مهرداد بذرپاش، رئیس جدید دیوان محاسبات در سخنرانی دیروز خود جواب منتقدان را داد و اقدام منتقدان را به نوعی سیاسی کاری قلمداد کرد. وی اظهار داشت: با دیوان کار سیاسی نخواهیم کرد. با ما برخورد سیاسی شد، ولی با کسی سیاسی برخورد نمی‌کنیم. کلکسیونی از تهمت را به ما وارد کردند که از همه‌ آن ها گذشتم. پاسخ ما، کار بیشتر برای مردم و نظارت دقیق‌تر بر بیت‌المال کشور است.

وعده بذرپاش و قالیباف برای پاسداری از بیت‌المال

قدس آنلاین: مراسم معارفه رئیس جدید دیوان محاسبات، بازوی نظارتی مجلس در حالی روز گذشته با حضور رئیس مجلس و تعدادی از نمایندگان برگزار شد که پیش از این برخی انتقادها درباره سوابق کاری و مدارک مهرداد بذرپاش مطرح شده بود.

در حالی که برخی اخبار حاکی از به تعویق افتادن مراسم معارفه رئیس جدید دیوان بود، اما این مراسم دیروز در موعد مقرر برگزار شد و پیش از آن نیز اسدالله عباسی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس به نوعی آب پاکی را بر دستان منتقدان ریخت و گفت از نظر آیین نامه داخلی مجلس راهی برای بررسی مجدد وجود ندارد. در همین حال، علیرضا شهبازی، رئیس کمیته دیوان محاسبات، امور مالی و اموال مجلس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد انتصاب بذرپاش کاملاً قانونی بوده و مدارک او همگی بررسی شده است.

البته در مقابل این واکنش رئیس کمیته دیوان محاسبات مجلس، منتقدان سرسختی همچون احمد توکلی، رئیس دیده بان شفافیت و عدالت ایران، روز گذشته همچنان از تداوم پیگیری‌ها درباره پرونده بذرپاش خبر دادند. توکلی در پیامی توییتری در این باره نوشته است: دیروز در جلسه با رئیس مجلس، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، دو نماینده دیگر و مدیرعامل دیده‌بان، استدلال‌هایمان در اعتراض به انتخاب رئیس دیوان محاسبات را شرح دادیم. گفتند فرایند آن انتخاب قانونی بوده، شما هم اعتراضتان را قانونی پیگیری کنید.

بذرپاش: با دیوان کار سیاسی نخواهیم کرد

ازسوی دیگر اما بذرپاش در سخنرانی دیروز خود جواب منتقدان را داد و اقدام منتقدان را به نوعی سیاسی کاری قلمداد کرد. وی اظهار داشت: با دیوان کار سیاسی نخواهیم کرد. با ما برخورد سیاسی شد، ولی با کسی سیاسی برخورد نمی‌کنیم. کلکسیونی از تهمت را به ما وارد کردند که از همه‌ آن ها گذشتم. پاسخ ما، کار بیشتر برای مردم و نظارت دقیق‌تر بر بیت‌المال کشور است.

بذرپاش همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به پاسداری از بیت‌المال، افزود: باید نهضت قیمت تمام شده کالا و خدمات را در دیوان دنبال کنیم تا مردم را هرچه بیشتر از مدیریت متنفع نماییم. قطعاً توسعه‌ دایره نظارت دیوان را به جد دنبال خواهیم کرد؛ تعریف مضیق از بیت‌المال چاره کار نیست.

به روز رسانی ساختار و تشکیلات دیوان، تغییرات در گزارش تفریغ بودجه، طرح روش‌های صحیح مدیریت در دوران تحریم و حسابرسی از عملکرد و عدم بهره ناشی از تصمیم نگرفتن‌ نیز از دیگر نکات محوری اظهارات بذرپاش بود.

فرایند انتخاب رئیس دیوان بر اساس قانون پیش رفت

علاوه بر آن، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس هم در جلسه دیروز تلاش کرد تا ادعاها درباره سیاسی کاری مجلس در انتخاب بذرپاش را بی‌پاسخ نگذارد و در همین زمینه اظهار کرد: من به عنوان خدمتگزار نمایندگان در مجلس مکلف هستم از قانون دفاع و مو به مو قانون را پیش ببرم. فرایند انتخاب رئیس دیوان بر اساس قانون پیش رفت.

وی همچنین روند رقابت بین نامزدهای ریاست دیوان را رقابتی جدی و منصفانه دانست و به صراحت اعلام کرد به عنوان رئیس مجلس وظیفه دارد انتخاب مجلس را پاس بدارد و از انتخاب وکلای ملت در مجلس حمایت کند.

دیوان محاسبات در حالی ابزار مجلس برای نظارت به نحوه هزینه کرد و صرف بودجه در نهادهایی همچون وزارتخانه، مؤسسات، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌ها قلمداد می‌شود که از سوی دیگر می‌توان آن را ذره‌بینی برای کشف کوچک‌ترین تخلفات و نیز تغییر و تبدیل بودجه از میزان معین شده دانست و بر همین اساس است که رئیس مجلس نیز در بخشی از سخنانش، نظارت دیوان را نظارتی اثرگذار، عمل گرا، دقیق، منصفانه، مداوم، همیشگی، بازدارنده و کارآمد ساز خواند.

تحمل مشکلات از نجابت مردم است، اما توقعاتی از یکایک‌ ما دارند

رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنان خود تاأکید کرد: مجلس یازدهم در زمانی شکل گرفته که کشور در یک شرایط خاص و سختی است و مردم ما سختی‌هایی را تحمل می‌کنند و شک نکنید که این تحمل از نجابت مردم است و چون آنان در سایه نظام اسلامی هستند، برای انقلاب اسلامی و کشورشان سختی‌ها را تحمل می‌کنند.

قالیباف افزود: در کنار این سختی‌ها مردم توقعاتی از ما دارند. نخستین توقع آنان این است که ما مشکلات را به همدیگر پاس ندهیم و مردم جز تلاش از مسئولان برای حل مشکلاتشان چیزی را نمی پذیرند.

وی با بیان اینکه ریشه، علت و علل مشکلات اقتصادی قصور در بحث کسری بودجه است، افزود: کسری بودجه از کجا اتفاق می‌افتد؟ عدم اصلاح ساختار بودجه و این مطالبه مقام‌معظم رهبری است، اما امروز بیش از ۲۰ ماه از این موضوع می‌گذرد که متأسفانه گامی در این راستا برداشته نشده است. رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: دیوان محاسبات مرکز پژوهش ها و سازمان برنامه و بودجه اگر کنار هم قرار بگیرند، باید اصلاح ساختار بودجه را صورت دهند و این اولویت نخست ماست.

چرا دیوان محاسبات مهم است؟

با وجود تمامی مباحث و حاشیه‌های انتخاب بذرپاش به عنوان رئیس جدید دیوان محاسبات، آنچه در بین این کشمکش‌ها بیش از هر چیزی اهمیت خود را نمایان کرد، جایگاه حساس و برجسته دیوان است که دو گروه مخالفان و موافقان بذرپاش نیز با استناد بر آن سعی کردند در اثبات استدلال‌های خود به اهمیت دیوان و نیز روی کار آمدن فردی شایسته و متخصص تأکید کنند. اهمیت نقش نظراتی دیوان زمانی مشخص می‌شود که به گفته عادل آذر، رئیس سابق دیوان محاسبات، از سال‌های ۹۵ تا ۹۸ با اقدام‌های پیشگیرانه ۴۱ میلیارد و ۶۷۱ میلیون تومان و ناشی از اقدام‌های رسیدگی ۷ میلیارد و ۹۵۰میلیون تومان به خزانه و حساب‌ها واریز شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.