مرتضی شیرزور در حالی به دستگیری چندین شکارچی غیرمجاز اشاره کرد که در میان آن‌ها فردی حضور داشت که چندی پیش برادرش دو قلاده گرگ را از پای درآورده و دست‌های حیوان‌ها را هم قطع کرده بود.

عاقبت شکارچی گرگ، درس عبرت برادرش نشد

مرتضی شیرزور، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد در توضیح گزارش اقدام‌های میدانی ۱۰ روزه نیروهای تحت امر در این یگان به قدس گفت: در اداره حفاظت محیط زیست تیم ویژه‌ای برای رصد و پایش فضای‌مجازی و همچنین همیارانی که اعضای آن را شهروندان عزیز و دلسوز تشکیل می‌دهند که دغدغه جلوگیری از نابودی حیوانات در معرض انقراض و ... را دارند، به صورت دقیق تحرکات متخلفان این فضا را رصد و در صورت مشاهده هر گونه اقدامی، تیم‌های عملیاتی ما را از موضوع مطلع و دیگر فرایند مورد نیاز در دستور کار مأموران یگان حفاظت محیط زیست قرار می‌گیرد. این هم‌افزایی تا امروز نتایج بسیار مطلوبی را در پی داشته است که نمونه‌ای از آن در ۱۰ روز گذشته به وقوع پیوست.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد تصریح کرد: در مدت مورد اشاره چهار عملیات دقیق توسط مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان انجام شد که منجر به کشف انواع لاشه حیوانات وحشی و دستگیری عاملان خیانت به بقای محیط زیست شد.

در اولین اقدام، نیروهای مردمی اطلاعاتی به این یگان منعکس کردند که از دست به اسلحه شدن فردی برای شکار حکایت داشت که اواخر سال گذشت برادرش به اتهام شکار دو قلاده گرگ در حوالی شهرستان شناسایی و دستگیر شده بود.

**جریمه ۱۰۰میلیون تومانی درانتظار دو شکارچی

از آنجایی که بررسی‌های تکمیلی گواه این ماجرا بود که برخورد قانونی با دیگر عضو خانواده این متخلف هم درس عبرتی برای او نشده، مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد برای ردزنی فرد متخلف به سرعت به ارتفاعات منطقه حفاظت شده هزارمسجد (ارس سیستان) اعزام و با استفاده از روش دوربین‌کشی و... سعی کردند ردی از فرد تحت تعقیب بیابند.

شیرزور گفت: پس از چند ساعت تلاش در حالی که غروب آفتاب هم نزدیک بود، سرانجام شکارچی متخلف را در فاصله چند کیلومتری روی ارتفاعات مشاهده کردند که لاشه یک قوچ وحشی شکار شده را با خود حمل می‌کرد.

در ادامه با توجه به فرا رسیدن شب، متخلف در میان تاریکی ناپدید شد، اما یک تیم دیگر از نیروهای عمل کننده که محل سکونت او را از قبل تحت کنترل داشتند مشاهده کردند که او به سرعت خودش را به خانه رساند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد بیان کرد: به این واسطه بود که هماهنگی‌های قضایی برای بازرسی محل اختفای عامل شکار یک رأس قوچ وحشی صورت گرفت و پس‌ از کسب دستور از مقام‌قضایی با همکاری مأموران پاسگاه انتظامی سد کارده منزل متخلف مورد بازرسی و تفتیش قرار گرفته که در پی آن لاشه قطعه قطعه شده یک رأس قوچ وحشی به همراه یک قبضه اسلحه شکاری گلوله‌زنی کالیبر ۲۷۰،   ۱۰ عدد فشنگ مربوط، پنج فشنگ غیرمجاز(چهارپاره) و دو تیر فشنگ ساچمه‌زنی و یک دستگاه دوربین چشمی کشف و توقیف شد.

این مقام مسئول ادامه داد: طبق قانون فرد متخلف از بابت شکار یک رأس قوچ وحشی و زیان وارده به محیط زیست باید ۲۵۰ میلیون ریال به حساب خزانه دولت واریز نمایند.

مرتضی شیرزور تصریح کرد: در این مرحله از سلسله اقدامات مورد اشاره رصد فضای مجازی توسط کارشناسان ما موجب شد تا شناسایی فردی که از شکار یک رأس بز وحشی در یکی از شبکه‌های اجتماعی تصاویری را منتشر کرده بود، در دستور کار قرار بگیرد. پس از آن با روش‌های فنی فرد متخلف در یکی از مناطق شهر مشهد مورد ردزنی و او هم دستگیر شد. شیرزور عنوان کرد: عامل شکار این حیوان هم طبق قانون به پرداخت ۷۵۰ میلیون ریال جریمه خسارت به محیط زیست محکوم خواهد شد.

**شکارچی عقاب، شکار شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد در توضیح سومین اقدام هم گفت: بازهم همیاران محیط زیست طی ارسال مستنداتی، یگان حفاظت محیط زیست را در جریان شکار یک بهله پرنده شکاری عقاب طلایی توسط فردی متخلف قرار داده و در گزارش تکمیلی اعلام شد این حیوان پس از شکار در یک عطاری نگهداری می‌شود. کمی بعد برای نجات این گونه باارزش که احتمال فروش آن در بازارهای غیرقانونی و قاچاق آن محتمل بود، همراه با مأموران انتظامی کلانتری کوی پلیس به محل مراجعه و در حالی این پرنده شکاری در محل کشف شد که عامل شکار و اسارت این حیوان هم بازداشت و راهی مراجع قانونی شد.

وی گفت: این فرد هم باید از بابت شکار یک بهله پرنده شکاری عقاب طلایی ۳۰۰ میلیون ریال جریمه به حساب خزانه دولت واریز نمایند.

**انواع تاکسیدرمی در پارچه‌فروشی!

مرتضی شیرزور در حالی که به کشف انواع سلاح و مهمات غیرمجاز در این سلسله عملیات‌ها اشاره کرد، در توضیح عملیات پایانی گفت: در پی رصد میدانی و پوششی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست مشهد از کانون‌های احتمالی خرید و فروش حیوانات وحشی، یک پارچه‌فروشی شناسایی شد که تاکسیدرمی انواع حیوانات کمیاب در آنجا نگهداری می‌شد.

با ورود تیم‌های یگان حفاظت محیط زیست به محل و بررسی آنجا، تاکسیدرمی یک قطعه کاکائی، اردک، لاک‌پشت، کوسه‌ماهی، ستاره‌دریایی، خرچنگ، سفره‌ماهی و... کشف و توقیف شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد ضمن اعلام این نکته که تمامی متخلفان پس از تکمیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند، از همکاری ارزشمند فرماندهی و پرسنل پاسگاه انتظامی سد کارده  و کوی پلیس تشکر و قدردانی کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.