جمعی از مداحان کشور در حمایت از فرمایشات اخیر رهبر فرزانه انقلاب در خصوص برگزاری جلسات عزاداری محرم و لزوم پیروی از دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا بیانیه دادند.

بیانیه ۴۹ مداح اهل بیت: هیأت‌ها را مطابق نظر کارشناسان بهداشت برگزار می‌کنیم

قدس آنلاین: جمعی از مداحان کشور در حمایت از فرمایشات اخیر رهبر فرزانه انقلاب در خصوص برگزاری جلسات عزاداری محرم و لزوم تبعیت از دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا بیانیه دادند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

یا دافع البلایا

بموالاتکم علّمنا الله معالم دیننا و اصلح ما کان فسد من دنیانا
(فرازی از زیارت «جامعه کبیره»)

در این چند ماه اخیر، همه ما در معرض ابتلا و آزمون دشواری قرار گرفته‌ایم؛ شیوع مرگبار بیماری ناشناخته‌ای که عجز و ناتوانی بشر را به رخ کشیده و روال روزمره حیات فردی و اجتماعی را در سراسر جهان دچار اختلال کرده است. تعطیلی موقت مشاهد مشرفه، مساجد، محافل و مجالس دینی به‌جهت کنترل بیماری یکی از پیامدهای این آزمون و بلای سخت است؛ امری که گرچه کام جان‌های تشنه محبین اهل‌بیت را تلخ کرد، اما تبلور عقلانیت دینی و نشانه رعایت مقتضیات زمان در شئون مذهبی بود. بلیه‌ای که امکان دارد مدت‌ها با زندگی ما همراه باشد و از این روست که ارائه راه و رسم زندگی هوشمندانه در دنیای با کرونا در همه شئونات زندگی و از آن جمله حیات معنوی اهمیت ویژه‌ای می‌یابد.

از دیرباز در این ملک و بوم چنین رسمی جاری و ساری بوده است که مردم در هنگام بلا و مصیبت دست نیاز و تضرع به دامان ولای خاندان پاکی و راستی، اهل‌بیت پیامبر رحمت (ص) بزنند و ایشان را نزد پروردگار شفیع و واسطه دفع بلا قرار دهند. به پیروی از همین سنت پرافتخار، دوستداران اهل‌بیت (ع) و عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) همان‌طور که در ابتدای شروع بیماری کرونا به یاری کادر درمان و در رزمایش مواسات به یاری مردم شتافتند؛ در محرم امسال نیز ان‌شاءالله جلوه‌ای تازه از ارادتمندی مسئولانه به پیشوای آزادگان جهان را رقم خواهند زد و در کنار گسترش مواسات و همدلی، نشان خواهند داد که محافل مذهبی، مجالس و دسته‌های عزادار با اقامه مراسمات پر شور خود، مصداق هم‌نشینی شریعت، عقلانیت، فتوت و مسئولیت‌پذیری است.

در آستانه ماه محرم، ضمن اعلام تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر ضرورت معیار قراردادن ضوابط و مصوبات ستاد ملی کرونا، از همه مداحان و ذاکران اهل‌بیت و مسئولان هیأت‌ها و دسته‌های عزاداری دعوت می‌کنیم در شرایط حساس و ویژه امسال، مجالس و محافل عزاداری را در همکاری با مسئولان و با رعایت ضوابط بهداشتی و مطابق نظر کارشناسان و متخصصان به‌ویژه پرسنل فداکار و ایثارگر درمانی کشور به‌گونه‌ای برگزار کنند که خدای ناکرده سلامت مردم فهیم و مؤمن و عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) به خطر نیفتد.

همچنین از مدیران و سیاست‌گذاران ارشد دعوت می‌کنیم ضمن استفاده از نظرات فعالان هیأت‌ها در جهت اقناع افکار عمومی و رفع نگرانی و تشویش خاطر جامعه، از چندصدایی و اتخاذ مواضع متعدد، سلیقه‌ای و بعضاً متناقض پرهیز کرده، در اسرع وقت تدابیر لازم برای ابلاغ و آموزشِ ضوابط بهداشتی و تأمین زیرساخت‌های حمایتی برای اجرای این ضوابط در برگزاری مراسم محرم را اتخاذ کنند.

اطمینان خاطر داریم، همان‌طور که در مراسم عرفه مشاهده شد، مردم متدین، خود بلوغ و قدرت فهم این‌که در این شرایط خاص چگونه عمل کنند را دارند و مجالس عزاداری محرم، با توکل بر خدا و توسل به ذوات مقدس اهل‌بیت (ع) و رعایت ضوابط لازم توسط مردم، مسئولانه و بدون مشکل و پرشورتر از همیشه برگزار خواهند شد. ان‌شاءالله.

غلامرضا سازگار، منصور ارضی، علی انسانی، ولی‌الله کلامی زنجانی، حسین سازور، محمدرضا طاهری، سعید حدادیان، صادق آهنگران، احمد واعظی، مرتضی طاهری، مهدی سلحشور، شهروز اردبیلی، محمود ژولیده، نریمان پناهی، جواد حیدری، میثم مطیعی، حمید علیمی، رضا هلالی، محمدرضا بذری، مهدی رسولی، مهدی لیثی، کاظم غفارنژاد، محسن عرب‌خالقی، امین مقدم، احمد نیکبختیان، حنیف طاهری، شهروز حبیبی، امیر عباسی، مصطفی خورسندی و ... برخی از امضاءکنندگان این بیانیه‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.