روزهای تاریخی بورس تهران درحالی پشت‌سر گذاشته می‌شوند که نه تنها از عطش خرید در بازار سهام کاسته نشده بلکه سخن از سودهای قابل توجه در بورس نقل هر محفلی است و عموم مردم که خود را جامانده می‌بینند، به امید کسب سود روانه کارگزاری‌ها شده‌اند اما رشد بازار سرمایه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

آیا بورس همچنان به رکوردشکنی‌های خود ادامه خواهد داد؟

قدس آنلاین؛  سرانجام طلسم عبور شاخص کل بورس تهران از مرز روانی ۲ میلیون واحد شکسته شد. به این ترتیب روز یکشنبه نماگر اصلی بازار سهام با رشد ۴۹هزار و ۷۸۲واحدی به ارتفاع بی‌سابقه دو میلیون و ۱۱ هزار واحد رسید. از این رو رشد دماسنج تالار شیشه‌ای در تنها ۸۸ روز کاری سپری شده از سال ۹۹ به حدود ۲۹۲ درصد رسید.

روزهای تاریخی بورس درحالی پشت‌سر گذاشته می‌شوند که نه تنها از عطش خرید در بازار سهام کاسته نشده بلکه سخن از سودهای قابل توجه در بورس نقل هر محفلی است و عموم مردم که خود را جامانده می‌بینند، به امید کسب سود روانه کارگزاری‌ها شده‌اند. از این رو امروز ارزش معاملات خرد سهام در مجموع بورس و فرابورس نیز به ۲۸ هزار میلیارد تومانی رسید که هرچند نتوانست رکورد قبلی را جابه‌جا کند اما در سطوح قابل توجهی قرار دارد. ضمن آنکه سهامداران خرد برای بیست و چهارمین روز متوالی جایگاه خود در زمین خرید را حفظ کردند.

در این میان نگاهی به دادوستد سهام در صنایع بورسی حاکی از گردش یک سوم نقدینگی روزانه در میان سهام کالایی بازار و قرار گرفتن زیرمجموعه‌های کامودیتی‌محور در صدر نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص کل است.

بررسی‌های «قدس آنلاین» نشان می‌دهد ۲۴ روز متوالی است که معامله‌گران حقیقی جایگاه خود در سمت خرید سهام را حفظ کرده‌اند و حتی افت قیمت سهام نیز نتوانسته این گروه از بازیگران را وادار به عقب‌نشینی کند. در این بازه زمانی حقیقی‌ها در مجموع اقدام به خرید ۳۳۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی کرده و در مقابل حدود ۲۹۳ هزار میلیارد تومان فروش ثبت کرده‌اند. از این رو خالص خرید حقیقی‌ها از ۱۰ تیرتاکنون بالغ بر ۴۳ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان برآورد شده است که پیش از این نظیری برای آن یافت نمی‌شود.

«علیرضا مستقل» کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با قدس آنلاین در رابطه با عبور شاخص از مرز ۲ میلیون واحد و احتمال ادامه روند رو به رشد بازار سرمایه گفت: به نظر بنده بازار سرمایه تا شهریورماه به رشد خود ادامه خواهد داد اما اینکه چرا شهریور ماه به این دلیل است که در پایان شهریور ماه نتایج انتخابات آمریکا مشخص خواهد شد و نتیجه بر نوسان قیمت دلار و بازار جهانی تأثیرگذار خواهد بود و مردم صبر خواهند کرد تا ببینند رفتارها و واکنش های سیاسی به این انتخاب چگونه خواهد بود؛ از طرفی در این بازه زمانی روند بررسی بودجه سال آینده استارت خواهد خورد و دولت سعی خواهد کرد بازار و قیمت‌ها را برای بستن بودجه کنترل کند.

مستقل در رابطه با رایج شدن برخی اصطلاحات از جمله «سهم های دولتی»، «شاخص دولت» و «شاخص ملت» و عدم رشد برخی سهام کوچک‌تر بازار نیز اینگونه توضیح داد: در حال حاضر برخی اختلاف نظرها در بازار وجود دارد؛ واقعیت این است که جنس ریسک پذیری‌ها بین سهام داران و روحیات و تفکرات افراد قدیمی و تازه وارد متفاوت است. این عدم تعادل ها و نوساناتی که شاهد آن هستیم به مرور زمان برطرف و شرایط متعادل خواهد شد و شاهد رشد متعادل سهام شرکت‌های کوچکتر نیز خواهیم بود.

وی در رابطه با احتمال تاثیرگذاری عرضه صندوق دارادوم بر صندوق دارایکم نیز گفت: لزوما عرضه صندوق ای تی اف(ETF) دوم نباید بر ارزش یا بازار صندوق دارایکم تاثیر گذار باشد ؛ شاید این تاثیر در ابتدا به صورت روانی باشد و نقدینگی به سمت صندوق جدید برود اما ارزش ذاتی صندوق ها به سهامی است که داخل آن قرار دارند و ارزش این صندوق ها با رشد و نزول آن سهام خاص تعیین می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.