ساخت نخستین سریال کرونایی تلویزیون با عنوان «همدل» به برادران محمودی سپرده شده است. این سریال که نگارش آن از اسفند ماه سال گذشته آغاز شده توسط برادران محمودی (جمشید و نوید) ساخته خواهد شد که پیش از این سریال‌های مخاطب‌پسندی مانند «سایه‌بان» را ساخته‌اند.

عاشقانه‌ای پساکرونایی

قدس آنلاین: ساخت نخستین سریال کرونایی تلویزیون با عنوان «همدل» به برادران محمودی سپرده شده است. این سریال که نگارش آن از اسفند ماه سال گذشته آغاز شده توسط برادران محمودی (جمشید و نوید) ساخته خواهد شد که پیش از این سریال‌های مخاطب‌پسندی مانند «سایه‌بان» را ساخته‌اند.

مدیر گروه فیلم و ســریال مرکز سیمافیلم درباره سریال همدل گفته است: با آغاز شــیوع ویروس کرونا در جهان و تأثیراتی که بر زندگی و رفتارهای اجتماعی تمامی ســاکنان کره‌زمین گذاشته، ایده نوشتن برای ســاخت ســریالی با این موضوع همراه مصداق‌هایی مربوط به ایران مطرح و نگارش آن توسط برادران محمودی آغاز شد. به گفته بهرنگ ملک‌محمدی، فضای سریال «همدل» که در دوران شــیوع ویروس کرونا روی می‌دهد، روایت سه قصه موازی مربوط به یک پرســتار، پسر یک تاجر و یک گروه جوان محقق است که خط ســیر داستانی مربوط به کرونا را دنبال می‌کند. قصه این سریال که بیشتر در فضای بیمارستان جریان دارد و شخصیت‌های داستان بر اثر اتفاقاتی وارد فضای بیمارســتان می‌شوند، زاویه نگاهشــان به مسائل تغییر می‌کند و رویدادها را از دریچه دیگری می‌بینند که این مسـئله منجر به تغییراتی در تصمیم‌های آن‌ها برای انتخاب مسیر زندگی‌شان می‌شود.

وی با بیان اینکه سریال «همدل» از سریال‌های «الف» تولیدی این مرکز است، عنوان کرده است: بناست فضا و حال و هوای این چند ماه کشور در شرایط کرونایی به تصویر کشیده شود و از آن جایی که هر روز ماهیت و شکل ابتلای این بیماری تغییر می‌کند، گروه ســازنده سریال در چند مرحله برخی قسمت‌ها را بازنویسی کرده است. به گفته ملک‌محمدی، در این چند ماه پس از شــیوع کرونا در کشور، شاهد جانفشانی‌ها و ازخودگذشتگی‌های بی‌شمار مدافعان سلامت بودیم و حماســه‌هایی را به چشم دیده‌ایم. «همدل» سعی کرده است بخشی از جانفشانی‌های کادر درمان و نظام بهداشت کشور را طی ماه‌های اخیر به تصویر درآورد. همدلی مردم برای کمک به نیازمندان در دوران کرونا، تبدیل شــدن مســاجد به پایگاه‌هایی برای تولید ماســک، دادن مهلت بیشتر مالکان به مستأجران برای پرداخت اجاره‌بها و هر آنچه در چند ماه گذشته از همدلی عاشــقانه مردم دیدیم، انگیزه گروه را برای ســاخت ســریالی با این محتوا و مضمون دوچندان کرده است.

* فرصت‌های پیش‌روی فیلم‌سازان

سریال «همدل» قرار است در ۱۵ قسمت تولید و اسفند امسال روانه آنتن شود. با نوید محمودی، یکی از نویسندگان و کارگردان‌های این مجموعه تلویزیونی درباره جزئیات این مجموعه گفت‌وگو کردیم. وی با بیان اینکه در حال حاضر نگارش این سریال در حال انجام است و صحبت درباره جزئیات آن کمی زود است، درباره اینکه قصه کرونا چه فرصت‌هایی را پیش‌روی فیلم‌سازان برای تولید اثر قرار می‌دهد، به خبرنگار ما می‌گوید: کرونا، یک جریان اجتماعی همه‌گیر بود که در نگاه اول همه را شوکه کرد، ولی کم‌کم بخشی از وجود ما که نوع‌دوستی و مهربانی بود و مدتی کمرنگ شده بود، ظهور و بروز بیشتری یافت. احساس کردیم باید مراقب همدیگر باشیم و اگر کنار هم باشیم زندگی می‌تواند برایمان جذاب باشد.

وی ادامه می‌دهد: در این چند ماه تصاویر زیادی از جانفشانی کادر پزشکی در تلویزیون و فضای‌مجازی دیدیم. جامعه پزشکی با جان و دل برای سلامت مردم تلاش می‌کنند و این موضوع‌ها ما را به سمت ساخت سریالی عاشقانه در مورد کرونا سوق داد. احساس کردم یک قصه عاشقانه بهتر می‌تواند حق مطلب را ادا کند. وقتی یک عشق را روایت می‌کنیم این عشق می‌تواند فضای تلخ روایت را جذاب‌تر کند.

محمودی با بیان اینکه بخش‌هایی از فیلم‌نامه نوشته شده است، خاطرنشان می‌کند:  سه قصه موازی را روایت می‌کنیم که همه آن‌ها به یک بیمارستان می‌رسد. اکنون در حال تکمیل نگارش این مجموعه ۱۵قسمتی هستیم و امیدواریم کار به اسفند ماه امسال برسد و در سالگرد ورود این ویروس منحوس به کشورمان، روی آنتن برود.

* شاید فردایی نباشد

شرایط کرونا که محتوای فیلم و سریال‌ها را دچار تحول کرده است، آیا ساختار و شکل ساخت تولیدات بصری را هم می‌تواند دستخوش تغییراتی کند؟ کارگردان فیلم سینمایی «مردن در آب مطهر» پاسخ می‌دهد: اگر هم تغییر بدهد، تغییر خوبی نیست و به ضررمان خواهد بود. محمودی می‌گوید: نمی‌دانم در زمانی که قرار است سریال را بسازیم وضعیت کرونا در جامعه ایران چه می‌شود. اگر وضعیت کرونا با همین شرایط رشد پیدا کند خب سخت‌تر می شود، چون مجبوریم سخت‌تر و پیچیده‌تر کار کنیم. مثلاً گروه تولید خیلی بزرگ نباشد در حالی که یک گروه فیلم‌برداری را تصور کنید که حداقل ۶۰ نفر آدم در یک خانه ۱۰۰متری مشغول فیلم‌برداری هستند. این‌ها چه بخواهند و چه نخواهند فاصله کمی دارند و فاصله فیزیکی دو متری در اینجا معنایی ندارد. باید ببینیم  وضعیت شیوع کرونا با همین شدت ادامه دارد یا نه؟

وی اضافه می‌کند: اگر همچون چند ماه گذشته شدت شیوع بیماری کم شود، وضعیت تولید آثار سینمایی و تلویزیونی هم فرق می‌کند ولی متأسفانه شرایط فعلی خوب نیست، چون بسیاری از ما احساس کردیم بیماری تمام شده و کنترل شیوع بیماری از دست در رفت و در چنین شرایطی شاید ساخت سریال به مشکل بخورد و حتی ساخت آن متوقف شود، ولی اگر شرایط تغییر کند و رو به بهبودی برود، سریال ساخته می‌شود.

محمودی معتقد است: آنچه در مورد کرونا وجود دارد اینکه کرونا هیچ چیزی را بهتر نکرد. در آغاز شیوع این بیماری وقتی همگرایی مردم را دیدم خیلی ذوق کردم، ولی ماجرای صعود قیمت دلار و سکه که در یک ماه اخیر اتفاق افتاد و گران‌فروشی‌های افسارگسیخته در بازار، نشان داد گویا قرار نیست تغییر کنیم. کرونا همچنان وجود دارد، اما کسی که اجناس مغازه‌اش را چند برابر قیمت می‌فروشد فکر نمی‌کند که زندگی به لحظه‌ای بند است و ممکن است که فردا نباشد!

* تحکیم زنجیره مهربانی

تهیه‌کننده فیلم «چند مترمکعب عشق» با تأکید بر اینکه در قصه «همدل» می‌خواهیم مهربانی اتفاق بیفتد، می‌گوید: بیش از هر چیزی باید به زندگی همراه با مهربانی و عشق در کنار یکدیگر  فکر کنیم. متأسفانه در بسیاری از موارد، نگاه صفر و صد داریم یعنی یکباره بسیاری از ما خوب هستیم و یکدفعه بد می‌شویم. چند ماه پیش و در آغاز شیوع بیماری کرونا در خیابان‌های شهرها، ماسک رایگان توزیع می‌کردیم ولی اکنون دو ماه است هیچ ماسکی توزیع نمی‌شود. یک زمانی معابر و ماشین‌ها را ضدعفونی می‌کردیم، ولی اکنون مدت‌هاست خبری نیست. در ماه مبارک رمضان بین نیازمندان بسته‌های معیشتی توزیع می‌کردیم، حتی همسایه‌ها به یکدیگر کمک می‌کردند ولی اکنون که اوضاع کرونا پیچیده‌تر شده، زنجیره مهربانی کوتاه‌تر شده است.

به باور وی، این صفر و صد بودن اصلاً خوب نیست. شبیه پدری که بچه‌اش را مدام کتک می‌زند و یک بار برایش دوچرخه می‌خرد در حالی که یک بچه مهربانی مداوم پدر را به دوچرخه پس از کتک خوردن، ترجیح می‌دهد. این صفر و صد بودن به ما آسیب می‌زند. صاحبخانه‌ای که کرایه اسفند ماه را بخشیده بود اکنون برای تمدید قراردادش، رقم آن را بسیار بالا برده، در حالی که شرایط مالی مستأجرش سخت‌تر شده است! آن یک ماه اجاره را نبخش اما افزایش کرایه هم این‌قدر سنگین نباشد، این کمک بزرگ‌تری است.

به گفته محمودی، کرونا بسیاری را ناامید و تنهایی آدم‌ها را بیشتر کرده است نه عمیق‌تر.

وی پیشنهاد می‌دهد: اگر هر کدام از ما حواسمان به سه نفر از نزدیکانمان باشد زندگی زیباتر و جذاب‌تر می‌شود. اگر دستمان می‌رسد به سه نفر از اطرافیانمان که نیازمند هستند، کمک کنیم. به هر حال در میان هر ۱۰۰ خانوار ایرانی، ۱۰ خانواده مرفه هستند و می‌توانند به دیگران کمک کنند.  

* زندگی آن‌قدر جدی و عمیق نیست

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شکستن همزمان بیست استخوان» با بیان اینکه نگاه صفر و صدی به جامعه ما آسیب می‌زند، خاطرنشان می‌کند: کرونا برای همه دنیا اتفاق افتاده است. ما به دینی اعتقاد داریم که می‌گوید به فکر همسایه‌ات باش. دین اسلام ما را به حسن‌خلق، مهربانی و مراقبت از هم دعوت می‌کند، ولی چرا چنین شدیم؟ چرا وقتی قیمت دلار گران می‌شود بسیاری از ما برای خریدش صف می‌کشیم تا گران‌تر شود!؟

محمودی تأکید می‌کند: بزرگ‌ترین حسن کرونا این بود که به ما یاد بدهد زندگی آن‌قدری که فکر می‌کنیم جدی و عمیق نیست. زندگی را می‌توان خیلی ساده‌تر گرفت. اگر قرار است در این دنیا میهمان باشیم راحت‌تر بگذریم، ولی برخی از ما عجیب به این دنیا چسبیده‌ایم.

نویسنده و کارگردان سریال «همدل» می‌گوید: در اسفند ماه احساس می‌کردم که کرونا چه نعمتی شد، اگرچه عده‌ای از بین ما رفتند، ولی چقدر زنجیره مهربانی محکم‌تر شد و مردم از هم دستگیری می‌کردند ولی کم‌کم دیدم این بیماری هم مثل مسائل دیگر برایمان عادی شد. در حالی که دوست داشتم کرونا از ما آدم بهتری بسازد و تلاش بیشتری برای انسان بودن بکنیم. شیوع این ویروس منحوس، در نهایت یک ماه از ما آدم بهتری ساخت و بعد همه ما همان آدم‌های سابق شدیم که بودیم حتی کمی خطرناک‌تر!

به گفته وی، ماجرای افزایش عجیب قیمت دلار و طلا مربوط به یک ماه اخیر است. بسیاری از ما در این گرانی مقصر بودیم. آدمی که در صف خرید دلار به سود لحظه‌ای آن فکر می‌کند به سفره پاک و رزق حلال هم فکر می‌کند؟ این‌ها خیلی مهم است.

محمودی با بیان اینکه تعداد آدم‌های مهربانی که از نیازمندان دستگیری می‌کنند کم شده است، یادآور می‌شود: سعی کردیم در سریال «همدل» به این آدم‌ها بپردازیم و همدلی مردم را به نمایش بگذاریم. امیدواریم زنجیره مهربانی در بین مردم قوی‌تر شود. باید قصه مهربانی و همدلی را ترویج کنیم تا فراموش نشود و لازم است درباره آن فیلم و سریال ساخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.