سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۵ متهم پرونده هلدینگ آفتاب در مشهد برگزار شد.

رسیدگی به پرونده "هلدینگ آفتاب" در روز سوم

به گزارش قدس آنلاین، این دادگاه روز سه‌شنبه به ریاست قاضی سید هادی منصوری و در قالب شعبه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران و مفسدان در نظام اقتصادی کشور مستقر در مشهد و با حضور متهمان و وکلای مدافع آنها، نمایندگان سازمان‌ها و ادارات، جمعی از شاکیان و وکلای آنها و نماینده دادستان عمومی و انقلاب مشهد برای سومین روز برگزار شد.
در ابتدای این جلسه قاضی منصوری از متهمان خواست تا حقایق را بازگو کنند و صداقت در گفتار را مدنظر داشته باشند و در ادامه نماینده سازمان صدا و سیما با تشریح روند واگذاری محل همایش‌های صداوسیما برای برگزاری گردهمایی‌ها و همایش‌ها گفت: اقدامات متهمان دقیق و برنامه‌ریزی شده بوده و عناوین همایش‌هایی که از سوی این موسسه برگزار می‌شد معمولا همسو با شعار سال بود و این درحالی است که این سازمان طبق قانون مکلف است در راستای ارتقا آموزش‌های همگانی گام بردارد.
نماینده سازمان صداوسیما افزود: اقدامات خلاف قانون این موسسه موجب خدشه دار شدن جایگاه این سازمان شد و حال آنکه تذکرات لازم به او داده شده بود.
پس از آن متهم ردیف دوم مجید نوروزی فرزند میرزا یوسف در جایگاه قرار گرفت و رییس دادگاه از وی خواست تا به موارد مطروحه در کیفرخواست صادره توسط دادسرای عمومی و انقلاب مشهدپاسخ داده و از خود دفاع کند.
نوروزی با تشریح اقدامات خود در این شرکت افزود: اسناد طبق دستور مسوولان شرکت صادر می‌شد.
نماینده دادستان نیز خطاب به متهم ردیف دوم گفت: آیا شما فقط برای پرداخت حقوق کارکنان ماهیانه ۱۶ میلیون حقوق می‌گرفته‌اید؟ آیا شما نمی‌دانستید که مدارک جعلی است؟ مگر ممکن است اطلاعات مالی یک هلدینگ بدون آگاهی مسول مالی امحا شود؟
غرابادیان افزود: اسناد و مدارک اثبات کننده اتهامات در پرونده موجود است.
وکیل متهم مجیدنوروزی نیز در ادامه با تشریح نحوه فعالیت‌های متهم در شرکت به دفاع از موکل خود پرداخت.
متهم ردیف سوم، وحید پورمحمد شاندیز نیز پس از قرائت کیفرخواست از سوی قاضی مبنی بر مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای، مشارکت درجعل رایانه‌ای ۹۹ سایت، تحصیل مال از طریق نامشروع و سایر اتهامات مطروحه از خود دفاع کرد.
قاضی منصوری خطاب به این متهم گفت: با توجه به اقرارهای شما در مراحل مختلف دادرسی، صداقت را در بیان مطالب در محضر دادگاه در نظر داشته باشید.
متهم پورمحمد نیز اظهار کرد: ممکن است برخی اقداماتم از روی جهل و قصور صورت گرفته باشد که قبول دارم.
وکیل متهم پورمحمد شاندیز نیز گفت: دفاعیات طی لایحه‌ای تقدیم حضور دادگاه خواهد شد.
پس از اظهارات و دفاعیات متهم سوم و وکیل مدافع وی، قاضی متهم بعدی "مهرداد دهر آزما" فرزند خسرو را به جایگاه فراخواند و نماینده دادستان  هم کیفرخواست متهم را قرائت کرد.
طبق اعلام رییس دادگاه، مهرداد دهر آزما در کنار سایر اتهامات مطروحه به تحصیل مال از طریق نامشروع، پولشویی، مشارکت در جعل مدارک تحصیلی دانشگاه‌های خارجی و داخلی و مشارکت در جعل رایانه ای ۹۹ سایت، متهم است.
 دهر آزما در تشریح فعالیت‌های خود در قالب هلدینگ آفتاب گفت: از سال ۹۱ به عنوان بازاریاب وارد مجموعه شدم و درسال۹۳ به عنوان یکی از مدیران، مطرح شدم و تا سال ۹۶ نیز با این مجموعه همکاری می‌کردم.
وی افزود: اجرای برنامه‌های خارجی با من بوده و آن را قبول دارم.
در ادامه نماینده دادستان درخصوص اظهارات این متهم گفت: نامبرده از محتوای فعالیت‌های غیر قانونی موسسه اطلاع داشته‌است.
وکیل متهم دهر آزما نیز اظهار کرد: متهم ردیف اول اقرار کرده که اقدامات زیر نظر وی انجام می‌گرفته‌ است، هرچند موکلم بر سر مسائل مالی بعدها با موسسه دچار اختلاف شده ‌بود.
وی افزود: موکل اینجانب در مراحل مختلف با مراجع قانونی در مسیر روشن شدن حقیقت همکاری داشته که از محضر دادگاه تقاضا می‌کنیم این نکته را مد نظر قرار دهند.
در ادامه قاضی از وکیل متهم دهر آزما خواست تا لایحه دفاعیه خود را تقدیم دادگاه کند.
متهم جعفرصادقی یونسی فرزند مرتضی نفر بعدی بود که توسط قاضی به جایگاه فراخوانده شد.
نماینده دادستان در خصوص این متهم اظهار کرد: بر اساس مدارک و اسناد موجود در پرونده، نامبرده از ماهیت فعالیت‌های غیرقانونی موسسه اطلاع داشته است در این موسسه کتاب‌های قدیمی شناسایی و دوباره تایپ و بازنشر می‌شد که اقدامی قابل تامل است.
غرابادیان افزود: یکی دیگر از اقدامات این موسسه ارائه خدمات وی. آی. پی در همایش‌ها از جمله چاپ کتاب به نام شرکت‌کنندگان بود که باز هم در نوع خود قابل توجه است.
این متهم نیز در دفاعیات خود گفت: درسال ۹۴ وارد مجموعه شدم در ابتدا به عنوان مشاور منابع انسانی فعالیت داشتم و حقوق ثابت می‌گرفتم و سپس با نیروهای فروش و بازاریابی فعالیت می‌کردم.
صادقی افزود: بعدها به پیشنهاد آقای ثابت دفتری تاسیس شد و در آن چارچوب فعالیت می‌کردم و کارهای نظارت بر چاپ کتابها را انجام می‌دادم.
وی ادامه داد: در برگزاری همایش‌ها نقشی نداشتم، اما از ماهیت فعالیت‌ها اطلاع داشتم و اگر اطلاع از اقدامات مجرمانه جرم است و مرتکب جرمی شده‌ام در همان حدی که بیان کردم قبول دارم.
وکیل متهم صادقی یونسی نیز گفت: نجات در راستگویی است، ما هم معتقدیم در صورت بیان حقایق نقش هریک از متهمان در ارتکاب جرم معین می‌شود.
وی اضافه کرد: موکلم باید به میزان فعالیت‌هایش پاسخگو باشد لذا در این راستا و برای روشن شدن حقیقت گام برخواهیم داشت و لایحه مشروح دفاعیه را تقدیم حضور دادگاه خواهیم کرد.
نماینده دادستان در ادامه جلسه رسیدگی گفت: متهم یونسی اظهار می‌کند برای صدور مدارک آموزشی با موسسه‌ای به نام فن پردازان قرارداد داشته‌ام اما اسناد و مدارک نشان می دهد که بیانات او در این بخش نادرست است.
غرابادیان افزود: با عنایت به حضور تعدادی از مطلعین در جلسات علنی دادگاه، به افراد سودجو هشدار می‌دهیم که از هرگونه رفتار غیر معمول و قانون شکنانه در ادامه فرآیند رسیدگی و نشر اکاذیب نسبت به شهود به طور جد خودداری کنند.
با اعلام ریاست جلسه ادامه روند رسیدگی به صبح روز آینده موکول شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.