خطیب حرم مطهر رضوی گفت: عرفه روز آشنایی با سیره عملی سیدالشهدا(ع) در مبارزه با طاغوت است.

عرفه روز آشنایی با سیره عملی سیدالشهدا(ع) در مبارزه با طاغوت است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری در ویژه‌برنامه تبلیغی مذهبی حرم مطهر رضوی که شامگاه چهارشنبه هشتم مردادماه در صحن جامع رضوی برگزار شد، به بررسی جایگاه روز عرفه پرداخت.
وی در این خصوص عنوان کرد: برای روز عرفه اعمال بسیاری واردشده است ولی مهم‌ترین عملی که بر انجام آن در روز عرفه تأکید شده زیارت سیدالشهدا(ع) و توسل به ساحت مقدس این امام معصوم(ع) است.
سخنران حرم مطهر افزود: در روایت آمده است کسی که امام حسین(ع) را در کربلا زیارت کند مانند این است که خداوند رحمان را در عرش زیارت کرده باشد. این حدیث به ما نشان می‌دهد که راه رسیدن به خدا و تقرب به درگاه او زیارت امام معصوم(ع) است.
وی ابراز کرد: در روز عرفه خداوند ابتدا به زائران سیدالشهدا(ع) در کربلا و سپس به اهل عرفه نظر می‌کند؛ بنابراین کسانی که در روز عرفه به زیارت سیدالشهدا(ع) می‌روند، مقرب‌تر از زائران خانه خدا در سرزمین مقدس منا هستند.
این کارشناس دینی اظهار کرد: هرچند زائران خانه خدا نیز به‌واسطه امام معصوم(ع) به سمت خدا حرکت می‌کنند ولی اگر کسی از وادی کربلا در این مسیر حرکت کند زودتر موردعنایت و رحمت باری‌تعالی قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به حرکت امام حسین(ع) در سال شصت هجری از سرزمین منا به سمت کربلا، عنوان کرد: در روز عرفه در حالی که همه زائران خانه خدا برای رفتن به سمت عرفات آماده می‌شدند، امام حسین(ع) از مکه بیرون آمدند و به سمت کربلا رفتند.
میرباقری بیان کرد: آن حضرت قبل از حرکت خطبه کوتاهی خواندند که معارف دینی بسیاری در دل این خطبه قرار دارد. در این خطبه امام حسین(ع) در ابتدا از زیبایی مرگ سخن گفته است. کسانی می‌توانند با امام معصوم(ع) همراه و هم‌سفر شوند که زیبایی مرگ را درک کرده باشند.
وی افزود: سیدالشهدا(ع) در این خطبه نورانی چهار نکته را برای کسانی که می‌خواهند در این سفر با ایشان همراه شوند بیان کرده‌اند که اولین نکته این است که ازجان‌گذشته باشد و از فدا کردن گوهر جان درراه خدا دریغ نکند.
این کارشناس مذهبی گفت: دومین شرط برای کسانی که می‌خواستند با امام حسین(ع) در این سفر همراه شوند، این بود که خود را برای لقاءالله آماده کرده باشند و برای مرگ و سفر به عالم آخرت اشتیاق داشته باشند.
وی اظهار کرد: سومین نکته که امام حسین(ع) برای کسانی که می‌خواستند با او هم‌سفر شوند، متذکر شد این بود که این افراد باید بار سفر را بسته و راحل باشند. راحل به مسافری می‌گویند که قصد بازگشت به وطن را نداشته باشد.
میرباقری عنوان کرد: هر کس این سه قدم را برداشت می‌تواند با امام هم‌سفر شود. کسی که می‌خواهد به سمت خدا حرکت کند باید با امام هم‌سفر و همراه شود تا به ملاقات خدا نائل شود.
وی ابراز کرد: در روز عرفه امام حسین(ع) با حرکت به‌سوی کربلا به‌جای رفتن به سرزمین منا درواقع همه خوبان عالم را به سمت خود دعوت کرد تا با سوارشدن بر کشتی ولایت به ساحل نجات برسند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.