از ابتدای ظهور کرونا تاکنون شمار قابل توجهی از پزشکان، پرستاران و اعضای تیم سلامت و مراکز درمانی نیز مانند سایر مردم به کووید۱۹ مبتلا و با این ویروس منحوس دست و پنجه نرم کرده‌اند حتی برخی از آنان جان خود را از دست داده‌اند، بنابراین کرونا با کسی شوخی ندارد.

برای درمان کرونا از فضای مجازی نسخه‌پیچی نکنید

پروین محمدی/

از ابتدای ظهور کرونا تاکنون شمار قابل توجهی از پزشکان، پرستاران و اعضای تیم سلامت و مراکز درمانی نیز مانند سایر مردم به کووید۱۹ مبتلا و با این ویروس منحوس دست و پنجه نرم کرده‌اند حتی برخی از آنان جان خود را از دست داده‌اند، بنابراین کرونا با کسی شوخی ندارد.

باخبر شدیم دکتر مسعود خانی، مدیر سختکوش بیمارستان شهید کامیاب مشهد که سال‌ها در جبهه حق علیه باطل جنگیده و این بار به جنگ با ویروس کرونا رفته، پس از یک ماه درمان و بستری، خوشبختانه بهبود یافته و به محل کار خود بازگشته است تا خدمت به بیماران را در جبهه سلامت ادامه دهد.

گفت‌وگو با دکتر خانی به عنوان کسی که هم پزشک است و با بیماران زیادی روبه‌رو بوده و هم بیماری کرونا را تجربه کرده و آن را شکست داده می‌تواند برای پیشگیری ما از ابتلا به کرونا مفید و مؤثر باشد، پس با هم می‌خوانیم.

کرونا قوی‌تر از بیماری‌های دیگر

به اعتقاد مدیر بیمارستان سوانح شهید کامیاب مشهد بیماری کرونا بسیار قوی است و بیشتر از بیماری‌های دیگر اذیت می‌کند. از این رو بهتر است اگر بیمار به نوع خفیف یا متوسط بیماری مبتلا شده و باید در منزل درمان شود پیش از هر چیز استرس و نگرانی را از خود دور کند.

اگر حالش بدتر می‌شود و به یک پزشک دسترسی دارد او را انتخاب (پزشک معالج همیشگی یا پزشک خانواده یا...) و زیر نظر همان پزشک مداوا را ادامه دهد و از این شاخه به آن شاخه نرود و نظرات مختلف را در درمان خود دخالت ندهد. زیرا با توجه به تیپ بیماری کرونا و شخصی که مبتلا می‌شود بیماری فرق می‌کند و به راحتی یک پزشک می‌تواند آن را کنترل نماید، مگر اینکه علایم شدید و نیاز به بستری در بیمارستان باشد که تبعاً مراقبت‌های بیمارستانی در مرکز درمانی برای بیمار انجام خواهد شد.

فضای مجازی ممنوع

دکتر خانی به پیام‌های نامعتبر پزشکی در فضای مجازی اشاره و خاطرنشان می‌کند: در زمانی که بیمار زیر نظر یک پزشک است به هیچ وجه نباید از روش‌های درمانی فضای مجازی استفاده و تداخل در روند درمانی خود ایجاد کند و اگر حتی همکاران پزشک ما بعضاً در فضای مجازی می‌گویند به نظر من فلان قرص را بخورید یا نخورید اصلاً توجه نکنند و بهبودی خود را به تأخیر و خطر نیندازند.

چون من به عنوان یک پزشک که سال‌ها در مراکز درمانی متفاوت مشغول به درمان بیماران بوده و خود نیز کرونا را تجربه کرده‌ام معتقدم با توجه به تیپ بیماری فرد، علایمی که دارد، بیماری‌های زمینه‌ای که داشته و یا... درمان‌ها متفاوت خواهد بود که هر پزشکی که بیمار زیر نظر اوست بهتر می‌تواند پروتکل درمانی مناسب را انتخاب و اجرا کند.

تأثیر روحیه خوب در درمان کرونا

وی با بیان اینکه بیماری کرونا فازهای متعددی را در بیمار طی می‌کند، تصریح می‌کند: در طول کرونا بیمار فازهای مختلفی را سپری می‌کند و دچار افسردگی و ناامیدی می‌شود که داشتن روحیه قوی برای بهبودی بسیار مؤثر است.

بنابراین بهتر است بیمار روحیه قوی داشته باشد و به خودش انرژی بدهد و هرگز ناامید نشود و در برابر کرونا کوتاه نیاید.

مسئله دیگر که خیلی مهم است اینکه در زمان بیماری فعالیت خود را به حداقل برساند.

تلفن همراه خود را خاموش کند و در مدت درمان پاسخ احوالپرسی و... را ندهد زیرا صحبت کردن انرژی بیمار را به شدت کم می‌کند و روند درمان را با تأخیر روبه‌رو خواهد کرد.

 سنگ تمام سیستم درمان

دکتر خانی به ظرفیت بالای حوزه سلامت در مشهد اشاره و می‌گوید: کرونا بار سنگینی به دوش سیستم بهداشت و درمان گذاشته و انصافاً تا جایی که امکان داشته حتی کارکنانی که مبتلا به کرونا و زیر سرم بودند باز هم به بیماران خدمت داده‌اند و اکنون هم با تمام امکانات در کشور به خصوص مشهد با تمام توان خدمات لازم را به بیماران کرونایی ارائه می‌دهند و با وجود وضعیت قرمز و شرایط سخت هیچ بیماری از خدمات لازم محروم نشده است.

از این رو همکاری مردم و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط همه افراد جامعه می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به کرونا کمک کند و مقابله با کووید۱۹ را میسر سازد.

همکاری خیران

مدیر بیمارستان شهید کامیاب مشهد از حضور و مشارکت خیران و اعضای شورای مشارکت‌های مردمی این مرکز درمانی در کمک به بیماران کرونایی قدردانی کرد و گفت: با اینکه در شرایط فعلی کمک‌ها ضعیف‌تر شده اما خیران کمک‌های زیادی تاکنون به بیمارستان و بیماران کرونایی داشته‌اند به طوری که علاوه بر کمک در پروژه‌های این مرکز با راه‌اندازی همراه‌سرای بیمارستان و پذیرش همراهیان بیمار که اغلب تصادفی و بی‌جا و مکان هستند تاکنون کمک زیادی به بیماران کرده‌اند. در حال حاضر نیز حتی می‌توانند صدقه جاریه خود را به حساب بیمارستان واریز کنند تا برا ی بیمارانی که واقعاً نیازمند هستند و قدرت تأمین هزینه‌های درمانی خود را ندارند استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.