بندرعباس- روزانه حدود ۹۰ هزار مترمکعب از فاضلاب بندرعباس روانه دریا می‌شود و این موضوع متأسفانه سواحل نیلگون خلیج‌فارس را مورد تهدید جدی قرار داده است.

بی سامانی در طرح ساماندهی فاضلاب بندرعباس

قدس آنلاین-گروه استان ها: روانه سازی پساب و فاضلاب به ساحل بندرعباس که هرسال پذیرایی گردشگران بسیاری است متأسفانه چهره زشتی را در سواحل این شهر رقم‌زده است.

سرازیر شدن فاضلاب این شهر حالا نه‌تنها برای انسان‌ها  و شناگران بلکه برای آبزیان نیز دردسرساز شده است و بسیاری از دوستداران محیط‌زیست و کارشناسان دریا را بر آن داشته تا به طرق مختلف دست به اعتراض بزنند.

آلودگی سواحل دریا به در طی چند سال گذشته تا آنجا فرا رفته است که سال گذشته مدیر سلامت محیط کار مرکز بهداشت هرمزگان خواستار نصب پرچم در نوار ساحلی و هشدار به شناگران و گردشگران مبنی بر آلودگی این سواحل شد.

متأسفانه نبود جمع‌آوری سیستم فاضلاب که در محلات قدیمی زندگی را برای ساکنان آن سخت و برای تکثیر حشرات موذی تسریع کرده است در نوار ساحلی نیز بوی تعفن آن موجب آزار و رنجش بسیاری از گردشگران شده است.

در همین راستا آسیب‌های ناشی از ورود فاضلاب به دریا، ناکامی وزارت نیرو در استانداردسازی تصفیه‌خانه فاضلاب بندرعباس از جمله موضوعات مهمی است که مدت‌هاست باعث نگرانی شهروندان هرمزگانی و فعالان محیط زیستی شده است. فعالان محیط زیستی هرمزگان معتقدند در طول ساحل بندرعباس خروجی‌های متعددی مانند خورها و ورودی‌های فاضلاب وجود دارد که آب‌های آلوده را به صورت مستقیم وارد دریا می‌کند.

سرایت بیماری‌ها

در این رابطه ماشاالله مریدی مدیر سلامت محیط کار مرکز بهداشت هرمزگان می‌گوید: ورود حجم بالای پساب و فاضلاب و روان فاضلاب‌ها به دریا سبب آلودگی در سواحل می‌شود و شنا کردن در ساحل آلوده منجر به بروز برخی بیماری‌ها در افراد خواهد شد. 

وی می‌افزاید: شنا کردن نقاط آلوده ساحل بندرعباس هم سبب ابتلا به برخی بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های پوستی و روده‌ای، بیماری انگلی و بیماری‌های ویروسی می‌شود. 

وی بابیان اینکه قرار بود مسئولان این موضوع را به‌صورت شفاف به مردم اطلاع‌رسانی کنند و پرچم‌هایی در ساحل نصب شود ادامه می‌دهد: متأسفانه اقدام جدی برای رفع این مشکلات نشده است.

خسارت وارده به مردم بندرعباس

کیانوش جهانبخش، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس که یکی از منتقدان پر و پا قرص در این زمینه می‌گوید: پرونده ورود فاضلاب خام بندرعباس به خلیج‌فارس و ساحل در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در حال‌ بررسی است و ما ادعای خسارت نیز کرده‌ایم و باید در این زمینه به مردم بندرعباس خسارت پرداخت شود.

وی اظهار می‌کند:  شرکت آب و فاضلاب هرمزگان برای رسیدگی به موضوع فاضلاب بندرعباس از سال ۹۴ با یک شرکت قراردادی بسته است که تاکنون پیشرفتی نداشته است.

دادستان باید ورود کند

وی بابیان اینکه شرکت آب و فاضلاب نسبت به انعقاد قرارداد با یک شرکت در مهر سال ۹۴ قراردادی حول سه محور؛ توسعه شبکه جمع‌آوری در قالب سرمایه مازاد، ارتقاء بازسازی، نوسازی و بهره‌برداری از تأسیسات ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه فاضلاب و احداث بهره‌برداری ایستگاه پمپاژ و خط انتقال پساب، اقدام کرد اظهار می‌کند: مبلغ سرمایه‌گذاری در سال ۹۴ به میزان ۲۵۰ میلیارد تومان با دوره ساخت احداث ۲ ساله بوده که سه سال از دوره قطعیت و حدود ۵ سال از دوره مبادله قرارداد گذشته و هیچ اتفاقی رخ نداده است.

وی عنوان می‌کند: طی بررسی‌های انجام‌شده، متوجه شدیم که اکثر قراردادهای شرکت مذکور در سطح کشور خلعید شده، یا خاتمه پیمان یک‌طرفه داشته یا اینکه بلاتکلیف و بی‌سرانجام مانده است و در سایت سازمان برنامه‌وبودجه، صلاحیت این کشور رد شده است و این شرکت حق هیچ‌گونه فعالیتی تا سال ۱۴۰۱ را ندارد.

میانگین غلظت ذره های آلاینده در هر مترمعکب آب دریا در ساحل بندرعباس ۲ برابر میزان استاندارد بوده و در برخی مناطق این غلظت به پنج برابر هم می رسد و لذا باید هرچه سریعتر نسبت به رفع مشکل های ساحل بندرعباس، پیش از آنکه به مرحله بی بازگشت برسند، اقدام شود

وی خاطرنشان  می‌کند: در همین راستا سکوت و انفعال آب و فاضلاب و عدم توجه و بررسی وزارت نیرو جای سؤال اساسی دارد که از دستگاه‌های نظارتی و مدعی‌العموم انتظار می‌رود به این موضوع ورود کنند.

وی متذکر می‌شود در قرارداد منعقدشده با این شرکت، زیاده‌خواهی شرکت و عدم توجه به منافع مردم مشخص است و انتظار می‌رود شرکت آب و فاضلاب هر چه سریع‌تر شرایطی را فراهم کنیم تا این شرکت خلعید شود و فراخوان جدیدی برگزار کنیم تا این مشکل بعد از سال‌ها برطرف شود.

دولت پاسخ دهد

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس بیان می‌کند: انتظار مردم بندرعباس این است که مسئله فاضلاب شهری حل شود و دستگاه‌های مسئول پاسخگو باشند که در این سال‌ها برای حل مشکل فاضلاب چه کرده‌اند؟ و از مدیریت عالی استان می‌خواهیم واقع‌بینانه به این موضوع نگاه کند و شورا و شهرداری را مقابل افکار عمومی قرار ندهد.

کیانوش جهانبخش، عنوان می‌کند: در این رابطه شورا و شهرداری را تحت‌فشار گذاشته‌اند که تن به قراردادهای غیر کارشناسی بدهند که این به نفع مردم نیست.

وی اذعان می‌کند: مردم و شهرداری سهم خود را برای حل معضل فاضلاب پرداخت کرده‌اند، حالا باید دولت جواب بدهد که برای حل این مشکل چه‌کاری کرده و نمی‌توان برای حل هر مشکلی دست در جیب مردم کرد.

تاثیر بر سلامت ساحل نشینان

اکوسیستم ساحل بندرعباس تا آن جا مورد تهدید قرار دارد که پیش از این رییس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس هشدار داد: میانگین غلظت ذره های آلاینده در هر مترمعکب آب دریا در ساحل بندرعباس ۲ برابر میزان استاندارد بوده و در برخی مناطق این غلظت به پنج برابر هم می رسد و لذا باید هرچه سریعتر نسبت به رفع مشکل های ساحل بندرعباس، پیش از آنکه به مرحله بی بازگشت برسند، اقدام شود.

حمزه ئی یاد آور شده است: تخریب اکوسیستم دریایی ساحل شهر بندرعباس آثار نامطلوبی بر روی زندگی و سلامت ساحل نشینان خواهد داشت و در آینده مشکل های فراوانی را ایجاد خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.