رواج برخی از موضوعات بین مشاغل و صنوف مختلف همیشه موجب نارضایتی یا سردرگمی‌هایی می‌شود که در نهایت گلایه‌مندی‌هایی را از سوی مردم در پی داشته است.

ماجرای وقت‌های طلایی پزشکان چیست؟

در تازه‌ترین موضوعی که به نوعی شرایطی این چنینی دارد نحوه نوبت‌دهی برخی از پزشکان در سیستم اینترنتی و غیرحضوری آن‌هاست. گویا پدیده‌ای به اسم کاربر طلایی در سیستم نوبت‌دهی اینترنتی برخی از پزشکان رواج پیدا کرده که بیشتر مراجعه‌کنندگان آن را به عنوان وقت طلایی می‌شناسند. در این مورد بیمار یا همان کاربر با پرداخت مبلغی می‌تواند حتی از پزشکانی که گرفتن وقت‌های عادی آن‌ها چندین روز یا چند ماه به صورت عادی طول می‌کشد خیلی زود و حتی در لحظه وقت ویزیت بگیرد!

رواج این موضوع سبب شده تا خیلی از مردم نارضایتی‌هایی در راستای پرداخت پول اضافه بر میزان تعرفه پزشکان و دریافت وقت طلایی داشته باشند و آن را نوعی تضییع حقوق شهروندی بدانند.

اضافه پرداخت بیمار در وقت طلایی

یکی از شهروندان در این مورد به خبرنگار ما می‌گوید: چند روزی دنبال گرفتن وقت ویزیت یکی از پزشکان بودم. چند باری با مطب این دکتر تماس گرفتم تلفن مطب بیشتر مواقع روی منشی بود و کسی پاسخگو نبود از این طریق که نتیجه نگرفتم تصمیم گرفتم حضوری بروم و برای گرفتن وقت اقدام کنم. با کلی زحمت در شرایط فعلی به مطب دکتر مراجعه کردم که با جمله «تا چند ماه دیگر وقت نداریم» مواجه شدم، هر چه به منشی مطب اصرار کردم فایده‌ای نداشت و وقت ویزیت به من ندادند.

وی ادامه می‌دهد: با ناامیدی در حال خروج از مطب بودم که با بیمار دیگری برخورد کردم، از او پرسیدم شما هم برای گرفتن وقت از دکتر چند ماه صبر کردید پاسخش برای من خیلی جالب بود. او به من گفت من همین امروز وقت گرفتم و همین امروز هم ویزیت شدم. با تعجب پرسیدم چطور ممکن است؟ گفت اگر نوبت‌دهی اینترنتی را انتخاب و وقت طلایی درخواست کنید قطعاً به شما نیز برای امروز یا فردا وقت خواهند داد. نحوه نوبت گرفتن از سایتی که به من معرفی شد را پرسیدم همانجا از طریق اینترنت، همان کاری را که آن بیمار گفت انجام دادم گزینه کاربر ممتاز طلایی را انتخاب کردم. سیستم از من علاوه بر تعرفه ویزیت پزشک ۹۰ هزار تومان بیشتر گرفت و در همان روز ویزیت همان پزشک را به من داد! نمی‌دانستم باید خوشحال باشم که از دکتری که قرار بود چند ماه منتظر ویزیتش باشم به این راحتی وقت گرفتم یا اینکه ناراحت بابت پرداخت پول اضافه‌ای که حتی از ویزیت پزشک مورد نظر هم بیشتر بود!

فرد دیگر در این باره می‌گوید: اینکه یک بیمار که توانایی مالی بهتری دارد بتواند با استفاده از پول به قول خودشان وقت طلایی از پزشک بگیرد این نوعی تبعیض است. بیمار، بیمار است و برای پولدار و فقیر تفاوتی در بیماری‌شان نیست. اینکه بیماری با پول امتیاز بگیرد و بیمار دیگری نتواند، به نظرم ظلم در حق خیلی از مردم است آن هم در چنین شرایط اقتصادی که هم باید رنج بیماری را به دوش بکشند و هم این گونه بین پولدار و فقیر فرق گذاشته شود!

اصلاح فرهنگ و قانون در مراجعه به پزشکان

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در واکنش به این موضوع با اشاره به اینکه رواج سیستم نوبت‌دهی به صورت اینترنتی یکی از اتفاق‌های خوب در این عرصه به حساب می‌آید و توصیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به خصوص در شرایط فعلی، روی آوردن مردم به گرفتن نوبت اینترنتی است، می‌گوید: در حال حاضر بسیاری از مراکز درمانی دولتی از این موضوع برای نوبت‌دهی استفاده می‌کنند و مردم کمتر از سیستم‌های قدیمی از جمله حضوری و تلفنی بهره می‌برند.

دکتر علی بیرجندی‌نژاد ادامه می‌دهد: ضمن اینکه در مراجعه به پزشک اشکال‌های پیش زمینه‌ای وجود دارد که می‌بایست اصلاح شود؛ در درجه نخست در زمینه فرهنگ‌سازی باید این مقوله بین مردم جا بیفتد که برای هر مشکل جسمی نباید همان ابتدا به فکر نوبت گرفتن از فلان متخصص یا فوق تخصص بیفتند در حالی که بسیاری از مراجعاتی که به پزشکان متخصص و فوق تخصص انجام می‌شود در همان ابتدا با مراجعه به پزشک عمومی نیز قابل درمان و پیگیری است.

وی می‌افزاید: وقتی که این بحث بین مردم مرسوم شود حجم مراجعات به پزشکان متخصص و فوق تخصص کمتر می‌شود و نوبت گرفتن بیمارانی که واقعاً نیاز به مراجعه به سطوح بالای پزشکی دارند راحت‌تر می‌شود. مورد دومی هم که باید اصلاح شود این است که مانند خیلی از کشورها می‌بایست سیستم و اصول مدیریت بیماران در کشور ما نیز جدی گرفته شود که در این سیستم ۸۰ تا ۹۰ درصد از درمان‌ها در همان ابتدا توسط پزشک خانواده‌ای که در نزدیک‌ترین محل به سکونت آن‌ها هستند انجام می‌شود و بیمارانی که نیاز به معرفی به سطح تخصص داشته باشند توسط همان پزشک خانواده به متخصصان معرفی می‌شوند و چنانچه بیماری در سطح تخصصی نیاز به مراجعه به فوق تخصص داشته باشد مرحله بعد برایش در نظر گرفته می‌شود که این کار، هم موجب مدیریت هزینه‌ها می‌شود و هم اینکه از مراجعات و تجمعات بیش از پیش به یک پزشک خاص جلوگیری می‌شود. نبود مدیریت توزیع بیمار در کشور ما موجب می‌شود برخی پرشکان ناچار به دادن وقت‌های طولانی مدت، حضور بیشتر پزشک در مطب و کم شدن کارایی یک متخصص یا فوق تخصص شود که به نظر می‌رسد این موضوع باید اصلاح شود.

وی در خصوص دریافت مبالغ اضافه بر ویزیت برخی از پزشکان در سیستم نوبت‌دهی اینترنتی نیز اظهار می‌دارد: نرم‌افزارهای مختلفی در حوزه نوبت‌دهی اینترنتی فعال هستند که بیشتر مربوط به آن‌ها می‌شود که بایستی اعلام کنند بابت این خدمت چه تعرفه‌ای دارند و تا چه حد می‌توانند دریافتی داشته باشند. افراد فعال در این صنف بایستی در این مورد پاسخگو باشند اما آنچه معلوم و مشخص است اینکه باید رقم معقولی در نظر گرفته شود و مثل کادر پزشکی باید تعرفه‌ای برای آن‌ها مشخص شود.

امتیازی برای کاربران ممتاز طلایی

مدیرعامل یکی از سایت‌های اینترنتی نوبت‌دهی پزشکان نیز در این باره می‌گوید: کاربران فعال در سیستم نوبت‌دهی ما می‌توانند با پرداخت مبالغ ۱۵، ۴۰ یا ۹۰ هزار تومان به صورت سالانه در زمره کاربران ممتاز طلایی قرار بگیرند که از گرفتن نوبت یا انتقال نوبت از یک پزشک به پزشک دیگر استفاده کنند.

وی همچنین عنوان می‌کند: هر پزشک به طور مثال در روز ۳۰ نفر را ویزیت می‌کند که در این فهرست ۲۵ نفر با وقت عادی توانسته‌اند وقت بگیرند و به پزشک مراجعه کنند و پنج نفر دیگر به همان کاربران ممتاز تعلق می‌گیرد که کاربرانی که ممتاز طلایی ما باشند این امکان را خواهند داشت تا از این خدمتی که برایشان در نظر گرفته می‌شود استفاده نمایند.

وی مدعی می‌شود: هزینه‌ای که از بیمار برای وقت‌های طلایی دریافت می‌شود نه به حساب پزشکان می‌رود و نه به حساب مسئولان اداره‌کننده این سایت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.