رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد درخصوص فرونشست‌های زمین گفت: ساخت تونل انرژی بسیاری از مشکلات را برطرف می‌کند، زیرا در این تونل‌ها قابلیت‌ بازدید و بازبینی، کنترل و نظارت تاسیسات همواره وجود دارد که البته ساخت این تونل‌ها هزینه هنگفتی خواهد داشت.

برای جلوگیری از فرونشست‌های زمین به تونل انرژی نیاز داریم

به گزارش قدس آنلاین، بتول گندمی، در خصوص فرونشست‌های زمین در خیابان امام رضا، اظهار کرد:  دو کال شهرستانی و همچنین بخشی از کال قره‌خان از خیابان‌امام‌رضا ‌(ع)  عبور می‌کند و طلاقی بین این دو نیز در آنجا وجود دارد. همچنین در این خیابان خطوط انتقال آب، گاز، برق و مخابرات هسته مرکزی شهر و نیز خطوط لوله آب شهرداری که برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند را داریم. خط انتقال  فاضلاب هم از این مسیر عبور می‌کند.

هر چهار ماه یک فرونشست زمین در تقاطع خیابان دانش داریم

وی افزود: در طول چندین دهه  بخشی از این تاسیسات به مرور زمان دچار فرسودگی شده است که همین امر این قسمت از شهر را دچار مسأله کرده است. همچنین در این  محدوده خط سه قطار شهری در حال اجرا است که  یکی از دغدغه‌هایی که در این بخش از شهر وجود دارد، همین عوامل است که  باعث فرونشست زمین به خصوص در تقاطع خیابان دانش شده است و حدودا هر چهار ماه یک بار اتفاقی در این قسمت رخ می‌دهد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه ساخت تونل انرژی در قانون پیش‌بینی شده است و براساس آن همه شرکت‌های خدمات شهری باید تاسیسات خود را از این تونل عبور دهند، بیان کرد: ساخت تونل انرژی بسیاری از مشکلات  را برطرف می‌کند، زیرا در این تونل‌ها قابلیت‌بازدید و بازبینی، کنترل و نظارت تاسیسات همواره وجود دارد. البته ساخت این تونل‌ها هزینه هنگفتی دارد، اما دغدغه‌هایمان را در این محور پرتردد شهری که نگرانی در آن زیاد است را برطرف خواهد کرد.

وی ادامه داد: ساخت این تونل انرژی اساسی‌ترین کاری است که باید انجام شود که در قانون هم بر اجرای آن تاکید شده است.  این تونل در قسمتی از منطقه ثامن و بخشی از طرح میدان شهدا اجرا شده، اما متاسفانه شرکت‌های خدماتی هنوز تاسیسات خود را به این تونل منتقل نکرده‌اند و برای بهره‌برداری از آن حرف و حدیث‌هایی دارند. این عدم همکاری می‌تواند چنین مسائل و مشکلاتی را برای شهر و شهروندان به دنبال داشته باشد. همچنین هزینه‌های سنگینی برای مدیریت شهری دارد و خواهد داشت و حتی ممکن است این نشست‌ها در زمانی اتفاق بیفتد که تردد شهروندان زیاد باشد و شاهد آسیب‌های جانی غیر قابل جبران باشیم.

گندمی با بیان اینکه «از همه حوزه‌های خدماتی و مدیریت شهری در خواست دارم که به سمت اجرای یک کار اساسی بروند»، گفت: باید به فکر کار اساسی باشیم تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم،  زیرا فرونشست اخیر در خیابان دانش به دلیل  نشت لوله‌های آبفا و شکست در دو خط لوله ۴۰۰ و۶۰۰ بود که این امر باعث‌ شده بود حجم بالایی از آب همراه با خاک وارد ایستگاه در حال ساخت مترو شود.

 تونل انرژی باید در هسته مرکزی  شهر ساخته شود 

وی خاطرنشان کرد: در این بخش از شهر مسأله زیاد وجود دارد و نمی‌توانیم دستگاه خدماتی خاصی را متهم کنیم.   همه باید دست به دست هم بدهند تا تونل انرژی در هسته مرکزی  شهر مشهد ساخته شود تا بتوانیم دغدغه‌ها را برطرف کنیم، شهرداری در مناطقی که کال‌ از آن قسمت عبور می‌کند را  مرتب بازنگری کند و اگر نیاز به تقویت سازه‌ها باشد این کار صورت بگیرد. البته شهرداری در چند سال گذشته چندین بار این کار را انجام داده است، اما نیاز داریم این کار با فوریت مجدد انجام شود. این دغدغه‌ها بسیار مهم هستند، زیرا ممکن است هر لحظه با یک فرونشست، سرنشینان خودرو یا اتوبوسی دچار مسأله شوند که این امر همیشه نگران‌کننده است.

گندمی افزود: موضوع مهم دیگری که باید حتما به آن توجه شود  این است که یک نقشه جی. ‌آی. سی (Gis)از تاسیسات زیر زمین داشته باشیم، زیرا وجود این نقشه سبب می‌شود تا در مواقع بحران سرعت ورود، ارائه خدمات و کیفیت خدمات توسط حوزه بحران بالا رود. خوشبختانه همه دستگاه‌های خدماتی داده لازم را دارند و اگر این داده در اختیار سازمان فاوا قرار گیرد این مهم نیز محقق می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.