۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 714306

آن‌ها که میانسالی را می‌گذرانند، به خوبی این تک مضراب پدران یا پدربزرگ‌هایشان را به یاد دارند که: سیاست پدر و مادر ندارد. وقتی جوان تر هستید و این جمله طلایی را از بزرگ تری به عنوان رهنمود می‌شنوید، آن را پیش پا افتاده می‌پندارید.

قدس آنلاین: آن‌ها که میانسالی را می‌گذرانند، به خوبی این تک مضراب پدران یا پدربزرگ‌هایشان را به یاد دارند که: سیاست پدر و مادر ندارد. وقتی جوان تر هستید و این جمله طلایی را از بزرگ تری به عنوان رهنمود می‌شنوید، آن را پیش پا افتاده می‌پندارید. نظیر بسیاری از تجربه و توصیه‌های ارزشمند، به سادگی از کنارش می‌گذرید و... اما یکی دو دهه بعد وقتی خودتان در کوران برخی موضوعات سیاسی به خود می‌آیید، به عمق این جمله پندآموز پی می‌برید. بگذارید بیهوده قصه را پیچیده نکنم و نمونه‌ای ساده را برایتان تشریح کرده و به نتیجه برسانم، در این داستان پرکشش هیچ طرف منازعه قهرمان قصه نیست! قهرمان انتخاب درست شماست.

نزدیک یک ماهی است که فضای رسانه‌ای و مجازی ما پر شده است از پلیس بازی‌ها و ادعاهای عده‌ای که درصدد مچ‌گیری‌اند. آن‌ها هزاران صفحه سند و مدرک، صدها کتاب، هزاران وبسایت و انبوهی از جراید و مجلات قدیم و جدید را زیر و رو کرده‌اند تا ثابت کنند مدرک و سوابق فلان مسئول با ادعاهای او مطابقت ندارد و برآنند که عدالت و شفافیت حکم می‌کند تا وی عزل شود. در مقابل عده‌ای دیگر نیز به همین سیاق اسناد و مدارکی به هم زده‌اند تا ثابت کنند ادعای گروه اول صحت ندارد و بدتر آنکه یکی دوجین از مسئولان بسیار عالی مقام تر از شخصی که مورد هدف آن‌هاست، اوضاع مدارک و سوابق کاریشان بسیار افتضاح‌تر است و می‌پرسند چرا شما که تا این حد عاشق شفافیت و عدالت هستید، در زمان خود به سراغ مدارک جعلی این جماعت نرفتید؟ یا مهم تر، چرا حالا نمی‌روید؟ و چرا تنها سوابق این یک نفر برایتان آنچنان مهم شده که هفته‌هاست تمام همت خود را صرف آن کرده‌اید؟ در حدی که از تاریخ فونت‌شناسی و استناد به آن نیز بهره بردید. روش‌هایی که باید آن‌ها را ثبت و در علم جزا و جرم‌شناسی تدریس کرد.

باری حقیقت این است که با تأسف تماشاگران عادی این عرصه که برخلاف سینه چاکان دو گروه، گول بازی آن‌ها را نخورده و به نفع هیچ کدام از دو سوی دعوا به دنبال سند و مدرک، رگ گردنشان باد نکرده و در این زد و خورد تنها گوشه‌ای نشسته‌اند، حالا خوب می‌دانند که هیچ کدام این ها را عشق عدالت هلاک نکرده است. در همین ستون هفته پیش ماجرایی را درباره انحراف خط لوله گاز از جنوب به سمت استان کرمان چیزهایی نوشتم و شرح دادم که این تغییر بی‌دلیل هزینه‌ای چند میلیارد دلاری را به مردم تحمیل می‌کند. اما هیچ کدام از طرفین ککشان هم نگزید. طی این مدت موضوعات سرشار از فساد، حتی مرتبط با همین ماجرا یعنی جعل مدرک نیز علنی شد که در نوع خود بی‌نظیر و تکان دهنده بود. اما سینه چاکان عدالت و شفافیت کمترین درنگی در آن نکردند و همچنان همان فرد و همان مدرک خاص برایشان مسئله است. می‌خواهند او را به زیر بکشند. مدافعان نیز به این خبر وقعی ننهادند. بله! خبر این بود که یکی و شاید بزرگ ترین جاعل مدرک در تاریخ ایران دستگیر شد. او در این سال‌ها بیش از ده‌ها هزار مدرک تحصیلی قلابی ساخته و پرداخته و با تأسف عده‌ای از مشاهیر و سرشناس‌ترین چهره‌های هنری و سیاسی مملکت هم در شمار خریداران مدارک او بوده‌اند.

حیرت‌آور آنجاست که قاضی پرونده می‌گوید؛ هزینه جعل مدارک مدیران ارشدی که او برایشان مدارک عالی جعل کرده، توسط همان سازمان و مرکزی که در آنجا رئیس بوده‌اند، پرداخت شده است. جالب نیست که سینه چاکان شفافیت به جای افشا و پیگیری این خبر بهت‌آور و انتشار لیست تمام دزدان مدرک، هنوز دنبال سوابق و نمره معدل و... یک نفرند و علاقه‌ای به شکافتن و روشن شدن زوایای این پرونده ندارند؟ این است که می‌گویند سیاست پدر و مادر ندارد و درست هم می‌گویند. مراقب باشید در این دعواهای سیاسی ندانسته و به عشق عدالت، ابزار دست گروهی علیه گروهی دیگر نشوید!

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.