۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 714154

شیوخ مرتجع عرب و دام خطرناک «صلح مسلح» آمریکایی

حسن عابدینی تحلیلگر سیاست خارجی
شیوخ مرتجع عرب و دام خطرناک «صلح مسلح» آمریکایی

بر اساس بند ۵ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که پشتوانه برجام است، از اواخر مهرماه امسال تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران که به مدت پنج سال اعمال شده بود، پایان یافته و بر این اساس کشورمان می‌تواند نسبت به خرید تسلیحات جدید از بازار جهانی به ویژه از روسیه و چین اقدام کند. در این میان ایالات متحده که به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده، حال تلاش دارد حتی قطعنامه ۲۲۳۱ را هم با وجود تصویب آن از سوی تمامی اعضای شورای امنیت زیر پا گذاشته و نگذارد تحریم تسلیحاتی ایران پایان یابد.

در این راستا در چند ماه اخیر واشنگتن با به راه انداختن کارزاری ضد ایرانی از بررسی پرونده هسته‌ای ایران در آژانس انرژی اتمی گرفته تا ایجاد مزاحمت برای هواپیمای مسافربری کشورمان بر فراز سوریه و همچنین مانع تراشی بر سر منافع تهران در عراق، سوریه، لبنان و سرتاسر منطقه، مقامات کشورمان را تحت فشار قرار داده و به واکنشی هیجانی وادار کرده تا در پی آن اهداف پشت پرده ضد ایرانی خود را دنبال کنند. مقامات کاخ سفید همچنین از جنگ تبلیغاتی علیه تهران هم غافل نبوده و پروژه ایران هراسی خود را نیز به طور جد دنبال می‌کنند.

در همین راستا برایان هوک نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران در هفته گذشته با سفر به برخی دولت‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس (قطر و کویت) و در ادامه چند کشور اروپایی (انگلیس و استونی) تلاش کرد این گونه وانمود کند که عدم تحریم تسلیحاتی کشورمان موجب تشدیدی درگیری در خاورمیانه خواهد شد. در مورد این اظهارات هوک البته باید به چند نکته توجه داشت. به نظر می‌رسد مهم‌ترین هدفی که این مقام آمریکایی از برگزاری تور منطقه ای خاورمیانه – اروپایی خود دنبال می‌کند همان تداوم تبلیغات ضد ایرانی و ایجاد هراس با هدف پیش بردن پروژه تمدید تحریم تسلیحاتی است. با این وجود در این زمینه چند مسئله قابل ذکر است. نخست آنکه هر چند به نظر می‌رسد بر اساس مفاد برجام تحریم تسلیحاتی ایران قرار است ۲۷ مهرماه پایان یابد، اما واقعیت آن است که کشورمان در تأمین سلاح‌های مورد نیاز خودکفاست؛ پس با وجود اهمیت داشتن لغو تحریم‌های تسلیحاتی، ولی این موضوع برای تهران ضرورت نیست. دوم، حتی اگر این بند هم لغو شده و ایران بخواهد تسلیحاتی بخرید باید این اقدام با شرح جزئیات کامل برای شورای امنیت و اینکه آن را از چه منبعی می‌خواهد تهیه کند، صورت گیرد. اما همه می‌دانیم که موضوع پنهان کاری در بحث خریدهای تسلیحاتی یک اصل مهم است و بنابراین هیچ کشوری حاضر نیست این گونه اقدام کرده و اطلاعات نظامی خود را به دیگران بدهد. نکته سوم اینکه وقتی غرب وحشی حتی از انتقال ارز برای خرید کالاهای ضروری غذایی و دارویی جلوگیری می‌کند، مسلماً حتی در صورت رفع این بند قرارداد در مقابل خریدهای تسلیحاتی ما سنگ اندازی‌های بسیاری خواهند کرد. بنابراین به نظر می‌رسد لغو تحریم تسلیحاتی ما اگر هم اجرایی شود، در حد شکلی بوده و ماهیت واقعی کمی خواهد داشت. با این وجود لغو تحریم تسلیحاتی کشورمان یک حق حقوقی و قانونی است که بر اساس برجام به ایران داده شده و باید به آن احترام گذاشته شود.

اما جدا از پیگیری موضوع تحریم تسلیحاتی ایران، هوک در سفر به منطقه و پیش بردن پروژه ایران هراسی در خاورمیانه یک هدف مهم دیگر را هم دنبال می‌کند و آن هم فروش هرچه بیشتر تسلیحات به شیخ نشین‌های ثروتمند عربی است. هوک در حالی مدعی است لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران موجب «تشدید درگیری» در منطقه خواهد شد که این کشور با فروش ۴۵ میلیارد دلار اسلحه به عربستان، امارات و دیگر کشورهای عربی، عملاً خاورمیانه را به انبار باروتی تبدیل کرده است. نظام سلطه تلاش دارد با دروغ پردازی درباره اقدام‌های ایران، دوره ای از «صلح مسلح» را در خاورمیانه به راه اندازد و با به تاراج بردن ثروت ملت‌های منطقه بازار کارخانجات اسلحه سازی خود را بیش از پیش گرم نگه دارد. واقعیت آن است که برای آمریکایی‌ها تنها چیزی که از اهمیت برخوردار نیست، امنیت منطقه ماست؛ چراکه اگر واقعاً این خواسته آن‌ها باشد، پیش مقدمه چنین خواسته‌ای خروج نظامیانشان از خاورمیانه است. پس به نظر می‌رسد دروغ پردازی علیه ایران بازی آمریکایی است برای قالب کردن تسلیحات بیشتر به کشورهای عربی نه چیزی بیشتر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.