رئیس اتحادیه صنف قماش فروشان مشهد گفت: خوشبختانه با ترویج استفاده چادرهای ایرانی در کشور و با تبلیغاتی که از طریق نهادها، ارگان‌ها و ادارات دولتی صورت می‌گیرد، رفته رفته مصرف چادرمشکی ایرانی بیش‌تر شده و با توجه به افزایش نرخ ارز، چادرهای خارجی مقرون‌ به ‌صرفه نبوده و همین موضوع کمک بیش‌تری به مصرف پارچه‌های داخلی کرده ‌است.

کارخانجات داخلی برنده رقابت در تولید چادر مشکی هستند

به گزارش قدس آنلاین، مجید شادمهر در خصوص مقایسه کیفیت چادرمشکی ایرانی با نمونه‌های خارجی، اظهار کرد: کیفیت چادرهای مشکی داخلی مطلوب است، اما به کیفیت چادرهای ژاپن نمی‌رسد، با این وجود در رقابت با چادرهای تولید کره و اندونزی قرار دارد و خوشبختانه روز به ‌روز در حال پیشرفت تکنولوژی داخلی در این صنعت هستیم. به ‌تازگی نخ‌های مرغوب‌تری برای تولید این چادرها استفاده می‌شود و در حال حاضر حدود ۳۰ درصد پارچه‌های چادرمشکی بازار را پارچه‌های ایرانی تشکیل می‌دهند.

وی افزود: خوشبختانه با ترویج استفاده چادرهای ایرانی در کشور و با تبلیغاتی که از طریق نهادها، ارگان‌ها و ادارات دولتی صورت می‌گیرد، رفته رفته مصرف چادرمشکی ایرانی بیش‌تر شده و با توجه به افزایش نرخ ارز، چادرهای خارجی مقرون‌ به ‌صرفه نبوده و همین موضوع کمک بیش‌تری به مصرف پارچه‌های داخلی کرده ‌است. در حال حاضر در این رقابت، برنده کارخانجات داخلی هستند، البته امیدواریم این موضوع منجر به سوءاستفاده نشده و قیمت پارچه‌های داخلی به قدری بالا نرود که مردم مجددا به خرید اجناس خارجی تشویق شوند.

هر قواره چادر مشکی ایرانی ۱۴۵ هزار تومان، اما کره‌ای ۲۰۰ هزار تومان به بالا است

رئیس اتحادیه صنف قماش‌فروشان مشهد در خصوص مقایسه قیمت چادرمشکی ایرانی با نمونه‌های خارجی عنوان کرد: در حال حاضر چادر مشکی ساده تولید داخل کشور، قواره‌ای ۱۴۵هزارتومان قیمت دارد، این در حالی بوده که قیمت جنس‌های کره‌ای مشابه از ۲۰۰ هزارتومان به بالا است. خوشبختانه در حال حاضر کارخانجات داخلی در تولید چادرهای گل‌دار نیز موفق هستند و کیفیت طرح گل‌های آن، روز به ‌روز بهتر می‌شود.

شادمهر خاطرنشان کرد: اقداماتی به ‌صورت جسته و گریخته در داخل استان نیز در زمینه تولید چادرمشکی انجام می‌شود، اما به نتیجه نرسیده ‌است. علت این است که پارچه‌های چادرمشکی باید با کیفیت و دقت بافت بالا تولید شود و کیفیت رنگی که استفاده می‌شود، باید فوق استاندارد باشد که ترکیب و درآوردن این رنگ، زحمت بسیاری دارد.

هنوز تصمیم مشخصی برای تامین پارچه فرم مدارس در سال آینده اتخاذ نشده است

وی در خصوص تامین پارچه برای تولید فرم مدارس، تصریح کرد: هنوز تصمیم مشخصی برای تامین پارچه برای فرم مدارس در سال آینده اتخاذ نشده، اما اگر دستوری از سمت مقامات بالا خصوصا آموزش‌ و پرورش برسد، این قابلیت وجود دارد تا در کم‌ترین زمان مصرف مانتو و شلوار آموزشگاه‌ها و مدارس را از پارچه‌های باکیفیت ایرانی فراهم کنیم و هیچ مشکلی در این زمینه وجود دارد.

رئیس اتحادیه صنف قماش‌فروشان مشهد درخصوص ثابت بودن قیمت منسوجات، گفت: قیمت منسوجات افزایش چندانی پیدا نکرده، از طرفی باید خوشحال بود که با قیمتی مناسب به دست مصرف‌کننده می‌رسد و از طرفی مقداری نیز این نگرانی وجود دارد که با توجه به افزایش هزینه‌های کارخانجات اعم از هزینه الیاف، کارگر، بیمه و...، ممکن است ناامیدی در تولیدکنندگان داخلی ایجاد شود که تولید برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

واحدهای پارچه‌فروشی اطراف حرم کاملا تعطیل هستند

شادمهر ادامه‌داد: یکی از دلایلی که منسوجات افزایش قیمت نداشته، کم‌شدن مصرف آن در سطح جامعه به دلیل تعطیلی مجالس و تالارها است. در سطح شهر، واحدهایی که نزدیک حرم ‌مطهر هستند و فعالیت آنان وابسته به رفت‌وآمد زوار امام رضا(ع) است، کاملا تعطیل بوده و واحدهای داخل شهر با ظرفیت فروش بسیار پایین‌تر نسبت به قبل فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر صنف قماش‌فروشان شدیدا تحت فشار بوده و خوشحال هستیم که افرادی با تجربیات و سابقه دیرینه در این صنف فعال هستند، چراکه اگر افراد نوپایی در این صنف فعال بودند که توقع برداشت یک‌شبه از این فعالیت را داشتند، قطعا همه ناامید شده و شغل خود را تغییر می‌دادند.

صنف پارچه‌فروشان باید جزو صنوف آسیب‌پذیر شناخته‌شوند

رئیس اتحادیه صنف قماش‌فروشان مشهد در خصوص لزوم قرار گرفتن صنف پارچه‌فروشان در رسته‌های آسیب‌پذیر کرونایی، عنوان کرد: متاسفانه صنف قماش‌فروشان پس از تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌ها و خیاطی‌ها، بیش‌ترین آسیب را از کرونا دیده، اما در مرحله کارشناسی صنوف آسیب‌پذیر، متاسفانه صنف پارچه از قلم افتاده که این موضوع به دلیل عدم آگاهی افرادی است که در این زمینه تصمیم‌گیری کرده‌اند.

شادمهر اضافه کرد: زمانی که پوشاک جزو صنوف آسیب‌پذیر شناخته‌شده، پارچه که زیرمجموعه‌ای از آن بوده نیز لازم است جزو صنوف آسیب‌پذیر شناخته شود و اگر پارچه تولید نشود، تولید پوشاک نیز مختل خواهد شد. امیدواریم مسئولان مربوطه اقدام اصولی‌تر و عالمانه‌تری انجام دهند و اگر قرار است کمکی انجام شود، بهتر است به اصنافی کمک شود که بیش‌ترین آسیب به آن‌ها وارد شده ‌است.

وی با اشاره به لزوم اقدام حمایتی مالیاتی دولت، تصریح کرد: در حال حاضر واحدها باید برای تقدیم اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند و تاکنون مسئولان و دارایی هیچ توجهی به این موضوع نداشته‌اند. صنفی که تقریبا حدود ۸ ماه تعطیل بوده، همانند سال‌های گذشته توانایی پرداخت مالیات را ندارد و هیچ اقدام حمایتی در این زمینه انجام نگرفته‌ است. ما نیز تمایل داریم که مالیات خود را بپردازیم، اما به شرط اینکه توانایی پرداخت آن را داشته‌ باشیم و افراد احساس کنند که این مالیات، مالیات بر درآمد است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.