از آنجا که دعا و عبادات رشته‌های اتصال با مبدا هستی هستند، اختصاص به روز خاصی ندارند. اما در بین ایام سال، روزها و زمان‌هایی وجود دارند که فرصت ویژه‌ای برای ارتباط با خدا از راه دعا و راز و نیاز محسوب می‌شوند و رحمت خاص خداوند در آن ایام بیشتر شامل حال بندگان می‌شود. یکی از این روزها که به دعا و عبادات خاص در آن توصیه فراوان شده است، روز عرفه است.

عرفه روزی برای جبران؛ فرصتی که باید قدر بدانیم

قدس آنلاین-هدی احمدی: در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام رضا محمدی، کارشناس دینی از این روز و دعای امام حسین(ع) در این روز بیشتر شنیدیم. او تاکید می‌کند که عرفه، روز توبه و تضرع به خدا و اعتراف به گناهان است.

عرفه فرصت گفت‌وگوی عارفانه با خدا

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه عرفه روزی ممتاز در طول سال است، می‌گوید: عرفه روزی برای عبادت، نیایش و بارش رحمت و مغفرت و بخشش عمومی است. در این روز به دعا و راز و نیاز با خدای متعال توصیه بسیار شده است. روز عرفه با عرفان، معرفت و شناخت ارتباط مستقیم دارد. این روز را عرفه می‌گویند زیرا روزی است که انسان خدا را بهتر می‌شناسد. یکی از دعاهایی که برای این روز آمده، دعای عرفه امام حسین(ع) است که در این دعا، عرفان به اوج خود می‌رسد.

او درباره راه‌های شناخت خدا توضیح می‌دهد: بعضی اوقات انسان خدای متعال را از آیات می‌شناسد که این راه عوام است. اما گاهی ممکن است با برهان صدیقین به این شناخت اقدام کند. به بیانی دیگر با بهره‌گیری از مفهوم اصالت وجود، وجود خدا را ثابت کند. به گفته علامه طباطبایی این راه معتبرترین و قوی‌ترین برهان برای رسیدن به خداست که مصادیق این شناخت را در دعای عرفه بسیار مشاهده می‌کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح می‌کند: امام حسین(ع) در فرازهایی از دعا خطاب به خداوند می‌گوید از تو راحت‌تر چیزی هست که به وسیله آن تو را بشناسم؟ تو کی پنهان بوده‌ای تا نیازمند به دلیلی باشی که تو را آشکار کند. این دعا در اوج عرفان و معرفت الهی است.

راهی برای معرفت‌افزایی انسان

حجت‌الاسلام محمدی تاکید می‌کند: در روایات فراوانی آمده است که از آداب این روز اعتراف به گناهان است. روزی ممتاز که اگر در ماه مبارک رمضان نتوانسته‌ایم، بخشیده شویم باید فرصت آن را قدر بدانیم.

او اضافه می‌کند: احیا، نماز و عبادت در شب عرفه و زیارت امام حسین(ع) در شب عرفه، روزه روز عرفه اگر سبب ضعف و مانع از دعا و مناجات نشود، قرائت دعای عرفه امام حسین(ع) که بهتر است بعد از نماز عصر باشد و قرائت دعای عرفه امام سجاد(ع) که در صحیفه سجادیه موجود است بخشی از مواردی است که در آداب این روز آمده است. اما مهمترین و عمده‌ترین عمل این روز اعتراف و اقرار به گناهان و خواندن و درک دعای عرفه امام حسین(ع) است. این دعا سراسر معارف نابی است که جای دیگر مانند آن نیامده است. اینکه انسان به جایی برسد که با داشتن خدا هیچ کمبودی احساس نکند. این دعاها و معرفتی که در این روز حاصل می‌شود معرفت انسان را بسیار ارتقا می‌بخشد.

عرفه روز اعتراف به گناهان

او به شرایط جامعه و بیماری کرونا نیز اشاره کرده و می‌گوید: خواندن دعا در مکان‌هایی که قداست دارد مانند حرم‌ها و مساجد خیلی خوب است اما حالا که به دلیل بیماری شرایط آن ممکن است وجود نداشته باشد یا بیم بیماری هست، باید بدانیم در هر مکانی می‌شود این دعا را خواند و از آثار آن بهره‌مند شد. در آداب دعا هم اجتماع و هم پنهانی دعا کردن آمده است که با توجه به دعا و حالی که انسان با آن پیدا می‌کند می‌توان آن را انتخاب کرد. نکته مهم این است که در این روز باید بیشتر همت صرف دعا شود و یکی از آداب دعا شناخت خداست.

این کارشناس دینی با بیان اینکه برای درجات دعا و شرایط استجابت آن باید به محتوای دعا توجه ویژه‌ای داشته باشیم بیان می‌کند: باید بدانیم هیچ چیزی با اهمیت‌تر از دعا نداریم. حقیقت دعا و مفهوم آن را درک کنیم و شرایط دعا و معرفت خدا را دانسته و موانع دعا مانند گناه که آثار آن را حبس می‌کند را بشناسیم. بدانیم که با نفس گنهکار نمی‌شود دعا کرد. به همین دلیل در روز عرفه انسان باید اعتراف به گناه کند تا آمرزیده شده و دعای او اثرگذار و پذیرفته شود.

حجت‌الاسلام محمدی در پایان به روایتی از امام سجاد(ع) اشاره کرده و می‌گوید: این حضرت به فردی که در روز عرفه گدایی می‌کرد فرمود وای بر تو، آیا در چنین روزی، دست نیاز به سوی غیرخدا دراز می کنی. در چنین روزی برای کودکان در رحم، امید سعادت می رود. کسی که در اینجا از خدا غیر خدا را طلب کند، زیان کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.