رییس دانشکده بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: وضع قوانین بازدارنده و سخت‌گیری در اجرای قوانین برای مقابله با شیوع ویروس کرونا ضروری است.

سخت‌گیری در اجرای قوانین برای مقابله با کرونا ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر علی عالمی حلقه مفقوده در هم افزایی و همکاری‌های بین بخشی در مقابله با ویروس کرونا را تدوین پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیرانه مشترک بین دستگاه‌های اجرایی و نظارتی، سخت‌گیری در اجرای قوانین و جریمه بدون مماشات متخلفان در این زمینه ذکر کرد.

وی گفت: این اقدام ضمن احترام به مردمی که توصیه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، موجب فرهنگ‌سازی رعایت مسائل پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در جامعه می‌شود.

رییس دانشکده بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی گناباد هماهنگی بیشتر مسوولان را در این زمینه ضروری دانست و افزود: رعایت موارد یاد شده، همسویی حرف و عمل مسوولان، پرهیز از ارسال پیام‌های متناقض و سرمایه‌گذاری در این زمینه نتایج بهتری به دست میآورد.

وی با اشاره به افزایش روند ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در شهرستان‌های گناباد و بجستان طی یک ماه گذشته ادامه داد: برای کنترل این وضعیت ناگزیر به انتخاب شیوه‌ای خاص در زندگی هستیم تا ضمن انجام فعالیت‌های معمول و محافظت ‌شده، شانس ابتلا به بیماری را در خود و اطرافیان به حداقل برسانیم.

دکتر عالمی گفت: با اینکه بسیاری از مردم و خانواده‌ها پیشگیری از کرونا را جدی گرفتند ولی برخی افراد هنوز به رعایت توصیه‌های بهداشتی در این زمینه توجه ندارند.

وی مهمترین علت این امر را دریافت پیام‌های ضدونقیض شنیداری و دیداری در زمینه رعایت توصیه‌ها، تصمیم‌های ناهماهنگ و در برخی موارد غیرهمسو توسط مسوولان ذیربط، کاهش تاب‌آوری مالی و اجتماعی مردم و خانواده‌ها و خستگی و نابردباری مردم در رعایت توصیه‌های بهداشتی برشمرد.

رییس دانشکده بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی گناباد نقش تشکل‌های مردم نهاد و جلب مشارکت‌های مردمی را در فرهنگ سازی پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ بسیار مهم دانست و افزود: فرهنگ یک جامعه بر پایه باورها و اعتقادات عمیق مردم شکل می‌گیرد و بر این اساس سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌ها می‌توانند با ارتقای آگاهی عمومی در زمینه این بیماری شرایط مناسب ایجاد کنند.

وی ادامه داد: تغییر فرهنگ کاری زمان‌بر است ولی اگر بتوان در این زمینه یک بسییج و ائتلاف عمومی ایجاد کرد و از قدرت مشارکت مردمی بهره گرفت به طور یقین در تغییر فرهنگ جامعه و رعایت موازین بهداشتی و پیشگیرانه موثر خواهد بود.

دکتر عالمی گفت: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ مهمترین و تاثیرگذارترین اقدام پرهیز از ترددهای غیرضروری در سطح شهر و معابر عمومی، رعایت فاصله اجتماعی، حضور نیافتن در مراسم و جلسات حتی دورهمی‌های خانوادگی و پرهیز از تشکیل آنها، رعایت فاصله فیزیکی حداقل ۲ متر با دیگران و استفاده از ماسک است.

وی افزود: اگر به دلیل شرایط شغلی یا موارد ضروری مجبور به حضور در جامعه و اماکن عمومی باشیم باید تا جایی که امکان دارد حضور خود را  در اماکن سربسته و مسقف به حداقل برسانیم و دست‌های خود را به صورت مکرر با آب و صابون یا مواد شوینده بشوییم و از مواد ضد عفونی کننده استفاده کنیم.

رییس دانشکده بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی گناباد ادامه داد: با توجه به پیشینه فرهنگی و انسان دوستی و کمک به هم نوع که در ایرانیان وجود دارد و از طرفی تاکیدات دین مبین اسلام بر حفظ جان در برابر بیماریها باید این شیوه زندگی را تا از میان ‌رفتن تهدید این ویروس به عنوان فرهنگ غالب خود انتخاب کنیم و در ترویج آن بکوشیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.