مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: امسال به منظور افزایش فاصله گذاری اجتماعی و کاهش تراکم جمعیت، خرید دام زنده و کشتار و قربانی برای عید سعید قربان به صورت غیر حضوری و آنلاین انجام می‌شود.

سفارش دام قربانی و کشتار به صورت غیر حضوری

به گزارش قدس آنلاین، احمد شریعتی مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی در نشست خبری با محوریت نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی در روز عید سعید قربان گفت: هر سال برای حفظ سلامت شهروندان برنامه‌هایی داریم، اما امسال به دلیل شیوع کرونا شرایط ویژه تری داریم و محور اصلی کار را بر کاهش تراکم جمعیت انسان و افزایش فاصله اجتماعی، قرار داده ایم.
او افزود: با توجه به اینکه امسال این عید سعید در اوج گرما و به طبع، افزایش فعالیت حشرات به ویژه کنه، قرار گرفته است علاوه بر خطر ابتلا به کرونا، خطر ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله تب کریمه کنگو چه در مراکز عرضه دام چه محل کشتار، بسیار بالاست.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: تماس مردم با دام و لاشه می‌تواند زمینه انتقال بیماری تب کریمه کنگو را افزایش دهد.
شریعتی بیان کرد: بنابراین امسال با توجه به دستور العمل‌های بهداشتی برای اولین بار در کشور، مردم می‌توانند سفارش و کشتار دام قربانی را به صورت تلفنی و غیر حضوری و اینترنتی انجام دهند.
او تصریح کرد: فرآیند این سفارش به این صورت است که مشتری به صورت تلفنی یا اینترنتی و یا از طریق سامانه ثبت سفارش خود را انجام می‌دهد و برای هر دام علی الحساب ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان واریز می‌کنند و پس از کشتار و آلایش، گوشت قربانی خود را به شکل تکه شده و بسته بندی شده در ماشین یخچال دار درب منزل تحویل می‌گیرند.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی تاکید کرد: همچنین برای اولین بار با همکاری اصناف و اتحادیه قصابان، ۵۰ مرکز صنفی معتمد به صورت پراکنده در سطح شهر انتخاب شده و از امروز بنر نصب می‌شود و مردم در روز عید قربان از این واحدها با نظارت اتحادیه به صورت غیر حضوری گوسفند قربانی خریداری می‌کنند و پس از کشتار و بسته بندی در محل همان واحد صنفی تحویل گوشت قربانی خود را تحویل می‌گیرند.
شریعتی اظهار کرد: برای سهولت در این اقدام، ۶ خط تلفن و ۱۲ اپراتور آنلاین از امروز آماده ثبت سفارش مردم هستند و همه این اقدامات برای حفظ سلامت شهروندان و صرفه جویی در وقت آن‌ها و همچنین حفظ محیط زیست می‌باشد.
او افزود: برای جلوگیری از هر گونه تخلف و سواستفاده، ۴ اکیپ بازرسی از طرف اتحادیه، اکیپ‌های نظارت بر قیمت و مبارزه با گران فروشی از سوی سازمان تعزیرات، ١۵٩ اکیپ ثابت و سیار شامل ۵٧ پست ثابت و ١٠٢ گشت سیار همچنین ٧٢ دامپزشک و ١۴۴ نفر بازرس فنی و ٣٢ ناظر ذبح شرعی حفظ سلامت کشتار در روز عید سعید قربان را بر عهده دارند.
محمود قربان زاده رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خراسان رضوی در این نشست گفت: کرونا ماهیت ویروس‌ها را به ما نشان داد و همه اقشار جامعه میزان خطر و گستردگی فعالیت ویروس‌ها را درک کردند.
او افزود: ما در حال حاضر ٨٣٢ بیماری مشترک بین انسان و حیوان داریم که تب کریمه کنگو یکی از آنهاست.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: به دلیل تنوع و تعداد زیاد گونه‌های جانوری، کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان بسیار سخت است برای مثال، آنفولانزای خوکی حدود صد سال پیش، یک پنجم جمعیت دنیا را درگیر خود کرد.
قربان زاده بیان کرد: از مخاطراتی که ذبح دام در منزل و اطراف محل زندگی ما دارد این است که ٣١ درصد وزن هر دام ضایعات آن از قبیل خون و اندام‌های غیر قابل استفاده آن است و وجود این ضایعات در منزل باعث ازدیاد حیوانات ولگرد و موزی می‌شود.
او تصریح کرد: در شهرها به هیچ وجه ذبح وام نباید در منزل یا در اطراف محل زندگی انجام شود در روستاها هم توصیه ما این است که محل ذبح دام قابل شستشو و ضد عفونی کردن باشد مانند سطوح سیمانی یا موزائیکی، دامی که انتخاب می‌کنند سر حال باشد و در ظاهر علائم هیچ بیماری را نداشته باشد.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خراسان رضوی تاکید کرد: در روستاها پس از رعایت تمامی نکات ذکر شده و ذبح دام در کمترین زمان ممکن خون جاری شده شسته شود و بعد از آن محل به خوبی با آهک ضد عفونی شود.

قربان زاده اظهار کرد: ضایعات دام هم یا با آهک فراوان در عمق ۱ و نیم متری خاک و دور از محل زندگی، دفن شود و یا به طور کامل سوزانده شود و به هیچ وجه به حیوانات خورانده نشود، چون ممکن است در صورت آلوده بودن دام به بیماری چرخه انگلی در بدن حیواناتی که ضایعات را خورده اند، تکمیل شده و به سرعت پخش شود.
او افزود: از باد کردن لاشه با دهان جدا خودداری شود. گوشت تازه را باید در یخچال در دمای بین صفر تا ۴ درجه سانتی‌گراد به مدت ٢۴ نگهداری شود تا با ایجاد جمود نعشی و ترشح اسید لاکتیک، تمامی آلودگی‌های گوشت از بین برود.
مردم و خیرین می‌توانند برای سفارش دام و کشتار برای عید سعید قربان با شماره‌های ٣٨٨۰١٣٩٢٠۵١ الی ٩٣ و ٣٣۵۵۴٣٣٠٠۵١ الی ٣٣ و یا به آدرس اینترنتی mashadmeat.ir مراجعه نمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.