سرانجام موعد انتخابات زودهنگام در عراق اعلام شد. مصطفی‌الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در یک سخنرانی تلویزیونی، زمان انتخابات پارلمانی را ۶ ژوئن ۲۰۲۱ (۱۶ خرداد ۱۴۰۰) تعیین کرد.

تعیین تاریخ انتخابات عراق

قدس آنلاین: سرانجام موعد انتخابات زودهنگام در عراق اعلام شد. مصطفی‌الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در یک سخنرانی تلویزیونی، زمان انتخابات پارلمانی را ۶ ژوئن ۲۰۲۱ (۱۶ خرداد ۱۴۰۰) تعیین کرد. الکاظمی همچنین به برگزاری انتخاباتی شفاف و به دور از هرگونه دخالت متعهد شد. وی همچنین با رئیس و اعضای کمیساریای عالی انتخابات عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. او در این دیدار تأکید کرد دولت با جدیت، برگزاری این انتخابات را پیگیری می‌کند و این موضوع یکی از اهداف اصلی برنامه دولت است. وی همچنین تأکید کرد دولت آماده تأمین همه نیازها و اختصاص اموال لازم و تأمین امنیت برای برگزاری انتخاباتی بر اساس معیارهای بین‌المللی است. الکاظمی همچنین از مجلس عراق خواست هرچه سریع‌تر قانون انتخابات را تصویب کند.

همزمان با این خبر، گروه‌های سیاسی عراقی با صدور بیانیه‌هایی جداگانه از اقدام «مصطفی الکاظمی» استقبال کردند.

ائتلاف النصر با صدور بیانیه‌ای ضمن استقبال از این اقدام تصریح کرد: امیدواریم همه نهادها و گروه‌های سیاسی با همبستگی برای هموارسازی موانع مربوط به قانون انتخابات و عملکرد کمیساریا و اقدام‌های دولتی تضمین‌کننده انتخابات آزاد و سالم و به دور از وصایت، تسلط و تقلب تلاش کنند.

ائتلاف النصر در ادامه تأکید کرد: اعتبار تمام ساختار سیاسی در گرو فرایند انتخابات آتی و میزان سالم بودن آن و انعکاس اراده ملت و آرمان‌هایش و نیز تشکیل دولت ملی فعال و قادر به ترسیم روندهای ویژه در خدمت به مردم و کشور است.

نعیم العبودی، سخنگوی فراکسیون صادقون وابسته به عصائب اهل الحق هم با انتشار توییتی نوشت: انتخابات زودهنگام گام مثبت و کارسازی خواهد بود، زیرا وزن سیاسی هر یک از احزاب و فراکسیون‌ها را مشخص خواهد کرد و وهم و خیال موجود در شبکه‌های اجتماعی را از میان خواهد برداشت.

العبودی در پایان اظهار کرد: ما از همه کسانی که خواهان اصلاح و تغییر مثبت شرایط هستند، می‌خواهیم در انتخابات مشارکت پررنگ داشته باشند، همچنین باید موضوع فراکسیون اکثریت را پیش از انتخابات حل و فصل کرد تا از تکرار مشکلات گذشته جلوگیری به عمل آید.

سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق هم در این زمینه اظهار کرد: تعیین موعد اجرای انتخابات از سوی نخست‌وزیر گامی موفق و در مسیر صحیح و نشانه جدیت دولت در عمل به وعده‌هایش است، از نهادهای قانون‌گذاری می‌خواهیم با کمک به دولت، روند تصویب قانونی شایسته برای انتخابات را تسریع بخشند تا ضامن اجرای شفاف و عادلانه انتخابات و بیانگر اراده ملت به دور از فشارها و سیاسی‌کاری‌ها باشد.

محمد الغبان، رئیس فراکسیون فتح در پارلمان عراق هم تصریح کرد: ائتلاف فتح به همراه سایر فراکسیون‌های سیاسی در جهت تکمیل قانون انتخابات و دادگاه فدرال برای فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات در موعد مقررش اقدام خواهد کرد. وی همچنین از پیشنهاد ائتلاف فتح مبنی بر برگزاری انتخابات در ماه آوریل سال آینده به‌خاطر مناسب بودن شرایط آب و هوایی و پیش از ماه رمضان خبر داد.

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق اما در موضعی متفاوت خواستار برگزاری انتخابات «زودهنگام‌تر» شد و در توییتی نوشت: دولت‌های متوالی، برنامه دولت و کابینه خود را اجرا نکردند و اقدامی فراتر از سطرهای نوشته شده [در این برنامه اعلامی] انجام ندادند و این امر موجب تداوم اعتراض‌های مردمی به دلیل کاهش خدمات و فراهم نشدن شرایط یک زندگی باعزت شد. برای عراق و وفاداری به فداکاری‌های مردم این کشور، ما خواستار برگزاری انتخاباتی (زودتر از موعد اعلام شده) و برگزاری نشست فوق‌العاده و علنی با حضور رؤسای قوای سه‌گانه کشور و گروه‌های سیاسی هستیم تا اقدام‌های قانونی لازم بر اساس ماده ۶۴ قانون اساسی که تنها روند قانونی برگزاری انتخابات زودهنگام است انجام شود. همه باید در خصوص اختیارات خود هوشیار باشند و به مسئولیت‌های خود در قبال ملت عمل کنند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق هم با انتشار بیانیه‌ای از فراخوان نخست وزیر این کشور برای برگزاری انتخابات عراق در 6 ژوئن 2021 استقبال کرد. در این بیانیه آمده برگزاری انتخابات به معنای تحقق یکی از اصلی‌ترین مطالبات ملت عراق برای رسیدن به ثبات و دموکراسی بیشتر در عراق است و تأکید شده سازمان ملل آماده کمک و مشورت فنی به هر نحوی که دولت عراق بخواهد برای تضمین انتخابات آزاد و شفافی است که اعتماد ملت در آن برانگیخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.