شیراز- از بارش‌های سیل‌آسا و سیلاب‌هایی که بلایای طبیعی را در استان فارس رقم زدند که بگذریم حال برخی از افراد به دلیل بی توجهی به نکات ایمنی با شنا کردن در تأسیسات آبی و رودخانه‌های استان فارس بلاهایی را به جان می خرند که آمار آن برای مسئولان نگران کننده شده است.

رودخانه‌های فارس «جان می‌دهند» و «جان می‌گیرند»

قدس آنلاین-گروه استان ها: بر اساس گزارش‌های سازمان پزشکی قانونی کشور تعداد ۹۸ نفر در استان فارس  طی سال ۱۳۹۸ براثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به سال پیش از آن روند رو به رشدی را نشان می‌دهد. 

جوانان قربانی تابستانه رودخانه‌ها

معمولاً با شروع فصل گرما شاهد شنا کردن برخی از جوانان و نوجوانان در رودخانه‌ها، استخرها، کانال‌های آب و سدهای خاکی هستیم،  بیشترین آمار غرق‌شدگی نیز در ماه‌های تابستان تیر، مرداد و شهریورماه گزارش می‌شود در این راستا پزشکی قانونی  استان فارس هم  بیشترین غرق‌شدگی را در گروه سنی کودکان، نوجوانان و جوانان و بیشترین فوتی را در رودخانه‌ها اعلام کرده است.

ایمنی پایین رودخانه‌ها، وجود سنگ و اشیای تیز و برنده در مسیر رودخانه و مشخص نبودن گودی و ژرفای  بستر رودخانه‌ها  و مهم‌تر از همه عدم آشنایی با فنون شنا ازجمله مواردی است که باعث می‌شود تن سپردن به آب رودخانه‌ها مساوی با مرگ باشد.

رودهایی که جان می‌گیرند

رودخانه «کُر» که از مناطق شمال و غرب استان فارس سرچشمه می‌گیرد و در مسیر پایین‌دست ده‌ها آبگیر، رودخانه و استخرهای فراوان کشاورزی را پر آب می‌کند، منطقه گردشگری تنگ براق شهرستان اقلید، دریاچه سد درودزن در شهرستان مرودشت و آبراهه‌های منشعب از آن، رودخانه فهلیان در شهرستان ممسنی، برم‌های پر آب منطقه خان زنیان شیراز، رودخانه شش پیر و سایر آبگیرها و رودهای شهرستان سپیدان ازجمله مکان‌هایی هستند که گزارش‌های مختلف از غرق‌شدگی در آن داده‌شده است.

۳۹ نفر جان باختند

بر اساس آمار مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سه‌ماهه نخست سال ۹۹ تعداد ۳۹ نفر نیز براثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند.

بر اساس گزارش‌های سازمان پزشکی قانونی کشور، ۹۸ نفر در استان فارس  طی سال ۱۳۹۸ براثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به سال پیش از آن روند رو به رشدی را نشان می‌دهد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیست به بالا بودن شمار غرق‌شدگی در استان فارس هشدار داده و می گوید: غرق‌شدگی یکی از مشکلات جدی سلامت و بهداشت عمومی به‌ویژه در فصل تابستان است.

دکتر عبدالرسول همتی بیشترین موارد غرق‌شدگی استان را از شهرستان‌های اقلید، مرودشت، سپیدان، منطقه خان زنیان شیراز و ممسنی اعلام می‌کند.

وی بیشترین عامل غرق‌شدگی در استان فارس را رودخانه، سد، کانال، استخرهای کشاورزی و باغ‌ها عنوان کرد و ادامه داد: در همین راستا و با توجه به آغاز فصل گرما و   شنا در دریاها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها به‌ویژه در گروه جوانان، پویش«نه به  غرق‌شدگی» از سوی وزارت بهداشت آغازشده است.

شنا ممنوع

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس نیز در ایت رابطه  هشدار داد: شنا در آبگیرها و تأسیسات آبی این استان همچون بازی با مرگ است.

محمدرضا ارجمند می افزاید: افراد زیادی به خاطر علاقه‌مندی به شنا در این مکان‌ها قربانی شرایطی شده‌اند که تصور آن را هم نمی‌کردند، شرایطی که حتی ماهرترین شناگران هم به آن آشنا نیستند.

وی با هشدار و یادآوری بازدارندگی شنا در آبگیرهای استان فارس گفت: بارها درباره بازدارندگی شنا در آبراهه‌های آبیاری، آبگیرها  و دریاچه سدها هشدار داده‌شده اما بازهم شاهد بی‌توجهی به این هشدارها و حوادث غرق‌شدگی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.