پس از ماجرای پیگیری‌های جمهوری اسلامی ایران برای دریافت پول‌های بلوکه شده خود توسط کره جنوبی و نیز اقدام تعجب برانگیز این کشور در بهانه تراشی برای پس ندادن پول‌های کشورمان، برخی منابع خبری مدعی شده‌اند ایران و کره جنوبی برای راه‌اندازی کارگروهی جهت توسعه تجارت بشردوستانه بین دو کشور به توافق رسیده‌اند.

تجارت بشردوستانه یا ترفند کره‌ای؟

قدس آنلاین: پس از ماجرای پیگیری‌های جمهوری اسلامی ایران برای دریافت پول‌های بلوکه شده خود توسط کره جنوبی و نیز اقدام تعجب برانگیز این کشور در بهانه تراشی برای پس ندادن پول‌های کشورمان، برخی منابع خبری مدعی شده‌اند ایران و کره جنوبی برای راه‌اندازی کارگروهی جهت توسعه تجارت بشردوستانه بین دو کشور به توافق رسیده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری «یونهاپ» وابسته به کره جنوبی؛ یک منبع مطلع از این موضوع بامداد یکشنبه (به وقت تهران) گفت کره جنوبی و ایران توافق کرده‌اند برای توسعه تجارت بشردوستانه به عنوان بخشی از تلاش‌ها جهت حفظ همکاری‌های دوجانبه ذیل معافیت‌های تحریمی آمریکا، کارگروه مشترکی ایجاد کنند.

برگزاری نخستین دور مذاکرات در اوایل شهریور ماه

براساس این خبر، گویا قرار است مذاکرات بین دو کشور در سطح مدیران کل و با هدف بررسی منظم چگونگی همسان‌سازی درخواست ایران برای دارو و تجهیزات پزشکی با چیزی که صادرکنندگان کره جنوبی می‌توانند ارائه دهند، انجام شود و به احتمال زیاد نخستین دور این مذاکرات اوایل شهریور ماه جاری برگزارشود.

اقدام کره‌ای‌ها برای گسترش تجارت دارو و کالاهای پزشکی با ایران در حالی است که پرونده پول‌های بلوکه شده ایران توسط دولت این کشور کماکان در جریان است و دارایی‌های کشورمان در کره جنوبی ارزش ۷ میلیارد دلار دارد که از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ به بهانه تحریم‌های آمریکا، بلوکه شده است.

گرچه به ادعای دولت آمریکا، فروش و تبادل دارو، تجهیزات پزشکی و غذایی مشمول تحریم‌های این کشور نیستند، اما عملاً بسیاری از شرکت‌ها از ترس تحریم آمریکا و تبعات بعدی همکاری با ایران، از مبادله چنین اقلامی خودداری می‌کنند.

 با این حال، کره جنوبی به دلیل نیاز به واردات نفت از ایران و صادرات کالا و اجناس خود تلاش کرده تا معافیت‌های تحریمی کشورش را از آمریکا دریافت کند و راه اندازی کارگروهی جهت توسعه تجارت بشردوستانه بین دو کشور نیز در همین راستاست.

گرچه راه‌اندازی و گسترش تجارت دارویی و پزشکی با کره جنوبی، در شرایط فعلی کشور و نیاز به چنین محصولاتی برای مبارزه با کرونا ضروری است، اما آنچه که بسیاری از تحلیلگران نیز بر آن اذعان دارند، این است که این اقدام باید در راستای مسیر مطالبه و پیگیری پول‌های بلوکه شده ایران و نیز بهانه‌ای برای تداوم همکاری با کره جنوبی در این زمینه باشد.

احتمال برگشت بخشی از پول بلوکه‌شده به صورت اقلام دارویی

البته از سوی دیگر، چندی پیش حسین تنهایی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی  در اظهاراتی اعلام کرد براساس توافق صورت گرفته، قرار است بخشی از پول بلوکه‌شده به صورت اقلام پزشکی و دارو به کشور بازگردد.

وی افزود: در همین راستا وزارت بهداشت این اقلام را با هماهنگی بانک مرکزی اعلام خواهد کرد. البته این احتمال وجود دارد که پس از دارو به تدریج به سمت واردات مواد غذایی و نهاده‌های دامی حرکت کنیم.

با این تفاسیر، به نظر می‌رسد امکان اینکه کشورمان بازگشت پول‌های خود از طریق تبادل محصولات پزشکی و غذایی را درنظر داشته باشد، بسیار بالاست. در راستای همین موضوع و سیاست‌های آمریکا، خبرگزاری رویترز چند روز پیش به نقل از مقامات وزارت خارجه تصریح کرد با توجه به تحریم‌های آمریکا بازگرداندن پول به صورت نقد امکان‌پذیر نیست و هر گونه مجوز درباره این وجوه باید از طرف آمریکا صادر شود؛ بنابراین تبادل و تجارت اقلام دارویی و غذایی می‌تواند یکی از راه‌های وصول مطالبات ایران باشد.

راه‌اندازی تجارت پزشکی؛ ترفند کره‌ای‌ها برای مهار ایران است

در همین رابطه، ابوالفضل ظهره وند، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی و دیپلمات سابق کشورمان بر این باور است که ایران می‌تواند دارو را از هر کشور دیگری تأمین کند و این گونه نیست که طلب ۷ تا ۹ میلیارد دلار خود از کره‌ای‌ها را از طریق کانالی که ظرفیتش ماهیانه نهایتاً به ۷ یا ۸ میلیون دلار می‌رسد، پیگیری کند. این در حالی است که کره جنوبی بر خلاف قانون تجارت، پول‌های ایران را بلوکه کرده و باید برای این مدتی که پول‌ها بلوکه بوده، سود کامل آن را به ایران بپردازد.

وی در گفت و گو با قدس اظهار کرد: به نظر می‌رسد راه اندازی تجارت دارویی و پزشکی با ایران به نوعی ترفند و سیاست کره‌ای‌ها برای آرام کردن کشورمان و نیز مهار و تخفیف واکنش آن در بازار داخلی و منطقه باشد. کره‌ای‌ها آسیب‌پذیر هستند و به خوبی آگاهند هر کالایی که در جهان پخش می‌کنند، کالای راهبردی نیست و سایر کشورهای دنیا هم از چنین مزیت نسبی برخوردارند. با این وجود، کره ای‌ها در حال حاضر بازاری را که سال‌ها به خاطرش زحمت کشیدند، به پای آمریکایی‌ها قربانی و از خودشان چهره غیر قابل اعتماد ارائه می‌کنند. اقدام‌های آن‌ها نشان می‌دهد که کشوری کاملاً وابسته به آمریکا و پایگاه‌های آمریکایی هستند، اما برای اینکه بخواهند به گونه ای ایران را آرام کنند و آن را در موضع سکوت نگه دارند، درصددند به تقلید از سوئیسی‌ها چنین تجارتی را راه بیندازند.

ظهره وند گفت: قاعدتاً پس گرفتن پول‌های بلوکه شده بسیار مهم است و کره باید این وجوه را به کشورمان بازگرداند تا ایران بتواند هر نوع کالا و به هر شکلی که می‌خواهد تهیه کند. وزارت خارجه باید برای زنده کردن پول‌های بلوکه شده اقدام کند و در این راستا از هر نوع پیگیری حقوقی و فشار سیاسی که لازم است، بهره بگیرد. نباید اجازه دهیم این موضوع به یک رویه برای کشورها تبدیل شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: البته همکاری‌های تجاری که کره با ایران آغاز کرده، جزو موارد تحریمی آمریکا نیست و حال باید دید کره ای‌ها چقدر در این مسیر می‌توانند از خودشان جرئت نشان بدهند و بهانه مجازات بعدی آمریکا را نداشته باشند. این هم یک عرصه ای است برای آزمون کره جنوبی و نیز کشورهای طرف تجاری با ایران. به هر حال، مسئله مطالبات ایران از کره جنوبی یک مقوله است، اما اینکه می‌خواهند با ایران تجارت غذا و دارو داشته باشند، مسئله دیگری است و نباید مطالبات دارایی‌های بلوکه شده را فدای تجارت با آن‌ها کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.