در شرایطی که چند روز است وضعیت کلانشهر زیارتی مشهد به لحاظ همه گیری بیماری کووید - ۱۹ در وضعیت قرمز قرار گرفته و بسیاری از محدودیتها دوباره برگشته ‌است همه کارشناسان و مسوولان دست‌اندرکار، موفقیت در کنترل این وضعیت خطرناک و بازگشت به وضعیت عادی را در گرو همکاری همه جانبه همه مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارزیابی می‌کنند.

کنترل شرایط قرمز کرونایی کلانشهر مشهد در گرو همکاری همه مردم

به گزارش قدس آنلاین، معاون سیاسی فرماندار مشهد از تجمعات انسانی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عنوان عامل اصلی شیوع دوباره بیماری کووید - ۱۹  نام برد و گفت: در شرایطی که وضعیت استان خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد به لحاظ همه‌گیری این بیماری قرمز است نیازمند همراهی جدی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای عبور از این وضعیت هستیم و هم اکنون بازگشت به وضعیت سفید فقط و فقط در گرو همکاری اقشار مختلف مردم در راستای رعایت جدی پروتکل بهداشتی است.

احمد ریواده افزود: بر اساس اعلام کارشناسان هم اکنون شرایط استان خراسان رضوی از نظر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ در  وضعیت قرمز قرار دارد و تجمعات انسانی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی عامل اصلی شیوع دوباره این بیماری در استان به ویژه شهر مقدس مشهد ارزیابی می‌شود و بر اساس دستورالعمل ستاد ملی و استانی مبارزه باکرونا برگزاری هرگونه تجمع انسانی اعم از مراسم‌ عروسی، عزا، همایش‌ها و جشن‌ها تحت هر عنوانی تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

وی ادامه داد: با توجه به این که کارشناسان ستاد ملی مبارزه با کرونا  پیشگیری را مهمترین راهکار برای مقابله با گسترش این بیماری کشنده توصیه می‌کنند در شرایط کنونی هرگونه تجمع انسانی با هر منطقی اعم از عزا، عروسی، جشن، همایش و نشست می‌تواند به عنوان یکی از عوامل مهم شیوع بیماری باشد و باید از برگزاری آن خودداری کرد.

معاون سیاسی فرماندار مشهد گفت: با توجه به وضعیت قرمز استان، در مرحله ای هستیم که نیاز بیشتری به اقدامات پیشگیرانه داریم و با ابلاغ دستورالعمل های ستاد ملی و استانی کرونا، محددیت‌ها به صنوف مشمول شامل تالارها و برخی مراکز تجمعی ابلاغ شد و خوشبختانه صنوف مختلف نیز در این زمینه با تفاهم و همکاری در حال اجرای مصوبات ستاد هستند.

ریواده افزود: به رغم این که از ۲ هفته قبل صنوف مشمول، رعایت برخی محدودیت‌ها را پذیرفته اند اما در برخی مراکز غیر رسمی شامل منازل و  مکانهای شخصی شاهد برگزاری مراسم تجمعی هستیم که بسیار نگران کننده است و نتیجه آن نیز خروجی بسیاری بالای ابتلا به این بیماری در خراسان رضوی و مشهد مقدس است.

وی اضافه کرد: واقعا در این شرایط به همراهی و همکاری همگانی نیازمند هستیم تا بتوانیم بار دیگر این شرایط سخت و دشوار را پشت سر بگذاریم و برخی از رفتارهای اجتماعی ناخواسته همه افراد جامعه را درگیر این بیماری خطرناک می‌کند که با توجه به اطلاعات علمی جدید منتشر شده روی همه گروههای سنی تاثیر می‌گذارد و باید توجه داشت که بسیاری از افرادی که در تجمعاتی مثل عروسی و عزا شرکت می‌کنند از گروههای پرخطر شامل زنان و مردان مسن و کودکان و نوجوانان هستند بنا براین توصیه ستاد ملی و استانی کرونا این است که تا زمانی که در این وضعیت قرار داریم باید محدودیت‌هایی را قایل شویم.

معاون فرماندار مشهد درباره مراسم دینی و مذهبی پیش رو  همچون عید قربان و  ماه محرم نیز گفت: جامعه ما مذهبی و دینی است و لزوم رعایت و برگزاری شعایر دینی بر همه ما فرض است که باید انجام شود اما امسال با توجه به شیوع این بیماری همه گیر، آحاد مردم و متولیان برگزاری این مراسم باید رعایت کامل  پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را مد نظر داشته باشند تا ضمن برگزاری مراسم  دینی این ایام، سلامت مردم و شرکت کنندگان نیز قابل تامین باشد و در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی منعی برای برگزاری مراسم  دینی و مذهبی وجود ندارد.

ریواده افزود: تجربه چند ماه گذشته ثابت کرده است که کانون شیوع بیماری می‌تواند جاهایی باشد که در آنها پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود می‌بینیم که حرم مطهر رضوی بازگشایی شده و هر روز هزاران نفر از زائران برای زیارت به این مکان مقدس مراجعه می‌کنند اما چون به شدت پروتکل‌های بهداشتی در آن رعایت می‌شود به عنوان کانون شیوع مطرح نشده است اما یک تالار عروسی و یا یک مرکز تجمع غیر رسمی همه شرکت کنندگان را  به این بیماری مبتلا کرده‌ است و این تجربه خوبی بود که بعد از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم مطهر به دست آمده‌ است.

او ادامه داد: اگر فرهنگ استفاده از ماسک و بهداشت فردی به خوبی در جامعه رعایت شود امیدواریم که در آینده این وضعیت تغییر کند.

ارتباطات گسترده انسانی در مکانهای سر پوشیده کانون خطر کرونا ایجاد می‌کند

مدیر بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: در چند ماه اخیر، شیوع کرونا در محافل و گردهمایی‌های خصوصی و عمومی حوادث اسفناک و غمباری را در جامعه رقم زده‌است که این تجربه تلخ نباید دوباره تکرار شود.

علی حسینی افزود: همه شواهد علمی ارتباطات گسترده انسانی را در مکانهای سر پوشیده به عنوان یکی از کانونهای خطر معرفی می‌کنند و تجربیات چند ماه گذشته نیز نشان می‌دهد که عده زیادی از افرادی که در مراسم عزا و عروسی شرکت داشته‌اند یک جا به این بیماری مبتلا شده‌اند و گروههای فامیلی که به اصطلاح خود محفل‌های خصوصی و بی خطر برگزار کرده‌اند نیز دچار این بیماری شده‌اند و بسیاری از میهمانان که در مراسم بزرگتر شرکت داشتند نیز بیماری را با خود به شهرهای دیگر برده‌اند.

وی ادامه داد: ستاد استانی مبارزه با کرونا نیز با هدف حفظ سلامت عمومی، ممنوعیت هر گونه مراسم جمعی را تصویب و ابلاغ کرده است و انتظار می رود که همه اقشار جامعه نیز این موارد را رعایت کنند.

مدیر بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استفاده از ماسک‌های پزشکی و خانگی یک روش ساده و موثر برای پیشگیری از این بیماری است و شاید برخی خیال کنند که این بیماری سراغ آنها نمی‌آید و یا با اندکی مواظبت می‌توانند از آن مصون بمانند در حالی که اکنون این بیماری مهلک، بخش بزرگی از جامعه را درگیر کرده و تنها راه مبارزه موثر با آن پیشگیری آگاهانه است.

حسینی افزود: استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و تهویه مناسب مکانهای سر بسته را جدی بگیریم چون بسیاری از افراد، ناقل بی علامت این بیماری هستند که در صورت بی احتیاطی به راحتی می‌توانند آن را به گروههای پر خطر از جمله کودکان و سالمندان منتقل کنند.

او اضافه کرد: حساسیت بخشی از اصناف همانند شاغلان در سوپر مارکتها، فروشگاههای بزرگ، فست فودها و تمامی اماکنی که ارباب رجوع فراوانی دارند بسیار بیشتر از مردم عادی است و چنانچه این افراد رعایت پروتکل های بهداشتی را مد نظر نداشته باشند می‌توانند بسیار خطر آفرین باشند.

بنا بر اعلام سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۲۹۸ هزار و ۹۰۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار جان‌باختگان این بیماری به ۱۶ هزار و ۳۴۳ تن رسید.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.