خراسان رضوی حادترین وضعیت کرونا در بین ۲۵ استان با وضعیت قرمز در کشور را دارد.   این خبری بود که دیروز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد. در این خبر به بستری شدن روزانه ۲۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های مشهد اشاره شده که بیانگر شرایط خطرناک شیوع ویروس کروناست.

ماسک جواب می دهد

قدس آنلاین: خراسان رضوی حادترین وضعیت کرونا در بین ۲۵ استان با وضعیت قرمز در کشور را دارد.   این خبری بود که دیروز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد. در این خبر به بستری شدن روزانه ۲۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های مشهد اشاره شده که بیانگر شرایط خطرناک شیوع ویروس کروناست. ویروسی که اواخر زمستان ۹۸ در کشور خودنمایی کرد و تاکنون همچنان در شهرها و آبادی‌های کشور قربانی می‌گیرد! در این بین اما مدتی آمارها شرایطی نزولی داشت و میزان ابتلا و فوتی‌ها روز به روز کاهشی بود اما از اواخر خرداد موج دومی از شیوع کرونا در کشور و استان خراسان رضوی شایع شد که بنا بر آمارهای ثبت شده از مبتلایان و فوتی‌ها، کرونا جمعیت بیشتری از مردم را درگیر خودش کرد. متأسفانه چند باری هم تا اینجا رکوردهای کرونایی جابه‌جا شده است! نمونه‌اش همین دیروز بود که آمار فوتی‌ها به ۲۳۵ نفر در یک روز رسید تا بالاترین میزان فوتی از نخستین روز شیوع تا امروز ثبت شود. نمونه این رکوردها را قطعاً در روزهای گذشته در خراسان رضوی شاهد بودیم و هستیم که در حال حاضر بین ۲۵ استانی که وضعیت قرمز دارند شرایطی حاد داریم!

•       ثبات آمار مبتلایان به کرونا طی چند روز گذشته

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سخنگوی این دانشگاه در واکنش به پرسش قدس در خصوص اینکه چرا با وجود بالا رفتن آمار استفاده مردم از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روزهای گذشته هنوز روند ابتلا و فوت ناشی از کرونا در مشهد و استان بالاست، گفت: در حال حاضر چیزی در حدود ۷۵ درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند که این نسبت به گذشته آمار خوبی است. در نظر داشته باشید که استفاده از ماسک تقریباً از ۱۵ تیر توسط مردم جدی‌تر دنبال شد که با توجه به اینکه هر تغییر رفتاری از سوی مردم در مواجهه با کرونا حدود دو هفته طول می‌کشد تا نتیجه‌اش عیان شود، با در نظر داشتن این موضوع باید اثر استفاده از ماسک در هفته اول مرداد مشخصاً برای مردم معلوم می‌شد که خدا را شکر این اتفاق در حال وقوع است و چند روز اخیر تعداد بستری‌های ما در بیمارستان‌ها ثابت شده است.

دکتر حمیدرضا رحیمی در ادامه افزود: طی چند روز گذشته تغییر آماری به وجود آمده که روندی ثابت داشته و افزایشی در پی نداشته است همان نتیجه استفاده از ماسک توسط ۷۵ درصد (در برخی گزارش‌ها بیشتر از ۹۰ درصد اعلام شده است) مردم بوده که خودش را کم کم نشان می‌دهد همان طور که پیش از این نیز کم‌دقتی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی اعم از حضور در مراسم‌های عروسی و عزا موجب شد تا پس از تقریباً همان دو هفته روند کاهشی که داشتیم افزایشی شود و به اینجا ختم شود.

وی در مورد حاد بودن شرایط خراسان رضوی نسبت به ۲۵ استان دیگر دارای وضعیت قرمز نیز اظهار کرد: از مجموع آماری که بستری می‌شوند ۲۰ درصد آن‌ها افراد غیربومی هستند که به استان و مشهد سفر داشته و اینجا بنا به شرایطی که داشتند بستری شده‌اند. این تعداد به آمار بستری‌های در بیمارستان‌های ما اضافه می‌شود و در نهایت میزان مبتلایان به کرونا در حوزه ما افزایش پیدا می‌کند. به زبان ساده‌تر در حال حاضر جمعیت ما چیزی در حدود ۷ درصد جمعیت کل کشور است که طبیعتاً باید چیزی در همین حدود از مبتلایان نیز مربوط به ما در کشور باشد اما وقتی آمار مقایسه‌ای می‌شود، آن ۲۰ درصدی که از غیربومی‌ها به آمار ما افزوده شده سبب می‌شود تا شرایط برای ما بین استان‌های دیگر حادتر باشد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اگر به جای ۷۵ درصد ۹۰ درصد از مردم از ماسک استفاده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند قطعاً شیب بستری‌ها کمتر و کمتر خواهد شد و نزدیک به نیمی از بستری‌های فعلی کاهش پیدا خواهد کرد. اما اگر این موضوع جدی گرفته نشود شرایط بدتر از این نیز خواهد شد.

دکتر رحیمی همچنین در مورد ایجاد نقاهتگاه‌های مخصوص کرونایی‌ها در مشهد بیان کرد: ایجاد نقاهتگاه‌ها در راستای کم کردن بار بیمارستان‌ها بوده به این ترتیب که اگر بیماری ۱۰ روز در بیمارستان بستری بوده و قرار است دو روز دیگر پزشک مرخصش کند این دو روز باقی مانده را به نقاهتگاه منتقل شود تا هم از شلوغی بیمارستان‌ها کاسته شود و هم اینکه مقداری از فشار و بار موجود از بیمارستان‌ها برداشته شود.

•       خوشاب تنها شهر سفید استان

وی درباره وضعیت شهرستان‌های استان در حال حاضر اظهار کرد: طبق آخرین اعلام شهرستان‌های مه‌ولات، تربت‌جام، کاشمر و بینالود (طرقبه شاندیز) در وضعیت نارنجی قرار دارند. جوین، جغتای، داورزن و خلیل‌آباد زرد هستند. خوشاب تنها شهر سفید است و بقیه شهرستان‌ها وضعیت قرمز دارند.

•       جان باختن ۷۹ کرونایی در تربت‌جام

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در این شهرستان تاکنون ۷۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

محمد افکار تصریح کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲هزار و ۱۵۷ نفر با علایم حاد تنفسی و بیماری کرونا مراجعه کرده‌اند که هزار و ۱۵۲ نفر نتیجه آزمایش آنان منفی و ۹۸۸ نفر مثبت بوده است.

او افزود: تاکنون ۸۹۵ نفر با بهبود نسبی از بیمارستان ترخیص شده و تحت مداوا و قرنطینه خانگی هستند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام ادامه داد: در حال حاضر ۲۵ نفر در بخش عفونی و هفت نفر در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان سجادیه بستری هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.