۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 713642

یادداشت/

بازی اردن در زمین سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا

نصرت‌الله تاجیک/ تحلیلگر و سفیر اسبق ایران در اردن

اردن، این پادشاهی کوچک در حوزه جغرافیایی عربی – مدیترانه‌ای را باید یکی از بازیگران منطقه‌ای دانست که با وجود زخم‌های متعددی که از تهاجمات غربی متحمل شده، اما همچنان در زمین سیاست‌های آمریکایی – صهیونیستی بازی می‌کند.

قدس آنلاین: اردن، این پادشاهی کوچک در حوزه جغرافیایی عربی – مدیترانه‌ای را باید یکی از بازیگران منطقه‌ای دانست که با وجود زخم‌های متعددی که از تهاجمات غربی متحمل شده، اما همچنان در زمین سیاست‌های آمریکایی – صهیونیستی بازی می‌کند.

در کنار همراهی تمام و کمال «امان» با رویکردهای کاخ سفید علیه فلسطین، این همسایه مظلوم غربی‌اش، این روزها اخباری به گوش می‌رسد که از نقش سوء و پشت پرده اردن در سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا حکایت دارد. در این رابطه منابع خبری چند روز پیش با افشای جزئیاتی دیگر از ماجرای خطرآفرین ره‌گیری هواپیمای ایرانی ماهان بر فراز آسمان سوریه، اعلام کردند احتمالاً دو جنگنده اف- ۱۵ مزاحم به احتمال قوی از پایگاه هوایی آمریکا در اردن به پرواز درآمده‌اند. این همان پایگاهی است که به‌احتمال بسیار زیاد پهپادها و هواپیماهای آمریکایی مجری ترور فرماندهان مقاومت نیز از آنجا برخاستند. دولت اردن سال گذشته اما این رخداد را رد کرد و حاضر به پذیرش مسئولیت آن نشد، ولی تواتر بهره‌گیری ارتش تروریست ایالات‌متحده از خاک این کشور برای ایجاد ناامنی در منطقه قابل کتمان نیست.

در شرایط کنونی مسئله پرواز جنگنده مهاجم آمریکایی از پایگاه اردنی البته تنها در حد یک گمانه رسانه‌ای است، اما اینکه مقامات ایالات‌متحده و اردنی آن را رد نکرده‌اند، جای ابهام زیادی ایجاد کرده است. حقیقت آن است که آمریکا پایگاه‌های نظامی متعددی در منطقه دارد. امروز با وجود مخالفت‌های مردمی گسترده در منطقه خلیج‌فارس علیه سیاست‌های نظامی‌گری واشنگتن، اما کشورهای دورتادور ایران، تحت‌فشار آمریکا به انبار باروت تسلیحات یانکی‌ها تبدیل‌شده‌اند که جز ترویج ناامنی و به تاراج بردن ثروت و واریز آن‌ها به جیب کارخانجات تسلیحاتی غربی چیزی دیگری به دنبال نداشته است.

یکی از این پایگاه‌های آمریکا موسوم به «الازرق» در اردن است که پشتیبانی عملیات هوایی ایالات‌متحده را بر عهده دارد؛ اما گزارش مربوط به پرواز جنگنده اف ۱۵ مهاجم آمریکایی از پایگاه اردنی و ایجاد مزاحمت برای هواپیمای ایرانی همان‌گونه که گفته شد، فعلاً تنها در حد یک گمانه است، اما شواهدی می‌تواند درستی آن را تأیید کند.

به‌هرحال تهران به این موضوع واکنش نشان داده و احضار کاردار پادشاهی اردن از سوی وزارت خارجه نخستین اقدامی است که برای روشن شدن نقش اردن در این رخداد باید موردتوجه قرار بگیرد.

اما در مورد چرایی این بازی بی‌پروای کشور ذره‌ای اردن در زمین واشنگتن باید چند نکته مدنظر قرار گیرد. نخست تعریف سیاست‌های اردن در قالب ائتلاف با آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی است. «امان» سیاست خارجی خود را در چارچوب اتحاد با این کشورها تعریف کرده و در این اتحاد مخالفت با ایران یک رویکرد مهم است. نکته دیگر آن است که اردن از وضعیت اقتصادی شکننده‌ای برخوردار است و همین مسئله سبب شده برای تأمین منابع مالی و اقتصادی دولت خود بر روی اجاره‌ای که بابت این پایگاه‌ها از آمریکا دریافت می‌کند، حساب باز کند.

بااین‌وجود در صورت تأیید نقش اردن در پشت پرده تهدیدها علیه کشورمان باید این مسئله با واکنش مناسب ایران مواجه شود تا از تکرار وقایع مشابه جلوگیری به عمل آید. تهران اکنون هم باید برای پاسخگو کردن «امان» در رابطه با تحولات اخیر چند گام را مدنظر قرار دهد. نخست گسترش تعاملات دیپلماتیک متقابل دوجانبه با «امان» و توضیح خواستن در رابطه با این حوادث است. مسئله دیگر پیگیری جدی دو حادثه ترور شهید سلیمانی و همچنین ایجاد مزاحمت برای هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه از طریق مجامع و نهادهای بین‌المللی است. در صورت صحت این موضوع کشورهایی مانند اردن که در پس این حوادث دخیل هستند هم باید پاسخگو باشند. این دست اقدام‌ها منطقه ما را به سمت آشوب می‌برد و بهتر است که مجامع بین‌المللی ذی‌ربط از جمله سازمان هوانوردی پیش از اینکه حوادثی این‌گونه از کنترل خارج‌شده و به فاجعه انسانی منجر شود، به‌طور جدی‌تر نسبت به آن واکنش نشان دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.