۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 714165

نوشداروی وام ودیعه پس از مرگ فصل اجاره

سیدمحمود فاطمی‌عقدا، کارشناس بخش مسکن و معاون اسبق راه و شهرسازی
نوشداروی وام ودیعه پس از مرگ فصل اجاره

آقای رئیس‌جمهور پس از اعتراض‌های متعددی که کارشناسان اقتصادی و بخش مسکن و مستأجران به گرانی و تورمی که خانه‌دار شدن و اجاره کردن را رؤیایی دست‌نیافتنی و به موضوعی بغرنج در زندگی خانوارها تبدیل کرده، از اعطای وام اجاره به مردم سخن گفت. وامی که از شهرستان‌های کوچک تا کلانشهرها از ٢٠میلیون تا ۵٠میلیون هدف‌گذاری شده است، وامی که علاوه بر اشکال‌های متعددی که به آن وارد است، زمانی برای پرداخت به مستأجران تدبیر شده که دیگر به درد عموم مستأجرانی که بخش بزرگ جابه‌جایی آن‌ها در فصل تابستان است، نمی‌خورد.

از سوی دیگر با توجه به قیمت‌های بالای ودیعه و اجاره‌بها در کلانشهرها وام ۵٠ میلیون تومانی نمی‌تواند چندان کارگشا باشد، اما شاید برای  شهرهای کوچک مقدار مناسبی تأثیرگذار باشد. در واقع در شهرستان‌های کوچک به اندازه بسیار ناچیز کمک‌کننده خواهد بود، اما در کل بسته حمایتی قابل اعتنایی نیست که بتواند گرهی از کار مستأجران باز کند. متأسفانه دولت آن‌قدر دیر اقدام به اجرای همین طرح بی‌فایده کرد که فصل اجاره گذشته است. از سوی دیگر میزان سود یا کارمزدی که باید به نظام بانکی داده شود برای طبقه کارگر به هیچ وجه مناسب نیست. اگر کارگران قادر به پرداخت ۶٠٠ هزار تومان سود باشند همان را به صورت مستقیم به صاحبخانه می‌دهند.

از سوی دیگر ممکن است بسیاری از صاحبخانه‌ها موافق دریافت چنین تسهیلاتی نباشند، به دلیل نگرانی از شناسایی و اینکه بعضاً قراردادهای غیررسمی منعقد می‌کنند؛ بنابراین بیشتر صاحبخانه‌هایی که در حاشیه شهرها، قراردادهای غیررسمی می‌بندند اصولاً با قراردادهای با کد رهگیری و شفاف مشکل دارند؛ نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند و باز هم مستأجران تحت فشار خواهند بود.

بیشتر این دسته از صاحبخانه‌ها نگران شناسایی مسائل مالیاتی هستند؛ بنابراین علاقه‌ای به داشتن کد رهگیری و وارد شدن در چرخه ثبت رسمی ندارند و برای دریافت تسهیلات با مستأجر همکاری نمی‌کنند.

به هر حال دولت سود ۱۳درصدی برای تسهیلات در نظر گرفته است. در شرایطی که تورم بیداد می‌کند و کارگران و زحمتکشان جامعه حتی قادر به تأمین حداقل‌های خوراک خود نیستند، بهتر بود دولت تسهیلات قرض‌الحسنه به  مستأجران پرداخت می‌کرد. قطعاً مستأجرانی که درآمدهای معمولی و مکفی ندارند نمی‌توانند از پس این هزینه‌ها برآیند؛ بنابراین طرح اعطای وام به مستأجران از همین حالا شکست خورده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.