۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 714174

طلا در ماه اخیر نیز بالاترین رشد ماهانه قیمت یعنی ۱۱درصد را به ثبت رساند که این رقم در چهار سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

همه‌چی آرومه!

طلا در این هفته نیز در هشتمین هفته متوالی افزایش قیمت، طولانی‌ترین روند رشد قیمت از سال ۲۰۰۶ را تجربه کرد. اما تضعیف دلار در روزهای اخیر، سرمایه‌گذاران را به سوی سرمایه‌های امن دیگری سوق داده است. دلار آمریکا به پایین‌ترین حد در دو سال اخیر نزول کرده و در مسیر بزرگ‌ترین افت ماهانه در یک دهه گذشته قرار دارد و این امر طلا را که به این ارز قیمت‌گذاری می‌شود، برای دارندگان ارزهای دیگر ارزان‌تر کرده است. در برابر سبد سایر ارزهای رایج، ارزش دلار با ۰.۴ درصد کاهش به ۹۳.۴۱ رسید که پایین‌ترین سطح آن از ژوئن ۲۰۱۸ است.

طلا؛ آخرین پناهگاه سرمایه‌گذاران

تحلیلگران اقتصادی با اشاره به بحران کرونا و ارائه بسته‌های مالی توسط دولت‌ها اعلام کردند: در حال حاضر که دولت‌ها با بالا بردن سطح بدهی خود به علت ارائه بسته‌های مالی، ارزش ارزهای خود را پایین می‌آورند و نرخ بهره را در پایین‌ترین سطح تاریخ نگاه داشته‌اند، طلا به آخرین پناهگاه سرمایه‌گذاران تبدیل شده است.

اکنون تحلیلگران جهانی پیش‌بینی ۱۲ماهه خود برای قیمت هر اونس طلا را به ۲هزار و ۳۰۰دلار افزایش داده‌اند، در حالی که پیشتر پیش‌بینی می‌کردند قیمت طلا تا سال آینده به ۲هزاردلار برسد. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند نرخ بهره آمریکا باز هم کاهش می‌یابد که این موجب تقویت بیش از پیش قیمت طلا خواهد شد.

این در حالی است که عده زیادی از فعالان بازار اعتقاد دارند طلا در سال ۲۰۲۰ عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته است، ولی برای عبور از مرز مهم ۲هزار دلاری نیاز به تجدید قوا و ارزیابی نیروها دارد.

در کنار این، بازیگران سکه باور دارند دیگر از رشد سریع دلار مانند تیرماه در مردادماه خبری نبوده است، در نتیجه نیاز است با احتیاط بیشتری اقدام به خرید و فروش کنند و سرعت معاملات خود را با میزان تغییرات قیمتی دلار تا حدی هماهنگ نگه دارند. در واقع وقتی دلار رشد زیادی را به ثبت نمی‌رساند، سکه نیز از انرژی کافی برای پرتاب به سوی قیمت‌های بالاتر برخوردار نیست.

آن‌طور که محمد کشتی‌آرای، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر می‌گوید در کشورمان بازار طلا وضعیتی عادی دارد. به گفته وی، سیگنالی که ثابت می‌کند وضعیت در بازار عادی است، حباب سکه تمام بهارآزادی است. این حباب نه کوچک شده است و نه بزرگ پس روشن می‌کند بازار نه با فشار تقاضا روبه‌روست و نه با فشار عرضه، در نتیجه وضعیت بازار عادی است و اغلب افراد حاضر نیز به قصد سرمایه‌گذاری نسبت به خرید طلا اقدام می‌کنند.

این فعال صنفی می‌افزاید: به نظر می‌رسد تحت‌تأثیر نااطمینانی‌های رخ داده در بازارهای جهانی از یک‌سو و رشد منفی اقتصاد جهانی و تضعیف دلار در جهان از سوی دیگر به زودی سد مقاومتی قیمت طلا در بازارهای جهانی شکسته شود و هر اونس طلا به قیمتی بیشتر از ۲هزار دلار برسد. وی می‌گوید: چشم‌انداز بازار جهانی نشان می‌دهد قیمت‌ها در ایران نیز می‌تواند روندی افزایشی را داشته باشد. همان‌طور که در روزهای اخیر رشد قابل‌توجه قیمت در بازارهای جهانی سبب شد سکه بار دیگر به کانال ۱۱میلیون تومان بازگردد.

طلا، معاملات هفته گذشته را با قیمت حدوداً ۹۷۶هزار تومان آغاز کرد، اما تا پنجشنبه با بیش از ۱۰۰هزار تومان افزایش به گرمی یک‌میلیون و ۸۰هزار تومان صعود کرد. سکه امامی نیز طی این هفته ۸۰۰هزار تومان گران شد و از ۱۰میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۱۱میلیون و ۴۰۰هزار تومان رسید. قیمت سکه طرح قدیم هم در آخرین روز هفته با افزایش یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تومانی در مقایسه با نرخ شنبه، به ۱۰میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسید. در لحظه تنظیم این گزارش در بازار آزاد قیمت دلار ۲۳هزار و ۵۰۰ تومان است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.