سمنان-شیوع کرونا، سایه تحریم‌ها، افزایش نرخ دلار و تورم و مشکلات پیش روی صادرات و فروش کالاها موجب شده تا بخش صنعت این روزها با مشکلات ریزودرشتی روبرو شود و بر حجم بدهی‌های کارخانه‌ها و صنایع استان سمنان به دولت بیفزاید.

قطب مواد اولیه صنایع راهبردی جهان نیازمند بازبینی؛ بدهی صنایع سمنان سنگین‌تر می‌شود

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: واحدهای تولید که در طی چند سال گذشته به دلیل نوسانات و مشکلات اقتصادی از پرداخت بدهی‌های خود به دولت عاجز مانده اند در طی سال‌های گذشته بر اساس همین بدهکاری‌ها به تملک دولت و بانک‌ها درآمدند که این موضوع خود موجب ضرری جبران‌ناپذیر در تولید و صنعت شد.

اگرچه قوه قضائیه و هم چنین ستاد های رفع موانع تولید در طی دو سال گذشته کمتر اجازه داده اندتا کارخانه‌ای به دلیل بدهی به تملک در بیاید و یا قفل تعطیلی بر چرخ های صنعتی آن زده شود اما واقعیت این است که بسیاری از صنعتگران در این روزهای نامساعد اقتصادی به دلیل کمبود منابع مالی، بدهی‌های برجای‌مانده، کاهش درآمد و ضعف اقتصادی قادر به پرداخت بدهی‌های خود به کارگران و یا سازمان‌هایی هم چون تأمین اجتماعی نبوده و هرروز بار بدهی آن‌ها به دولت اضافه می‌شود.

گفتنی است در همین راستا یکی از مشکلاتی که واحدهای تولیدی و کارخانه‌های استان سمنان در بخش‌های صنعتی و معدنی و حتی خدمات دارند ‏بدهی به تأمین اجتماعی است که رقم آن هرروز سنگین شده و احتمال می‌رود که در آینده‌ای نه‌چندان دور انباشت این بدهی‌ها دردسرساز شود.

بدهی تأمین اجتماعی موضوعی است که صدای مسئولان در این نهاد را نیز درآورده است عدم توانایی پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی و بدهی‌های متفرقه خدماتی و درمانی واحدهای تولیدی به تأمین اجتماعی مشکلات عدیده‌ای را برای هم تأمین اجتماعی و هم واحدهای تولیدی ایجاد کرده است.

بدهی دو هزار میلیارد ریالی

مدیرکل تأمین اجتماعی استان سمنان بابیان اینکه بنگاه‌های اقتصادی ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به‌صورت قطعی و برآوردی به سازمان تأمین اجتماعی تا پایان شهریور ۹۸ بدهکار هستند اظهار می‌کند: این در حالی است که هنوز محاسبات نیمه دوم سال گذشته و همچنین ماه‌های گذشته از سال ۹۹ به اتمام نرسیده که اگر این محاسبات انجام شود قطعاً عدد به‌مراتب بالاتر از این میزان خواهد بود.

محمد اخلاقی با اشاره به این موضوع که بنگاه‌های اقتصادی یک هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال بدهی قطعی در ۶ ماهه اول سال ۹۸ به تأمین اجتماعی استان سمنان دارند می‌افزاید: از سویی پرداخت طلب‌های تأمین اجتماعی می‌تواند این سازمان را کمک کند تا خدمات خود را برای همه مردم به‌خصوص جامعه صنعتگران بهبود ببخشد از سوی دیگر واحدهای تولیدی کم موانع و مشکلات نداشتند که کرونا و تعطیلی‌های در پی آن و همچنین رکود شدید، تحریم‌ها، تورم، مسائل ارزی، موانع صادرات و بازار و ... باعث شده تا حرف تولیدکنندگان هم بی‌ربط نباشد.

صنایع راهبردی و ضرورت بازسازی

در همین راستا نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه استان سمنان درزمینهٔ مواد معدنی مانند گچ، سلستین، زئولیت و نمک رتبه اول جهانی دارد اظهار می‌کند: مواد اولیه صنایع راهبردی جهان در این استان تأمین می‌شود لذا باید روی این موضوع توجه بیشتری به خرج داد.

حمید علوی بابیان اینکه معدن پیشران حفظ کشور و ارزآور در دوران تحریم است تأکید می‌کند: صنایع راهبردی جهانی به این مواد معدنی نیازمند است و لذا نمی‌توان دست روی دست گذاشت و اجازه داد که ناامیدی بر فضای صنعت و کشور سایه بیندازد.

وی بابیان اینکه ماشین‌آلات فعال در بخش معادن استان سمنان به دلیل استفاده در مدت‌زمان طولانی دچار فرسودگی شده و قدیمی است می‌افزاید: ماشین‌آلات فعال در معادن استان عمر بالای ۳۵ سال دارند.

وی بابیان اینکه این فرسودگی میزان بهره‌وری، مصرف سوخت و انرژی را افزایش می‌دهد می افزاید: لذا مسئولان باید در این زمینه کمک کرده تا نسبت به بهسازی این ماشین‌آلات اقدام کنیم.

وی یادآور می شود: تأمین ماشین‌آلات به دلیل اینکه تولید داخل نیست لذا هزینه‌بر است  اما با تقویت مدیریت‌ها می‌توان مشکلات را از پیش رو برداشت.

کمک ۱۵ هزار ریالی

در همین راستا سرپرست صنعت معدن و تجارت استان سمنان بابیان اینکه مالیات، بدهی‌های بانکی، قبوض، نقدینگی، نیاز به وام و تسهیلات، موانع تولید مانند فرسودگی ماشین‌آلات و سایر مشکلات در زمره مهم‌ترین مشکلات و سد راه صنایع این استان است اظهار می‌کند: پرداخت بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی استان یکی از مسائلی است که برای جبران موانع تولید در سطح استان صورت گرفته است.

علی تشنه دل بابیان اینکه بدهی به تأمین اجتماعی در حال حاضر یکی از مشکلات واحدهای تولیدی استان سمنان است یادآور می‌شود: با تعامل گسترده می‌توان مشکلات و موانع تولید را برطرف کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.