۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
کد خبر: 714427

همین چند ماه پیش و با ظهور کرونا، تصاوری فروشگاه‌های خالی و هرج و مرج های خیابانی در اروپا و آمریکا در رسانه‌ها مدام تکرار می‌شد. در کشور ونزوئلا بر اثر تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی آمریکا با تورم نجومی و بی ارزش شده پول ملی این کشور و فروشگاه‌های خالی و مردم گرسنه روبرو شدیم. اما هیچ یک از این اتفاقات در ایران رخ نداد. نه فروشگاه‌ها خالی شد، نه پول ملی به آن معنا بی ارزش گردید.

آقای توکلی از شما بعید بود

قدس آنلاین: احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دفاع از طرح پرداخت یارانه الکترونیک به اقشار نیازمند و لزوم بازگشت به نظام کوپنی البته با ساختار جدید با بیان اینکه مردم حتی نمی‌توانند اشکنه بخورند گفته است اگر ما به آن‌ها غذا نرسانیم، در آینده دچار معضل کودکان ضعیف خواهیم بود.

رئیس دیدبان شفافیت و عدالت امروز در یک برنامه رادیویی با اشاره به توزیع کوپن دریافت غذا در آمریکا و شمار میلیونی شهروندان آمریکایی که با شیوع کرونا روزانه غذای رایگان در این کشور دریافت می‌کنند، در پاسخ به این بحث که کوپنی شدن دور از شأن ملت ایران است گفت: این در شأن ملت ایران نیست که ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین داشته باشیم؟ به ملت ایران می‌آید گرسنه باشند و نتوانند یک کیلو گوشت بخرند؟

وی با اشاره به اینکه به دلیل سیاست‌های ارزی نادرست دولت، همه قیمت‌ها با افزایش ارز، بالا کشیده می‌شود، افزود: بدلیل عدم حضور دولت، تمام بنگاه‌های اقتصادی در نقش قیمت گذار وارد عمل می‌شوند و در این شرایط مردم آبگوشت که هیچ، حتی نمی‌توانند اشکنه بخورند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه چنین معضلاتی بدتر از کوپن است، افزود: امروز باید به این مسائل فکر کنیم. به‌دلیل قیمت بالای ارز، تمام مردم تحت تاثیر قرار گرفته اند. امروز هیچ چیز بدتر از نابود شدن ارزش پول ملی و سست شدن پایه‌های اقتصاد نیست.

توکلی افزود: آقای روحانی می‌گفت من از کوپن بدم می‌آید. خب معلوم است که چنین می‌گویید، چون شما مشکلی ندارید. بنده هم مشکلی ندارم. ولی مردم مشکل دارند. اگر ما به آن‌ها غذا نرسانیم، در آینده دچار معضل کودکان ضعیف خواهیم بود.

وی اضافه کرد: ما به آقای روحانی گفتیم از طریق گردش مالی افراد، کسانی که مستحق یارانه هستند را شناسایی کنید، اما جواب گرفتیم که این سرک کشیدن در حیاط خلوت مردم است.

او پیشتر هم گفته بود حتی اگر توزیع کوپن منجر به کمونیسم هم بشود باید این کار را بکنیم. کوپن یک تجربه عقلایی بشر است که آمریکا مهد سرمایه گذاری دنیا هم این کار را انجام می دهد.

در شرایط موجود دیدگاه‌های متفاوتی درباره بازگشت به نظام کوپنی و یارانه‌ای مطرح می‌شود. رجعتی که سالها پس از اجرای هر چند ناقص و نادرست حذف سوبسید و یارانه و تلاش برای آزادسازی حداقل برخی از کالاها که به دلایل مختلف ناموفق بود و شکست خورد، حالا با حرف و حدیث‌های زیادی روبروست که موضوع این نگاشته نیست.

شاید حتی گریزی از احیای نظام کوپنی و یارانه دفمند غیر نقدی برای عبور از شرایط بحران اقتصادی موجود ناشی از عوامل متراکم شده همچون تحریمهای ظالمانه آمریکا، کاهش درآمد نفتی کشور، عوارض اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و .... نباشد.

کما اینکه در شش ماه گذشته دولت نیز بارها ناگزیر از ارائه کمک‌های معیشتی نقدی و غیر نقدی و صرف ده‌ها هزار میلیارد تومان برای کاستن از عوارض اقتصادی از بین رفتن برخی کسب و کارها و تعطیلی مشاغل و بیکاری کارگران بوده است.

لزوم تدوین و ایجاد یک ساختار نظام‌مند و حساب شده برای مدیریت این منابع و گرفتن بیشترین بهره‌وری از آنها یک ضرورت است ضرورتی که باید با حفظ کرامت انسانی و رعایت شان مردم صورت گیرد.

مردم ایران در دشوارترین شرایط و سخت ترین فشارها حتی در هشت سال جنگ تحمیلی با دولت و نظام بیشترین همراهی را داشتند.

نظام کوپنی در آن دوره اگرچه تجربه موفقی در نوع خود بود اما مشکلات و ایراداتی هم داشت، اما هیچ گاه حتی در اوج جنگ و کمبودها که کشور درگیر تامین هزینه سنگین جبهه‌ها بود کرامت و عزت مردم را مخدوش نکرد.

اینکه آقای توکلی برای دفاع و توجیه نظریات خود در مورد لزوم حمایت های غیر نقدی و هدفمند غذایی، صف‌های مردم آمریکا برای دریافت وعده غذای مجانی را مثال زده و از گرسنگی مردم یا بخشی از مردم ایران سخن می‌گویند که حتی نمی‌توانند اشکنه بخورند، ولو آنکه در مورد جمعیت محدودی از کشور هم مصداق داشته باشد با احترام به شان و کرامت آنها همخوانی ندارد، بماند که به شکلی عنوان شده که گویی وضعیتی فراگیر در کشور است.

مقام معظم رهبری همواره در سیاست خارجی کشور بر سه اصل توامان عزت حکمت و مصلحت اشاره کرده‌اند.این سه اصل توامان در امور داخلی کشور هم مصداق دارد و باید رعایت شود.

اینکه یک مقام مسئول، کسی که خود سالها از مدیران اقتصادی و تئوریسین اقتصادی کشور بوده در تریبون رسانه بگوید اگر به مردم کمک غذایی نشود نسل آینده ممکن است با مشکلات سلامت و تغذیه روبرو باشد، نه تنها برای افکار عمومی و جامعه دغدغه و نگرانی شاید غیر واقعی ایجاد کند که در شرایط موجود که دشمنان نظام و ایران کمر به تاق کردن طاقت مردم بسته و به ظن خود سیاست فشار حداکثری را بکار بسته‌اند نه فقط پالس موفقیت برای آنها ارسال می‌کند که خوراک تبلیغاتی رسانه‌های آنها را هم فراهم می‌آورد.

هیچ کس منکر گرانی و تورم افسارگسیخته در ماه‌های اخیر نیست. کسی هم منکر تاثیرات منفی و شدید آن بر زندگی مردم نیست، انتقاد از عملکرد دولت هم بجاست، اما انصافا کسی نمی‌تواند این‌را انکار کند که در شرایط مشابه بسیاری از کشورها دچار فروپاشی اقتصادی شده و می‌شوند. همین چند ماه پیش و با ظهور کرونا، تصاوری فروشگاه‌های خالی و هرج و مرج های خیابانی در اروپا و آمریکا در رسانه‌ها مدام تکرار می‌شد. در کشور ونزوئلا بر اثر تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی آمریکا با تورم نجومی و بی ارزش شده پول ملی این کشور و فروشگاه‌های خالی و مردم گرسنه روبرو شدیم. اما هیچ یک از این اتفاقات در ایران رخ نداد. نه فروشگاه‌ها خالی شد، نه پول ملی به آن معنا بی ارزش گردید.

باید قدر این این پایداری و قدرت اقتصادی کشور را دانست و شاکر آن بود. ملت ایران باسختی‌هاو فشارها دست و پنجه نرم می‌کنند. حتی ممکن است بخشی گاهی صورت خود را با سیلی هم سرخ کنند، اما عزت نفس وکرامت آنها ستودنی است. نباید برای توجیه و اقناع مخالفان و منتقدان یا حتی افراد همسو، آنها را گرسنه و بیچاره و فقیر نشانشان داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسام ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    0 0
    حقایق باید گفته شود با نگفتن واقیات مشکلی حل نمی شود