کارشناس امور دینی با اشاره حماسه سازی حضرت مسلم بن عقیل در روز عرفه گفت: از ویژگی های حضرت اول آنکه قوه عاقله و عامله امام حسین در کوفه بودند و دوم تنها شهید مظلومی است که پیامبر ۵۰ الی ۵۵ سال قبل از شهادتش از او تجلیل کردند،

تمام اوصاف امام صادق(ع) از جناب مسلم(ع)، همان اوصاف حضرت عباس(ع) است/ مسلم تنها شهیدی است که پیامبر(ص) سال‌ها پیش از شهادت بر او گریستند

حجت الاسلام سید علی موسوی دریاباری در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به اهمیت روز عرفه در اسلام و آغاز حرکت امام حسین(ع) از مکه به سمت نینوا گفت: روز  عرفه از روزهای فراموش نشدنی تاریخ  روز عرفه ست؛ این روز با دو حادثه مهم  شناخته شده است؛.یکی حرکت  سلطان عشق با اهل بیت و یارانش از مکه به سوی کوفه و دیگری حماسه سازی این روز توسط ‌سفیر کبیر و نایب و نماینده ویژه حضرت سید الشهداء یعنی جناب مسلم بن عقیل علیه السلام است.

حجت الاسلام دریاباری افزود: حضرت مسلم از شخصیت‌های اسطوره‌ای و کم نظیر تاریخ است؛ از ویژگی‌های حضرت اول آنکه قوه عاقله و عامله  امام حسین در کوفه بودند؛ زیرا در روایت آمده است: "رسولک  ترجمان عقلک" فرستاده تو ترجمه عقل توست. دقت کنید که چه کسی را برای سفارت  بر میگزینید؟ دومین بارزه حضرت مسلم اینکه از حواریون دو امام همام  امام حسن و امام حسین بوده است  و از اصحاب سر و راز  دو  امام  محسوب می‌شود. سوم آنکه این آقا تنها شهید مظلومی است که  پیامبر ۵۰ الی ۵۵ سال قبل از شهادتش از او تجلیل کردند، برایش اشک ریختند و جمله عجیبی در وصفش فرمودند و آن جمله این است: "ان ولده لمقتول فی محبة ولدک یا علی". همانا پسر عقیل جناب مسلم کشته محبت  پسر تو حسین است. در علم نحو  حرف فی به معنای ظرفیت است ...فی محبة ولدک...یعنی جناب مسلم  فرو رفته در محبت حسین است  یعنی عاشق کامل امام حسین است.

 کارشناس امور دینی چهارمین ویژگی حضرت مسلم را نحوه معرفی ایشان توسط امام حسین(ع) به کوفیان عنوان کرد که فرمودند: "باعث الیکم  اخی  وابن عمی و ثقتی من اهل بیتی"...اهل فن در علم  رجال و حدیث می‌دانند که اگر امام معصوم  به وثاقت  شخصی تصریح بفرمایند یعنی چی؟ از این جمله بوی عصمت حضرت مسلم به مشام می‌آید. پنجمین ویژگی، حضرت مسلم  حلقه وصل است برای همه شهدای کربلا به  مقام  فنا و لقا  زیرا عاشورای کوچک سفیر در روز عرفه  مقدمه و زمینه ساز عاشورای بزرگ امام در عاشورای کربلاست. ششم آنکه حضرت مسلم  دارای بصیرت، معرفت، ولایت مداری، شجاعت، ایثار و از خود گذشتگی بوده است وهمه فرزندان و برادرشان در کربلا و کوفه  به شهادت رسیدند . می‌دانیم  بیشترین تعداد شهدای کربلا از خاندان جناب عقیل بوده‌اند.

وی ادامه داد: امام سجاد بعد از عاشورا  از خاندان عقیل تجلیل خاصی کردند؛ به حضرت عرض کردند که پسران عبد الله جعفر و دیگران هم فداکاری کردند...امام در جواب فرمودند: وقتی به یاد می آورم که فرزندان عقیل، پسر عموهای امام حسین، با خلوصی بالا در حمایت از پسر پیامبر می‌جنگیدند دلم برای آنان می‌سوزد. وقتی قلب ولی مطلق امام سجاد برای کسی بسوزد  ببین آن شخص چه مقامی دارد. حضرت مسلم  خیلی مظلوم هستند؛ در فیلم مختارنامه  با همه  محسنات این فیلم  نسبت به  حضرت مسلم  خیلی جفا شده است؛ نقش حضرت را خیلی ضعیف بازی کردند و خلاف واقع را واقع جلوه دادند. حقیر بنا داشتم این قسمت فیلم را نقد کنم  قبلا هم  مطالبی در این باره نوشتم. به هر حال  جناب مسلم  از خواص یاران امام حسین(ع) و ایشان داماد عموی بزرگوارش امیرالمومنین هستند؛ یعنی رقیه دختر مولا همسر جناب مسلم  بوده است و احتمالاً دختر بزرگوار خرابه نشین که به دختر امام حسین(ع) شهرت یافته است، دختر حضرت مسلم  باشد؛ الله اعلم  سخن در عظمت این سفیر با وفای امام بسیار فراوان است.

حجت الاسلام موسوی دریاباری به عنوان آخرین نکته در مورد شخصیت حضرت مسلم(ع) گفت: که این بزرگوار باب الحوائج است؛ مثل جناب عباس علیه السلام کراماتی از نفس شریف ایشان به ظهور پیوسته است. این شهید بزرگ اولین شهید از تبار بنی هاشم است که در نهضت حسینی با لب تشنه جان سوخته اش را فدای پسر فاطمه  کرده است؛ جالب است که بدانیم برای حضرت مسلم و حضرت عباس یک زیارت نامه از اهل بیت رسیده است. تمام مضامین و تمام اوصاف در وصف حضرت مسلم همان مضامینی است که در وصف حضرت عباس و بالعکس تمام اوصاف در وصف جناب قمر بنی هاشم  همان اوصافی است که در وصف جناب مسلم از امام صادق به مارسیده است  ....درود حق به جان پاک حضرت مسلم سلام الله علیه .

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.