این روزها وام ودیعه اجاره که از محل منابع تسهیلات تخصیصی به واحدهای کسب وکارهای آسیب‌دیده از کرونا تأمین شده، به داغ‌ترین بحث میان مستأجران و مالکان بدل شده است. برای بسیاری از متقاضیان این وام که با ارسال پیامک در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، پرسش‌هایی ایجاد شده که می‌توانید پاسخ برخی از آن‌ها را در ذیل بخوانید.

پاسخ به پرسش‌های پرتکرار وام ودیعه مسکن

قدس آنلاین: این روزها وام ودیعه اجاره که از محل منابع تسهیلات تخصیصی به واحدهای کسب وکارهای آسیب‌دیده از کرونا تأمین شده، به داغ‌ترین بحث میان مستأجران و مالکان بدل شده است. برای بسیاری از متقاضیان این وام که با ارسال پیامک در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، پرسش‌هایی ایجاد شده که می‌توانید پاسخ برخی از آن‌ها را در ذیل بخوانید.

وام اجاره به چه اقشاری داده می‌شود؟ این وام به کارگران و حقوق‌بگیران ثابت با اولویت ازدواج‌های جدید و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر، مشمولان تحت‌پوشش کمیته امداد امام(ره) و بهزیستی و زنان سرپرست خانوار تعلق می‌گیرد.

آیا بقیه مردم هم می‌توانند این وام را دریافت کنند؟ اگر ظرفیت این طرح مازاد باشد به اولویت‌های بعدی نیز این تسهیلات پرداخت می‌شود. مثلاً مستأجرانی که حقوق کمتری دریافت می‌کنند یا سابقه زیادی در اجاره‌نشینی دارند، در طرح دولت در اولویت قرار دارند.

شرایط دریافت این وام چیست؟ متقاضیان این وام نباید پیشتر از وام یا یارانه دولتی در حوزه زمین و مسکن استفاده کرده باشند. همچنین سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد نظر را داشته و سرپرست خانوار باشند. در ضمن گرفتن کد رهگیری منزل استیجاری از مشاوراملاک، ضروری است.

میزان وام ودیعه چقدر است؟ این وام در استان تهران ۵۰ میلیون تومان با اقساط ۵۴۰هزار تومانی، در شهرهای بزرگ ۳۰میلیون تومان با اقساط ۳۲۵هزار تومانی و شهرهای کوچک ۱۵میلیون تومان با اقساط ۱۶۰هزار تومانی است. تسهیلات مذکور با نرخ سود ۱۳درصد و با سررسید یکساله پرداخت می‌شود.

آیا دریافت وام اجاره به‌صرفه است؟ مستأجران پس از یک سال باید وام را به بانک بازگردانند و در این مدت باید ماهانه طبق وام دریافتی سود این تسهیلات را پرداخت کنند. از نظر دولت مثلاً ۵۰ میلیون تومان معادل 5/1میلیون تومان اجاره ماهانه است و وقتی مستأجر فقط سود این وام را به بانک می‌پردازد، یک‌میلیون تومان به وی در اجاره‌بها کمک شده است.

وام را مستأجر می‌گیرد یا صاحبخانه؟ این تسهیلات به مستأجر پرداخت می‌شود و ضمانت را نیز مستأجر می‌گذارد.

برای دریافت وام چه مدارکی برای ضمانت لازم است؟ بانک‌ها برای ضمانت، گواهی کسر از حقوق یا سهام‌عدالت یا سفته دریافت می‌کنند. اگر افرادی یارانه خود را به عنوان ضامن قرار نداده باشند می‌توانند به عنوان ضامن دریافت این تسهیلات معرفی کنند. افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیز باید به نهاد حمایتی خویش مراجعه ‌کنند، چون اعتبارات مربوط به آن‌ها در اختیار سازمان‌هایشان قرار گرفته است.

وام ودیعه مسکن با نرخ ۱۲درصد به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ اگر افراد به جای پرداخت ماهیانه سود وام و پرداخت اصل آن در پایان سال، توانایی پرداخت اصل و سود وام به صورت ماهانه را داشته باشند می‌توانند با انتخاب خود، این وام را با اقساط ۳۰ماهه و نرخ ۱۲درصد دریافت کنند.

آیا متقاضیان تسهیلات ودیعه اجاره از فهرست ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن حذف می‌شوند؟ خیر، متقاضیانی که تاکنون از تسهیلات دولتی به منظور صاحبخانه شدن استفاده نکرده‌اند، می‌توانند از تسهیلات ودیعه بهره‌مند شوند. در عین حال استفاده از این تسهیلات منجر به قرمز شدن فرم ج و حذف از طرح اقدام ملی مسکن نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فریبارحمتی ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
    0 0
    پیامک حاوی اطلاعاتی که بنده رو به بانک مربوطه ارجاع کرده اومده ولی سایت باز نمیشه یا اصلا سایتی در کار نیست بنده چطوری پیگیر وام باشم پس؟