ایلام- بوم گردی ظرفیتی جدید در گردشگری ایلام طی سال‌های گذشته ایجاد کرده است تا گردشگران علاوه بر دور شدن از زندگی شهری با پدیده‌های بکر فرهنگی و طبیعی مناطق مختلف آشنا و در کنار آن به اقتصاد و معیشت افراد بومی نیز کمک شود اما متأسفانه بیماری کرونا این صنعت نوپا را در استان ایلام از پا انداخته است!

کرونا صنعت نوپای بومگردی را از پا انداخت

قدس آنلاین-گروه استان ها: بارونق بوم گردی در استان ایلام این فرصت برای مردم فراهم شد تا از فرهنگ، آداب‌ورسوم و آیین‌های بکر و دست‌نخورده مناطق مختلف، غذاهای سالم و طبیعی، نحوه فعالیت روستائیان، صنایع‌دستی زنان و مردان روستانشین و مناظر طبیعی زیبا و دیگر جاذبه‌های گردشگری این مناطق بهره‌مند شوند اما بیماری کرونا افزون بر پنج ماه است که این فرصت را از مردم و گردشگران گرفته است و اقتصاد بسیاری از افراد بومی را که به این صنعت وابسته بود در تنگنا قرار داده است.

مشکلات سرمایه‌گذاران

گذشته از محرومیت مردم و گردشگران اما متأسفانه بسیاری از افراد بومی که با داشته  نداشته ها خود به انضمام تسهیلات دریافتی از بانک‌ها نسبت به برپایی اقامتگاه بومگردی اقدام کرده‌اند حالا به دلیل نداشتن مشتری توان پرداخت اقساط تسهیلات از آن‌ها سلب شده است و این موضوع تنها بخشی از مشکلات مالکان این اقامتگاه‌ها است.

خسارت ۱۷ میلیاردی به بومگردی ها

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام بابیان اینکه طبق برآوردهای انجام‌شده بیش از ۱۷ میلیارد تومان به تأسیسات گردشگری ازجمله بوم گردی‌ها به دلیل مسئله کرونا خسارت واردشده است می‌افزاید: متأسفانه بیش از پنج ماه است که تمامی بوم گردی‌های استان به‌طور کامل تعطیل‌شده‌اند.

عبدالمالک شنبه زاده بیان می‌کند: متأسفانه علاوه بر مراکز بوم گردی، تمامی تأسیسات گردشگری استان شامل سفره‌ها خانه، کمپ‌ها گردشگری، خانه مسافرها نیز با تعطیلی، بیکاری و نبود درآمد دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۴۰ اقامتگاه بوم گردی در استان فعال‌شده و سیاست میراث فرهنگی استان حمایت برای توسعه فعالیت‌های بوم گردی در استان است بیان می‌کند: متأسفانه یکی از بخش‌هایی که بیشترین آسیب را از کرونا دیده، مراکز بوم گردی استان ایلام بوده است.

متأسفانه علاوه بر مراکز بوم گردی، تمامی تأسیسات گردشگری استان شامل سفره‌ها خانه، کمپ‌ها گردشگری، خانه مسافرها نیز با تعطیلی، بیکاری و نبود درآمد دست‌وپنجه نرم می‌کنند

شنبه زاده هدف از تقویت بوم‌گردی را ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در روستاها، توسعه کسب‌وکار مرتبط با گردشگری، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان عنوان کرده و می‌گوید: متأسفانه شیوع این بیماری شرایط را برای مالکان این اقامتگاه‌ها سخت کرده است.

بیکاری صدها نیروی شاغل

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام در پاسخ به این سؤال که بیماری کرونا چه تأثیر در بیکاری این صنعت داشته است اظهار می‌کند:  بیش از ۱۷۰ نفر فقط در بخش صنعت بوم گردی استان به دلیل تعطیلی مراکز، بیکار شده‌اند .

وی بابیان اینکه برای جبران خسارت‌های بوم گردی های استان تسهیلاتی از طریق سامانه کارا، معافیت‌های مالیاتی و تخفیفانی را برای اجاره‌بها و سایر هزینه ها در نظر گرفته‌ است ادامه می‌دهد: به‌طور حتم میراث فرهنگی حداکثر حمایت خود را برای فعال شدن این مراکز بعد از کرونا به کار خواهد بست.

وی خاطرنشان می‌کند: به‌طور حتم میراث فرهنگی استان ایلام برنامه‌های بسیار خوبی برای شرایط پساکرونا برای گسترش فعالیت‌های بوم گردی طراحی کرده که با توجه به روستاهای گردشگری استان قطعاً این مراکز به محلی برای فروش محصولات خانگی و اشتغال نیروی بومی تبدیل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.