رییس هیات شطرنج خراسان رضوی گفت: بزرگترین مشکل مسابقات آنلاین شطرنج، نبود آشنایی و فرهنگ استفاده از این روش در جامعه است.

فرهنگ استفاده از مسابقات آنلاین شطرنج وجود ندارد

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا پاشانجاتی در خصوص فعالیت‌های اخیر هیات شطرنج خراسان رضوی، اظهار کرد: سعی کردیم در دوران شیوع ویروس کرونا شادی و نشاط را به خانواده‌ها بازگردانیم. اکثر مسابقات را به صورت آنلاین و مجازی برگزار کردیم که ۹۰ درصد به صورت رایگان برگزار شد. نخستین دوره مسابقات قهرمانی استان در رده سنی ۶ تا ۱۴ سال در رشته سریع و در رده سنی ۶ تا ۲۰ سال در رشته برق‌آسا در هر دو بخش دختران و پسران را به صورت مجازی و آنلاین برگزار کردیم.

وی ادامه داد: از ۳۰ خرداد که مجوز برگزاری مسابقات رشته‌های کم‌خطر از سوی ستاد مقابله با کرونا اعلام شد، هفته‌ای یک بار مسابقات حضوری در بخش سریع را در محل هیات شطرنج استان با ۱۰ درصد ظرفیت برگزار می‌کنیم. مسابقاتی با همکاری ارگان‌ها و موسسات مختلف از جمله آتش‌نشانی، شهرداری و ... در این مدت برگزار کرده‌ایم. ۱۰ مرداد ماه نیز در نظر داریم برای نخستین‌بار مسابقات آنلاین دانشجویان کشور در بخش آزاد، با عنوان جام تابران را برگزار کنیم.

رییس هیات شطرنج خراسان رضوی گفت: در ایام شیوع کرونا در خرداد ماه مسابقاتی با عنوان مارتن شطرنج در سطح جهانی برگزار شد. در این مارتن شطرنج‌بازان باید در ۲۴ ساعت به طور مدام در حال مسابقه باشند. در این مارتن که بیش از ۳۰ هزار شرکت‌کننده حضور داشتند، مسعود مصدق‌پور توانست عنوان دومی را از آن خود کند.

پاشانجاتی در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی بیان کرد: یک دوره‌ آموزشی مربی‌گری درجه ۳ که تدریس آن بر عهده خودم بود، با شرکت ۱۸ نفر به صورت حضوری برگزار شد که نخستین دوره آموزشی حضوری در کشور محسوب می‌شد. همچنین پس از  آن یک دوره آموزشی مربی‌گری درجه ۲ با تدریس مهران حق‌شناس، مسئول کمیته آموزش مربیان فدراسیون شطرنج با حضور ۱۱ شرکت‌کننده برگزار کردیم.

وی با اشاره به شهرستان‌های فعال هیات شطرنج خراسان رضوی یادآور شد: شهرستان‌های قوچان، ‌نیشابور، سبزوار، تربت‌جام، بردسکن، درگز، سرخس، خواف و درگز از جمله شهرستان‌های فعال‌ هیات شطرنج استان در این مدت بوده‌اند. شهرستان‌های خواف و سرخس علاوه بر انجام مسابقات آنلاین، در زمینه آموزش‌ شطرنج تولید محتوای خوبی نیز داشتند.

رییس هیات شطرنج خراسان رضوی در خصوص مشکلاتی که در مسابقات آنلاین وجود دارد، خاطر نشان کرد: بزرگترین مشکل مسابقات آنلاین شطرنج، عدم آشنایی کافی جامعه با این متد است. هنوز قابلیت‌ها و فرهنگ استفاده از آن در جامعه‌ به خوبی شکل نگرفته است. مسابقات آنلاین به مراتب هزینه‌ بیشتری نسبت به برگزاری مسابقات حضوری دارد. به عنوان مثال اگر ۵۰ نفر بخواهند در یک دوره مسابقه حضوری شرکت کنند، با یک داور آن را اداره می‌کنیم، اما در مسابقات آنلاین با توجه به تقلب و موارد غیراخلاقی که می‌تواند وجود داشته باشد، باید یک هیات ژوری داشته باشیم که ساعت‌ها برای آن وقت بگذارند و بازی‌ها را تک‌تک بررسی کنند.

پاشانجاتی افزود: فدراسیون جهانی وقتی مسابقات آنلاین برگزار می‌کند، باید یک دوربین از جلو و یکی از پشت‌سر به طور همزمان فیلم بگیرد، در حالی که برخی خانواده‌ها شاید یک گوشی اندروید داشته باشند که از آن برای شرکت در مسابقات استفاده ‌کنند. هزینه‌های برگزاری تمامی مسابقات بر عهده هیات شطرنج خراسان رضوی بوده است.

وی عنوان کرد: برای فراهم کردن زیرساخت لازم برگزاری مسابقات و کلاس‌های آموزشی آنلاین، هیچ اقدامی در ایران شکل نگرفته است. فدراسیون جهانی شطرنج چندین سایت که قابلیت برگزاری مسابقات آنلاین دارند را معرفی کرده و ما نیز از آن استفاده می‌کنیم. این سایت‌ها به طور رایگان در اختیار تمام کشورها قرار گرفته است.

پاشانجاتی در مورد وضعیت کلاس‌های تابستانی هیات شطرنج خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر نسبت به وضعیت مشابه در بهمن ماه ۸۰ درصد کاهش ثبت‌نام هنرجو داشته‌ایم. سعی داریم هنرجوها را به سمت کلاس‌های آنلاین هدایت کنیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.