صدور مجوز فعالیت دوباره به نانوایی‌های متخلف به اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی ارسال و موضوع موثر نبودن پلمپ موقت در قالب مصوبه این کارگروه به ستاد ویژه تدابیر اقتصادی استان ارسال شود.
وی  پلمپ واحدهای متخلف را بازدارنده و موثر ندانست و بر جلوگیری از صدور مجوز فعالیت برای متخلفین در حوزه صنف نانوایی تاکید کرد.
رییس اتحادیه صنف نانوایان مشهد نیز در این نشست گفت: بازرسان این اتحادیه همراه با بازرسان اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هر روز نظارت میدانی بر عملکرد نانوایی‌ها دارند، نتیجه این بازرسی‌ها نشان می‌دهد که نانوایی‌های دولتی کمترین تخلف را داشته‌اند.
مصطفی کشتگر افزود: هزار و ۲۷۱ واحد نانوایی یارانه‌ای و هزار و ۱۴۱ واحد نیمه یارانه‌ای در شهرستان مشهد وجود دارد، از این تعداد ۲۵۳ واحد دارای پروانه کسب منقضی شده هستند که تمدید پروانه ۱۰۲ واحد در دست اقدام است و پروانه ۱۰۱ واحد تمدید شده است.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون حکم پلمپ برای ۱۰۵ نانوایی غیرمجاز در مشهد صادر شده که از این تعداد ۳۳ واحد صنفی پلمپ شدند.
رییس اتحادیه صنف نانوایان مشهد گفت: تاکنون ۲۶ پرونده تخلف از سوی کمیسیون نظارت بر بازار مشهد برای نانوایی‌های این شهر تشکیل شده تا پروانه کسب خود را تمدید کنند و تاکنون اکثر این واحدها موفق به تمدید پروانه کسب خود شده‌اند.
وی با اشاره به وجود نانوایی‌های غیرمجاز در مشهد افزود: عمده تخلفات صنف نانوایی‌ها در حوزه گران فروشی مربوط به واحدهای غیرمجاز است زیرا این واحدها سهمی از آرد یارانه‌ای یا نیمه ‌یارانه‌ای ندارند و ناگزیر به خرید آرد به قیمت آزاد از بازار هستند، از آنجا که آرد را گران می‌خرند، نان خود را نیز گران می‌فروشند، در صورتی که واحدهای نانوایی غیرمجاز پلمپ شوند، کنترل قیمت نان در مشهد راحت‌تر انجام می‌گیرد و نرخ نان متعادل می‌شود.
رییس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: اغلب نانوایی‌ها در تمدید اعتبار پروانه خود کوتاهی می‌کنند لذا پیشنهاد می‌شود ۲۰ درصد از سهمیه آرد یارانه‌ای یا نیمه یارانه‌ای به این نانوایی‌ها کاهش یابد تا واحد صنفی مجبور به تمدید پروانه کسب شود.
حمیدرضا رجوعی افزود: حدود ۴۰۰ نانوایی در مشهد باید پروانه کسب خود را تمدید کنند اما برخی از آنها به جهت کوچک بودن مکان و برخی مولفه‌ها، قادر به دریافت تاییدیه نهادهای نظارتی مانند مرکز بهداشت نیستند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: بررسی مشکل نانوایی‌هایی را که به دلیل برخی مشکلات قادر به تمدید پروانه کسب خود نبوده یا در تمدید آن مشکل دارند در دستور کار دبیرخانه کارگروه آرد و نان استان قرار ‌گیرد تا بعد از انجام کار کارشناسانه در نشست بعدی درباره آنها تصمیم گیری شود.
علی غفوری مقدم، معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون ۹ نشست کمیسیون نظارت بر بازار استان به ساماندهی نانوایی‌های غیرمجاز اختصاص داشته و تلاش شده است نانوایی‌ها به وضعیت مشخصی برسند، با اینکه تعداد آنها بسیار کم شده اما همچنان شاهد ایجاد این نانوایی‌ها در سطح شهرها هستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.