شاخص کل بورس تهران امروز درحالی بیشترین افت تاریخی خود را رقم زد و با کاهش بیش از ۳۶ هزار و ۸۷۷ واحدی، به ارتفاع یک میلیون و ۹۰۴ هزار واحد سقوط کرد که اتفاق عجیب اما اثرگذار بر معاملات منفی امروز اما دستور عجیب وزارت صمت برای فروش ۶۰ هزار تن شمش فولاد خارج از بورس کالا بود.

افت تاریخی بورس با ابلاغیه عجیب وزارت صمت + سند

قدس آنلاین؛ شاخص کل بورس تهران امروز بیشترین افت تاریخی خود را رقم زد و با کاهش بیش از ۳۶ هزار و ۸۷۷ واحدی، به ارتفاع یک میلیون و ۹۰۴ هزار واحد سقوط کرد. با این وجود اما کلیت بازار جامه‌ای سبز هر چند کم‌رمق به تن کرده بود. شاهد این مدعا رشد ۰.۰۴ درصد شاخص کل هم‌وزن با اثرگذاری یکسان نمادها بود. با این حال معاملات منفی در نمادهای بزرگ بازار عامل فشار بر نماگر اصلی بازار شد.

اتفاق عجیب اما اثرگذار بر معاملات منفی امروز اما دستور عجیب وزارت صمت برای فروش ۶۰ هزار تن شمش فولاد خارج از بورس کالا بود. در این راستا در دوران اوج التهاب و کمبود شمش فولاد، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت از موافقت با تخصیص ۶۰ هزار تن شمش فولاد خوزستان به گروه ملی صنعتی فولاد و کسر سهمیه کف عرضه ماهانه این شرکت در بورس کالا خبر داد.

«محمدرضا کلامی» طی نامه‌ای به مدیرعامل فولاد خوزستان اعلام کرد: در راستای اجرای مصوبات جلسه کارگروه تنظیم بازار و ابلاغ آن طی نامه ۲۴ اسفند سال گذشته به معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت و بازگشت به نامه ۱۸ تیرماه آن شرکت مبنی بر درخواست تحویل شمش فولادی(۶۰ هزار تن شمش فولادی) شرکت فولاد خوزستان به شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران مشروط به کسر مقدار مذکور از سهمیه کف عرضه ماهانه آن شرکت، با توجه به نامگذاری سال جاری و بند یک مصوبات جلسه ۷ تیرماه شورای تامین استان خوزستان و سوابق تخصیص سهمیه آن شرکت جهت گروه ملی صنعتی فولاد، با عنایت به تأیید معاونت تخصصی با تخصیص ۶۰ هزار تن شمش فولادی شرکت فولاد خوزستان به گروه ملی صنعتی فولاد ایران و کسر سهمیه کف عرضه ماهانه این شرکت در بورس کالا مشروط به عرضه در بورس محصولات حاصل از شمش تخصیصی به گروه مذکور در بورس کالا موافقت شد.

این در حالی است که کمیته تنظیم بازار در مصوبه اردیبهشت ماه خود فروش شمش خارج از بورس کالا ممنوع اعلام کرده بود.

 علنی شدن این دستور سبب شد تا کاهش محسوس قیمت سهام شرکت‌های فولادی در بورس تهران باشیم. دو نماد «فولاد» و «فخوز» امروز به تنهایی ۱۷.۸ درصد از افت ۱.۹ درصدی نماگر اصلی بازار سهام را رقم زدند. با این حال کاهش قیمت این نمادهای بنیادی و ارزنده سبب شد تا خریداران دست به نقد وارد میدان شده و سهام مذکور را به پرتفوی خود بیافزایند. ماحصل این داستان ثبت خالص خرید ۲۱۲ میلیارد تومانی برای نماد معاملاتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان از سوی سهامداران حقیقی بود. 

از طرفی فولاد مبارکه امروز نیز اطلاعیه‌ای روی سامانه کدال فرستاد و اعلام کرد پیرو اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر الزام عرضه محصولات فولادی در خارج از بورس کالا به استحضار می‌رساند تاکنون هیچگونه دستورالعملی دراین خصوص به شرکت ابلاغ نشده است.

در فرابورس ایران نیز امروز شاخص ۲۵۸ واحد (معادل ۱.۳ درصد) افت کرد و به محدود ۱۹ هزار و ۷۲۴ واحد وارد شد. در این بازار سهام شرکت‌های پتروشیمی مارون، سنگ آهن گهرزمین، پتروشیمی تندگویان و سرمایه‌گذاری صباتأمین بیشترین نقش در افت شاخص را بر عهده داشتند و در مقابل نماد معاملاتی بانک دی و پلیمر آریاساسول از افت بیشتر این نماگر ممانعت کردند.

فرابورس ایران در هشتمین روز از مردادماه از هشتمین عرضه اولیه سهام در سال ۹۹ رونمایی کرد؛ بدین ترتیب شرکت نیروگاهی توسعه مسیر برق گیلان با عرضه ۶ درصد از سهام خود در بازار دوم و کشف قیمت ۲۴ هزار ریالی هر سهم، از امروز به طور رسمی به جمع ناشران فرابورسی پیوست. در این عرضه ۵ میلیون و ۲۲۲ هزار و ۴۳۶ کد معاملاتی مشارکت کردند که حداکثر ۵۱ سهم به هر یک از ۵ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۱۲۷ کد معاملاتی تخصیص یافت. بورس تهران نیز امروز میزبان یک عرضه اولیه بود. از این رو سهام شرکت زرماکارون پس از دو بار تعلیق بالاخره عرضه شد و در قیمت ۳۹۷۵ تومان کشف قیمت شد و به هر کد معاملاتی، ۳۳ سهم تخصیص یافت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.