معاون استانداری خراسان رضوی گفت: در صورت تداوم روند افزایش قیمت گوشت گوساله در بازار برخی ممنوعیت‌ها در خروج این محصول از استان اعمال خواهد شد.

ممنوعیت خروج گوشت قرمز از خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از استانداری خراسان رضوی ،علی رسولیان  در نشست کارگروه تنظیم بازار استان  افزود: در یک ماهه گذشته قیمت چند قلم کالا در خراسان رضوی از میانگین قیمت آنها در کل کشور بیشتر شده است که از آن جمله می توان به گوشت گوساله، روغن نباتی و برنج پاکستانی اشاره کرد.

وی افزود: لازم است سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی معیاری مشخص برای سنجش قیمت گوشت در نشستهای کارگروه تنظیم بازار استان ارایه دهند تا بتوان بررسی درستی در خصوص افزایش یا کاهش قیمتها نسبت به سایر استانها داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: نباید بین سه بخش دام، کشتارگاه و عرضه گوشت در بازار فاصله قیمتی زیادی باشد و وجود فاصله زیاد در یک زنجیره تولید تا عرضه نشان می‌دهد که فرآیند قیمت گذاری و توزیع آن کالا مناسب نبوده و دچار مشکل  است.

رسولیان افزود: از این پس باید قیمت لاشه گوساله یا گوسفند در قیمتهای ارایه شده از گروه مواد پروتئینی در نشست کارگروه تنظیم بازار استان خراسان رضوی گنجانده شود و گزارشی از فرآیند تولید تا عرضه تهیه و ارایه شود تا دلیل فاصله قیمتی مشخص گردد.

وی همچنین از توزیع ۲۹۰ تن گوشت منجمد با قیمت هر کیلوگرم ۵۳۰ هزار ریال در خراسان رضوی ظرف روزهای آینده خبر داد.

مدیر موسسه صنعتی گوشت مشهد نیز در این نشست گفت: قیمت هر کیلوگرم لاشه گوساله در کشتارگاه مشهد ۵۲۰ هزار ریال، لاشه گوسفندی سبک ۹۴۵ هزار ریال و لاشه گوسفندی سنگین ۹۳۰ هزار ریال است اما زمانی که این لاشه تبدیل به قطعه می‌شود، مولفه‌های مختلفی برای قیمت‌گذاری آن توسط خرده فروشان اعمال می‌گردد.

سید مجید موسوی افزود: رفتار مصرف کننده روی قیمت قطعات گوشت در سطح بازار تاثیرگذار است و این دلیل اصلی تغییر قیمتها در یک استان با استان دیگر در این نوع کالاست.

وی اضافه کرد: نمی‌توان شاخص قیمت لاشه گوساله یا گوسفند را ملاک تعیین قیمت قطعات گوشت از بین ۲۰ فاکتور قرار داد لذا باید تدبیر دیگری برای جلوگیری از افزایش قیمتها در این بخش اندیشید.

مدیر موسسه صنعتی گوشت مشهد درباره عملکرد این موسسه صنعتی درباره اجرای طرح ساماندهی تولید و عرضه گوشت نیز گفت: تاکنون در حوزه تامین گوشت با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، یک سری دام از دامداریها خریداری شده است و در بخش توزیع گوشت این طرح، به بازارهای شهرداری پیشنهاد شد که هنوز موفق به مذاکره با این نهاد نشده ایم.

موسوی افزود: یکی از نتایج اجرای مرحله اول طرح مزبور در حوزه تامین گوشت، تعطیل کردن کشتار گوسفند در پنجشنبه هفته گذشته و عرضه گوشت لاشه به قیمت ۴۸۰ هزار ریال در صبح عید قربان بود که باعث شد پنج میلیارد ریال در خرید نقدی مردم صرفه جویی شود.

*هیچ کمبودی در شکر نیست

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در ادامه این نشست گفت: تاکنون سهمیه شکر طرح تنظیم بازار به میزان زیادی در بین بخشهای صنف و صنعت استان توزیع شده اما آنچه در بازار عرضه می‌شود با قیمت مصوب شکر فاصله زیادی دارد.

رسولیان با اشاره به قیمت ۹۰ هزار ریالی هرکیلوگرم شکر بسته بندی شده در بازار استان گفت: اگر بناست که به بهانه بسته بندی شکر، قیمت آن افزایش یابد بهتر است سهمیه شکر به فروشگاه‌های مناطق محروم اختصاص یابد و صاحبان آنها شکر را در پلاستیک فریزر گذاشته و آن را به مردم با قیمت ۶۷ هزار ریال بفروشند.

وی اضافه کرد: فروشگاه‌ها یا صنوفی که کمترین تخلف را داشته‌اند، باید شناسایی شده و شکر در اختیار آنها قرار گیرد تا با قیمت مصوب عرضه کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: اتاق اصناف مشهد به کمک بسیج اصناف متعهد شوند که هزار تن شکر را به قیمت مصوب در بازار عرضه کنند.

مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست با تاکید بر این که هیچ کمبودی در تامین شکر بازار استان وجود ندارد گفت: در چهار ماهه ابتدای امسال بیشترین شکر طرح تنظیم بازار در طول سالهای گذشته به میزان ۳۳ هزار تن در استان توزیع شد که بیشترین توزیع نیز مربوط به بخشهای صنف و صنعت بوده است.

حمیدرضا نوری افزود: سهمیه جدید شکر خراسان رضوی نیز سه هزار و ۶۲۳ تن برای خانوار و ۱۴ هزار و ۶۱۲ تن برای بخشهای صنف و صنعت است که تاکنون حواله‌ای برای بخش خانوار صادر نشده اما از ۲۹ تیرماه تاکنون فقط هزار تن حواله شکر برای بخشهای صنف و صنعت استان صادر شده که نشان می‌دهد بازار از شکر اشباع شده است.

رییس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در نشست قبلی کارگروه تنظیم بازار استان مصوب شد که شکر فله به قیمت هر کیلوگرم ۶۳ هزار ریال تحویل صنف و به قیمت ۷۳ هزار ریال برای مصرف کننده عرضه شود.

حمیدرضا رجوعی افزود: با این که سهمیه شکر تیر ماه خراسان رضوی توسط کارخانجات بسته بندی شده است اما تقاضایی از سوی نمایندگان شبکه توزیع برای این نوع شکر صورت نگرفت.

وی با اشاره به وجود ۳۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای، ۳۰۰ واحد صنفی امین و ۷۰ تعاونی مصرف به عنوان شبکه توزیع کالا در خراسان رضوی گفت: در صورتی که وزن مشخصی برای بسته بندی شکر و قیمت برای آن تعیین شود، در شبکه مزبور قابل توزیع خواهد بود.

رجوعی اضافه کرد: عملکرد صنوف در توزیع شکر در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز ملزم به ارایه گزارش صندوق پول خود هستند لذا امکان تخلف در فروش سهمیه کالایی طرح تنظیم بازار توسط آنها به حداقل می‌رسد.

*امتیاز برای فروشندگانی که قیمت مصوب گوشت مرغ را رعایت می‌کنند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: نهاده دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی باید در اختیار فروشندگانی قرار گیرد که قیمت مصوب گوشت مرغ به نرخ هر کیلوگرم ۱۵۵ هزار ریال را رعایت می‌کنند.

رسولیان افزود: به فروشندگانی که قیمت مصوب گوشت مرغ را رعایت می‌کنند و کشتارگاه‌ها به اندازه‌ای که عرضه گوشت مرغ دارند باید اجازه قطعه بندی آن داده شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از آنجا که قیمت قطعه بندی آزاد است و نظارتی بر آن نیست کشتارکن ها مرغ را قطعه بندی و به قیمت بالایی عرضه می‌کنند پس بهتر است برای کنترل قیمت در این بخش قطعه بندی گوشت مرغ ممنوع شود.

مجید جعفری افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۸۶ هزار تن سویا، ۱۲۰ هزار تن ذرت و ۵۷ هزار تن جو به عنوان نهاده دامی بین دامداران و صاحبان طیور خراسان رضوی توزیع شده است که این میزان ۶۸ درصد از نیاز آنان در سویا، ۳۸ درصد از نیاز آنان در ذرت و ۱۸ درصد از نیاز آنان در جو را تامین کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به درصد تخصیص‌های مزبور از نهاده به صاحبان طیور، قیمت هر کیلوگرم گوشت گرم مرغ به ۱۷۵ هزار ریال می‌رسد و علت این که قیمت این ماده غذایی در بازار بیشتر از قیمت مصوب ۱۵۵ هزار ریال عرضه می‌شود کاهش تخصیص نهاده است.

جعفری پالایش تشکلهای دامی، واگذاری پروسه توزیع نهاده از سازمان جهاد کشاورزی به اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، ثبت نام صاحبان طیور در سامانه مدیریت اطلاعات صنعت طیور و پیگیری توسعه چهار زنجیره تولید در مرغ گوشتی را از اقدامات سازمان جهاد کشاورزی برای ساماندهی توزیع نهاده برشمرد.

وی افزود: ۶ زنجیره تولید مرغ گوشتی که ۵۰ درصد جوجه ریزی خراسان رضوی را انجام می‌دهند از ابتدای تیرماه تا پنجم مرداد ماه امسال هزار و ۲۰۹ تن گوشت گرم مرغ را در چندین شهرستان با قیمت مصوب عرضه کردند.

*افزایش قیمت برخی مواد غذایی و مصالح ساختمانی

سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست گفت: از ۱۱ تیرماه تا ۱۱ مرداد ماه امسال قیمت اقلام مواد غذایی مانند سیب زمینی، موز، گوجه فرنگی، لوبیا چیتی، رب گوجه فرنگی، چای، روغن مایع، لوبیا قرمز، عدس، نخود کرمانشاهی افزایش یافته است.

محمد جواد ساعدی افزود: در این مدت قیمت شکر، برنج ایرانی، برنج پاکستانی، لپه خارجی، خرمای مضافتی و انواع لبنیات تغییری نداشته و قیمت برنج هندی و پیاز زرد کاهش داشته است.

این مسوول در سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: قیمت در گروه نهاده‌های دامی از ۱۱ تیرماه تا ۱۱ مرداد ماه برای اقلامی مانند جو خارجی، ذرت خارجی، سبوس گندم، گندم آزاد و کنجاله سویا افزایش یافته است.

ساعدی افزود: قیمت گوشت گوسفندی در این مدت در بازار استان از هر کیلوگرم یک میلیون و ۱۰۰ هزار ریال به یک میلیون و ۱۷۰ هزار ریال، لاشه گوسفندی از هر کیلوگرم ۸۹۰ هزار ریال به ۹۴۵ هزار ریال، بره نرینه زنده از هر کیلوگرم ۴۳۰ هزار ریال به ۴۴۵ هزار ریال، گوشت گوساله از هر کیلوگرم ۸۹۰ هزار ریال به ۹۰۰ هزار ریال افزایش یافته است.

وی ادامه داد: از ۱۱ تیرماه تا ۱۱ مرداد ماه امسال قیمت هر کیلوگرم گوشت گرم مرغ در بازار خراسان رضوی به طور میانگین ۷.۹ درصد، جوجه یک روزه گوشتی از هر کیلوگرم ۲۶ هزار ریال به ۲۲ هزار ریال، تخم مرغ ساده از هر کیلوگرم ۱۲۵ هزار ریال به ۱۰۰ هزار ریال کاهش یافته است.

سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: در این مدت قیمت آهن آلات و مصالح ساختمانی از جمله شن، آجر، سیمان سفید و سیمان خاکستری در خراسان رضوی افزایش یافته است.

ساعدی افزود: میانگین قیمتها در خراسان رضوی نسبت به میانگین قیمت آنها در کشور در گوشت گرم مرغ و تخم مرغ کمتر است و در مقابل قیمت گوشت گوساله، شکر، روغن نباتی و برنج پاکستانی در خراسان رضوی از میانگین کشوری آنها بالاتر است.

انتهای پیام/
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.